Gå til innhold

RYKTE: Slik blir trolig Galaxy Note 5 og Galaxy S6 Edge Plus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-169651

Mye tyder på at denne også IKKE får plass til SD-kort. Dette er det sikkert mange som reagerer på. Men Google gjør det jo så vanskelig de kan for folk å bruke eksterne minnekort i Android, så det er vel bare naturlig at produsentene følger etter?

 

Hva mener dere?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

Mye minne er et must i en telefon som lever av multimedia. Å lage en telefon med 32 GB internt minne, uten støtte for microSD, er som å lansere en bil med 10 liters bensintank. Det er bare tull!

Lenke til kommentar

Jeg kommer til å bytte mobil i løpet av høsten mest sannsynligvis og jeg skal ha støtte for eksternt minnekort. Så Samsung har skutt seg selv i beinet når det kommer til å ha meg som videre kunde, men de kan overraske da. Venter spent på lansering av Z5 jeg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Mye minne er et must i en telefon som lever av multimedia. Å lage en telefon med 32 GB internt minne, uten støtte for microSD, er som å lansere en bil med 10 liters bensintank. Det er bare tull!

 

Det kan jeg ikke tenke meg skjer. Tipper på at vi får se både en 32GB, en 64GB og en 128GB versjon hvis minnekort-støtten forsvinner.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Mye tyder på at denne også IKKE får plass til SD-kort. Dette er det sikkert mange som reagerer på. Men Google gjør det jo så vanskelig de kan for folk å bruke eksterne minnekort i Android, så det er vel bare naturlig at produsentene følger etter?

 

Hva mener dere?

 

Jeg mener at å kutte støtte for minnekort, er riktig vei å gå. Minnekort henger ikke med moderne telefoner ytelsesmessig. I tillegg fører det til at man har to ulike typer lagring man må forholde seg til. Alle apper kan ikke legges på minnekort. Det fører også til komplikasjoner i forhold til designmål. Om et par år forsvinner også SIM-kortet. All good.

Lenke til kommentar

Mye tyder på at denne også IKKE får plass til SD-kort. Dette er det sikkert mange som reagerer på. Men Google gjør det jo så vanskelig de kan for folk å bruke eksterne minnekort i Android, så det er vel bare naturlig at produsentene følger etter?

 

Hva mener dere?

 

Minnekort er greit å ha av flere grunner. Når det sitter i telefonen er det et greit sted å ha favorittlåtene og lagre foto og video. Når man vil ha det over til PC er det både enkelt og ofte raskest å smette kortet inn i en leser der, isteden for å styre med konfigurasjon og bruk av apper.

Hvis man trenger mer plass raskt, så setter man inn nytt, evt. ,større kort, og er klar med en gang. Gode minnekort yter også vesentlig bedre enn den interne flashlagringen på en del mobiler og brett.

Å sammenligne fjerning av minnekortstøtte med den trolig kommende fjerningen av simkort gir ingen mening, nesten som å si hva skal man med bagasjerom når man ikke har motorrom, man har da Elbil fs.

Uansett tilknytning til nett vil det fortsatt være lagringsbehov, og brukere er såpass forskjellige at en gruppe kan ha behov som er både teit og nesten uforståelig for en annen gruppe å "dille" med. To each their own.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Mye tyder på at denne også IKKE får plass til SD-kort. Dette er det sikkert mange som reagerer på. Men Google gjør det jo så vanskelig de kan for folk å bruke eksterne minnekort i Android, så det er vel bare naturlig at produsentene følger etter?

 

Hva mener dere?

 

Minnekort er greit å ha av flere grunner. Når det sitter i telefonen er det et greit sted å ha favorittlåtene og lagre foto og video. Når man vil ha det over til PC er det både enkelt og ofte raskest å smette kortet inn i en leser der, isteden for å styre med konfigurasjon og bruk av apper.

Hvis man trenger mer plass raskt, så setter man inn nytt, evt. ,større kort, og er klar med en gang. Gode minnekort yter også vesentlig bedre enn den interne flashlagringen på en del mobiler og brett.

Å sammenligne fjerning av minnekortstøtte med den trolig kommende fjerningen av simkort gir ingen mening, nesten som å si hva skal man med bagasjerom når man ikke har motorrom, man har da Elbil fs.

Uansett tilknytning til nett vil det fortsatt være lagringsbehov, og brukere er såpass forskjellige at en gruppe kan ha behov som er både teit og nesten uforståelig for en annen gruppe å "dille" med. To each their own.

kan du vise meg hvilke mobiler og nettbrett hvor minnekort yter bedre enn det interne minnet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

 

 

Mye tyder på at denne også IKKE får plass til SD-kort. Dette er det sikkert mange som reagerer på. Men Google gjør det jo så vanskelig de kan for folk å bruke eksterne minnekort i Android, så det er vel bare naturlig at produsentene følger etter?

 

Hva mener dere?

Minnekort er greit å ha av flere grunner. Når det sitter i telefonen er det et greit sted å ha favorittlåtene og lagre foto og video. Når man vil ha det over til PC er det både enkelt og ofte raskest å smette kortet inn i en leser der, isteden for å styre med konfigurasjon og bruk av apper.

Hvis man trenger mer plass raskt, så setter man inn nytt, evt. ,større kort, og er klar med en gang. Gode minnekort yter også vesentlig bedre enn den interne flashlagringen på en del mobiler og brett.

Å sammenligne fjerning av minnekortstøtte med den trolig kommende fjerningen av simkort gir ingen mening, nesten som å si hva skal man med bagasjerom når man ikke har motorrom, man har da Elbil fs.

Uansett tilknytning til nett vil det fortsatt være lagringsbehov, og brukere er såpass forskjellige at en gruppe kan ha behov som er både teit og nesten uforståelig for en annen gruppe å "dille" med. To each their own.

kan du vise meg hvilke mobiler og nettbrett hvor minnekort yter bedre enn det interne minnet?

 

Kan ikke. Men de nyeste minnekortene er raske nok, og fleksibiliteten veier tungt.

Lenke til kommentar

 

 

Mye tyder på at denne også IKKE får plass til SD-kort. Dette er det sikkert mange som reagerer på. Men Google gjør det jo så vanskelig de kan for folk å bruke eksterne minnekort i Android, så det er vel bare naturlig at produsentene følger etter?

 

Hva mener dere?

Minnekort er greit å ha av flere grunner. Når det sitter i telefonen er det et greit sted å ha favorittlåtene og lagre foto og video. Når man vil ha det over til PC er det både enkelt og ofte raskest å smette kortet inn i en leser der, isteden for å styre med konfigurasjon og bruk av apper.

Hvis man trenger mer plass raskt, så setter man inn nytt, evt. ,større kort, og er klar med en gang. Gode minnekort yter også vesentlig bedre enn den interne flashlagringen på en del mobiler og brett.

Å sammenligne fjerning av minnekortstøtte med den trolig kommende fjerningen av simkort gir ingen mening, nesten som å si hva skal man med bagasjerom når man ikke har motorrom, man har da Elbil fs.

Uansett tilknytning til nett vil det fortsatt være lagringsbehov, og brukere er såpass forskjellige at en gruppe kan ha behov som er både teit og nesten uforståelig for en annen gruppe å "dille" med. To each their own.

kan du vise meg hvilke mobiler og nettbrett hvor minnekort yter bedre enn det interne minnet?

 

Tja, nå i farten finner jeg bla. denne saken om mobilers I/O ytelse: http://www.phonearena.com/news/Android-IO-speed-comparison-which-phone-has-the-fastest-internal-storage_id65588

Så kan man evt. sammenligne med kortleser- og minnekortytelse i de forskjellige klassene som finnes i enhetene. Sist jeg sjekket var ytelsen høyere ved skriving og lesing på gode minnekort (kvalitetskort i høy ytelsesklasse) enn det interne flashminnet i en del enheter.

Det sier seg selv at intern flashlagring på mobiler og brett ikke helt ligger på SSD-nivå, men at de er så trege som artikkelen i linken viser vil kanskje overraske enkelte. Det er også noe av grunnen til at man i flere år har styrt med diverse tweaks for å installere ting direkte på minnekort. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

En av begrunnelsene til Samsung for å kutte ut minnekort er overgangen fra "dagens" eMMC til UFS 2.0.

 

http://www.samsung.com/global/business/semiconductor/news-events/press-releases/detail?newsId=14021

 

Internminne basert på UFS 2.0 er fullstendig overlegent ytelsesmessig sammenlignet med minnekort.

Da håper jeg at de leverer telefoner med en fornuftig mengde av det, og til en konkurransedyktig pris. Men nytt og flott er ofte stikkord for dyrt. Tiden vil vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

synes ikke det faktum at det finnes høykvalitetsminnekort teller så mye. samsung og andre vet aldri hva som settes inn. jeg tipper den vanlig bruker kjøper av de billige variantene. det samsung unngår ved å ikke støtte minnekort er at folk forbanner seg over tregheter ved innlasting av apper, bilder etc etc. de får kontroll over brukeropplevelsen i større grad. taper det noen salg på å fjerne støtten, tja, men det har de kanskje tatt med i beregningen.

Lenke til kommentar

Internminnet på min note 4 klarer over 200Mb\s i read, noe jeg vil påstå er ganske bra.

Har ett minnekort i som skal klare 90Mb\s read, men interfacen til samsung er "capped" til bare 20Mb\s.

 

Så blir litt forskjell i hastigheten mellom internminne og SD.

Da har du telefonen som scorer høyest i testen linket over, som er flaks for deg, og relativt bra. De som har f.eks. Nexus 6 eller andre telefoner med lave tall er i en annen situasjon. Med internminne (ikke mulighet for kort) vil dette trolig bli både bedre og likere fremover. Poenget med I/O-hastighet er dog kun et av flere, og folk har som sagt forskjellige behov.

Lenke til kommentar

Internminnet på min note 4 klarer over 200Mb\s i read, noe jeg vil påstå er ganske bra.

Har ett minnekort i som skal klare 90Mb\s read, men interfacen til samsung er "capped" til bare 20Mb\s.

 

Så blir litt forskjell i hastigheten mellom internminne og SD.

 

 

Dette virker da noe høyt til å være en Note 4?

 

68395.png

 

68396.png

 

 

Men nå er det vel hovedsaklig random read / write som er relevant da internminne også benyttes som lagring for operativsystemet så det er sjeldent sekvensiell ytelse blir spesielt relevant:

 

 

68393.png

 

 

68394.png

 

 

Det er veldig varierende hvordan telefoner scorer, men tallene for random read / write er jo ikke akkurat fantastiske for de fleste av telefonene kan man si... Nå har jo dette forbedret seg endel med introduksjonen av UFS 2.0 som flere og flere vil ta i bruk i sine toppmodeller fremover.

 

 

Situasjonen med minnekort er jo gjerne enda verre.. Helt rævdårlig på random read / write og helt ok på sekvensiell ytelse. Fordelen med minnekort er jo fleksibilitet og at det er en rimelig måte å kunne utvide lagring og benytte til ting som ikke har noen umiddelbar effekt og fordel av superrask ytelse. En musikkfil, lydbok eller video vil jo ikke ha noen merkbar fordel av å kjøre fra en helt ok minnekort, kontra rask UFS 2.0 intern lagring og akkurat som med SSD kontra HDD så vil de fleste gå for pris i forhold til lagring til sitt bruk fremfor ytelse i de tilfellene det gir mer mening.

 

 

Til Samsung sitt forsvar så har de i det minste begynt å tilby telefoner med større lagringskapasitet. Om det hadde vært som med Note 4 og Galaxy S5 hvor modeller på over 32GB var umulig å fremskaffe i Norge så hadde situasjonen vært en helt annen. Men nå som det tross alt er enkelt å få tak i modeller på både 64GB og 128GB så setter jo det saken i et litt annet lys. Selv om mange vil savne fleksibiliteten og muligheten av å kjøpe en mindre modell og eventuelt utvide med Micro-SD ved behov. Og igjen så er det mange anledninger hvor den ekstra ytelsen med UFS 2.0 fremfor Micro-SD ikke har stor betydning for hva folk flest brenner av gigabyte på gigabyte av lagring på telefonene sine så de foretrekker den rimeligere muligheten med Micro-SD kontra +1000 kr per hopp for økt mengde med intern lagring.

 

 

 

Samsung sitt største problem er jo heller det at de i alle år har tilbudt muligheten for Micro-SD, og i flere anledninger har benyttet Micro-SD som et salgsargument i sin markedsføring også plutselig sløyfer de muligheten. Hadde det nå engang vært sånn at de aldri har tilbudt Micro-SD i utgangspunktet så hadde jo situasjonen vært noe annerledes.

Lenke til kommentar

Tja, nå i farten finner jeg bla. denne saken om mobilers I/O ytelse: http://www.phonearena.com/news/Android-IO-speed-comparison-which-phone-has-the-fastest-internal-storage_id65588

Så kan man evt. sammenligne med kortleser- og minnekortytelse i de forskjellige klassene som finnes i enhetene. Sist jeg sjekket var ytelsen høyere ved skriving og lesing på gode minnekort (kvalitetskort i høy ytelsesklasse) enn det interne flashminnet i en del enheter.

Det sier seg selv at intern flashlagring på mobiler og brett ikke helt ligger på SSD-nivå, men at de er så trege som artikkelen i linken viser vil kanskje overraske enkelte. Det er også noe av grunnen til at man i flere år har styrt med diverse tweaks for å installere ting direkte på minnekort. 

 

Nå sier jo ikke linken din noe om ytelse på SD-kort i telefoner. En kan ikke forvente at et SD-kort skal kunne yte optimalt i en telefons kortleser, da disse kortleserne vel ofte er lavere kvalitet enn hva produsentene bruker når de skal få høyest mulig hastighet.

Lenke til kommentar

 

Internminnet på min note 4 klarer over 200Mb\s i read, noe jeg vil påstå er ganske bra.

Har ett minnekort i som skal klare 90Mb\s read, men interfacen til samsung er "capped" til bare 20Mb\s.

 

Så blir litt forskjell i hastigheten mellom internminne og SD.

 

Dette virker da noe høyt til å være en Note 4?

Mye mulig jeg har vært veldig heldig med min chip da. Kjørte diverse benchmarks når telefonen var ny og husker at resultatet var over 200. noe lavere på write men ikke så mye.

Skal kjøre en test på nytt nå som telefonen har vært i bruk i 9-10 måneder.

 

Edit: horribel write speed av en eller annen grunn. mH1O78C.png

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

 

Tja, nå i farten finner jeg bla. denne saken om mobilers I/O ytelse: http://www.phonearena.com/news/Android-IO-speed-comparison-which-phone-has-the-fastest-internal-storage_id65588

Så kan man evt. sammenligne med kortleser- og minnekortytelse i de forskjellige klassene som finnes i enhetene. Sist jeg sjekket var ytelsen høyere ved skriving og lesing på gode minnekort (kvalitetskort i høy ytelsesklasse) enn det interne flashminnet i en del enheter.

Det sier seg selv at intern flashlagring på mobiler og brett ikke helt ligger på SSD-nivå, men at de er så trege som artikkelen i linken viser vil kanskje overraske enkelte. Det er også noe av grunnen til at man i flere år har styrt med diverse tweaks for å installere ting direkte på minnekort. 

 

Nå sier jo ikke linken din noe om ytelse på SD-kort i telefoner. En kan ikke forvente at et SD-kort skal kunne yte optimalt i en telefons kortleser, da disse kortleserne vel ofte er lavere kvalitet enn hva produsentene bruker når de skal få høyest mulig hastighet.

 

Nei den sier ikke noe om minnekortytelsen, men den viser at i endel telefoner (også flaggskipmodeller) har det interne flashminnet forbausende lav ytelse. I de fleste tilfeller installerer man ikke apper på kortet for å få bedre ytelse hvis det er nok ledig plass i internminnet. Men jeg har tidligere lest om noen tilfeller hvor det har gitt ytelsesforbedringer i telefoner som 1: har kortleser som er i stand til å utnytte ytelsen i raske kort, og 2: telefonens internminne er nesten fullt.

 

Hovedgrunnen til å lagre ting (inkludert å installere apps) på minnekort, og som kan være nyttig også for telefoner med rask intern lagring, er at man slipper å fylle den interne lagringsplassen helt opp, og er det allerede fullt så får man utvidet plassen slik til flere apper og deres appdata og evt. annet relatert innhold.

 

Dette har det vokst frem en hel liten "cottage industry" av tools og tweaks og veiledninger for å oppnå, og det er noe mange har ønsket å gjøre. Et googlesøk på "install apps on sd card android" gir over 8 millioner treff så dette er neppe noe jeg fant på i farten.

 

I tillegg har det som du sikkert kjenner til blitt diskutert mye frem og tilbake om hvor gode mobilkameraer har blitt, om hvorvidt de er på høyde med kompaktkameraer, og iblant er enkelte omtalt som på høyde med DSLR til høylytte protester. Det fremgår at mange bruker mobilen som hovedkamera, mens andre ikke har andre kamera overhodet. Mobiltelefoner hvor det lett kan være 3/4 fullt av system, apper, og diverse andre ting som f.eks. TV-episodene man vil se på flyet. Og disse drar man så på tur med, fotograferer og filmer, og da er det greit å kunne smette inn et minnekort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...