Gå til innhold

Firefox-sjefen er rasende på Microsoft


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle prøve å spille BF4 etter jeg installerte Win 10 å det var et sant mareritt. Var ingen måte å få installert Battelog plugin i Edge å ikke kunne jeg velge Firefox som standard nettleser, så jeg måtte bare kopiere internett addressen fra Edge og lime det inn i Firefox. Edge er sikkert raskere enn både Chrome og Firefox, men når det ikke fungerer på alle internett sider så er det en ganske så ubrukelig nettleser.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er rart at Microsoft har sluppet Edge allerede nå. Den virker ikke ferdig. Den støtter ikke virtuelle skrivebord som er en ny og omtalt funksjon i Windows 10. Du kan ikke åpne alle favoritter i en favorittgruppe samtidig. Du får ikke alltid flyttet favorittene rundt eller organisert dem. Derimot er den veldig spennende i nettbrettmodus, hvor du kan skrive på den og lagre notater. Jeg ser kanskje for meg at den kan skremme bort like mange potensielle brukere som den trekker til seg.

Lenke til kommentar

Å stjele til seg valget som standardnettleser, uten samtykke, er like forbannet irriterende som hvis Adobe tvingte MacAffee inn i maskina uten samtykke når man installerer Adobe Reader. (Det er irriterende nok at det er huket av som standardvalg).

 

Snike seg inn-ware er en forbannet uting, også når det er mulig å fjerne en liten hake ved noe små skrift.

Lenke til kommentar

 

Åh buhu, Firefox. De som vil bruke Firefox (som jeg innimellom) får det fortsatt til.

 

Synes de har et poeng, hvorfor skal dette være annerledes enn å bytte standardprogram for hver eneste annen funksjon i windows?

Det er ikke annerledes. Alle standardprogrammer settes på samme måte.

 

EDIT: Se heller på det som en mulighet til å lære noe nytt. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

 

 

Åh buhu, Firefox. De som vil bruke Firefox (som jeg innimellom) får det fortsatt til.

 

Synes de har et poeng, hvorfor skal dette være annerledes enn å bytte standardprogram for hver eneste annen funksjon i windows?

Det er ikke annerledes. Alle standardprogrammer settes på samme måte.

 

EDIT: Se heller på det som en mulighet til å lære noe nytt. :)

 

 

Når jeg installerte ny software for å feks åpne mp3, så ble den normale default-dialogen respektert i win10?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Åh buhu, Firefox. De som vil bruke Firefox (som jeg innimellom) får det fortsatt til.

 

Synes de har et poeng, hvorfor skal dette være annerledes enn å bytte standardprogram for hver eneste annen funksjon i windows?

Det er ikke annerledes. Alle standardprogrammer settes på samme måte.

 

EDIT: Se heller på det som en mulighet til å lære noe nytt. :)

 

Man bør nå få valget om man vil lære noe nytt eller ikke.

Lenke til kommentar

Man bør nå få valget om man vil lære noe nytt eller ikke.

Du synes altså det er helt greit om Jehovas Vitner kommer ringer på døra og tilbyr seg å lære deg noe nytt?

 

Men det er egentlig ikke saken her. Sammenlign det heller med at noen bytter ditt medlemskap i statskirken, HEF eller hva du nå er medlem av, med et Jehovas Vitner-medlemskap, uten ditt samtykke. Det er prinsipielt det som skjer her med din valgte standardnettleser.

 

"Jammen du kan jo enkelt bytte tilbake" er et like elendig argument fra Microsoft som fra Jehovas Vitner.

Lenke til kommentar

 

Man bør nå få valget om man vil lære noe nytt eller ikke.

Du synes altså det er helt greit om Jehovas Vitner kommer ringer på døra og tilbyr seg å lære deg noe nytt?

 

Men det er egentlig ikke saken her. Sammenlign det heller med at noen bytter ditt medlemskap i statskirken, HEF eller hva du nå er medlem av, med et Jehovas Vitner-medlemskap, uten ditt samtykke. Det er prinsipielt det som skjer her med din valgte standardnettleser.

 

"Jammen du kan jo enkelt bytte tilbake" er et like elendig argument fra Microsoft som fra Jehovas Vitner.

 

Kanskje jeg formulerte meg litt dårlig. Jeg synes ikke noe om at man blir påtvingt at man må bruke Windows sine egne programmer som f,eks Edge. Derfor jeg skrev at man bør få muligheten til om man vil lære noe nytt, eller fortsette å bruke 3parts programmer som man er vandt til å bruke som f,eks Firefox.

Lenke til kommentar

Når jeg installerte ny software for å feks åpne mp3, så ble den normale default-dialogen respektert i win10?

Det vet jeg ikke, for akkurat det spesifikke tilfellet har jeg ikke prøvd. Men når jeg installerer et program som åpner filer som allerede har et default program, så blir jeg spurt.

Lenke til kommentar

 

Når jeg installerte ny software for å feks åpne mp3, så ble den normale default-dialogen respektert i win10?

Det vet jeg ikke, for akkurat det spesifikke tilfellet har jeg ikke prøvd. Men når jeg installerer et program som åpner filer som allerede har et default program, så blir jeg spurt.

 

 

Ja, ble spurt som før, men sånn har det jo alltid vært, men mener da bestemt at det holde å bare svare ja i dialogboksen, måtte ikke innom noen kontrollpanel i tillegg? Skal dobbelsjekke senere i dag.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ja, ble spurt som før, men sånn har det jo alltid vært, men mener da bestemt at det holde å bare svare ja i dialogboksen, måtte ikke innom noen kontrollpanel i tillegg? Skal dobbelsjekke senere i dag.

Installerte nettopp Visual Studio 2015, og ble spurt om .sln filer. Det ser ut til å fungere som forventet. Men det det kan være et ekstra ledd for nettlesere fordi man (forhåpentligvis) kan bruke én som standard nettleser og en annen for å åpne (lokale?) HTML-filer (som egentlig er det Windows spør om).

 

Vinn-vinn, med andre ord. :)

Endret av Moskus
Lenke til kommentar

Hva kommer EU til å si om dette da ? I win7 måtte jo MS lage en oppdatering der man fikk opp valget om hvilke nettleser man ville bruke.

Ja, nettopp. Fikk ikke MS en gigantbot for en 5-10 år siden pga Explorer som etterhvert ledet til valgboksen på hvilken nettleser man skal ha som standard?

 

Mulig MS har brukt noen snikende bedriftslover som å skille ut Edge som et eget selskap eller lignende, men ser ikke at prinsippet skal være ulikt.

 

Nå er vel situasjonen lik på Android, IoS og andre linux-baserte, litt avhengig av forskjellige (smutthull)ting, men ser ikke helt hva som er forskjellen?

Endret av rosetta stoned
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...