Gå til innhold

Sound Blaster Audigy 2 NX


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker, og spør derfor. Bruker lydkortet ekstern strømforsyning, eller henter den strøm fra usb? Hvis den bruker ekstra strøm er den iallfall uaktuelt.

 

12% av en cpu 1,2ghz er mye hvis du sitter på en slik pc, men på en av nyere dato vil den bruke kanskje 5%, og da er det ikke snakk om mye.

Lenke til kommentar
Er ikke helt sikker, og spør derfor. Bruker lydkortet ekstern strømforsyning, eller henter den strøm fra usb? Hvis den bruker ekstra strøm er den iallfall uaktuelt.

 

12% av en cpu 1,2ghz er mye hvis du sitter på en slik pc, men på en av nyere dato vil den bruke kanskje 5%, og da er det ikke snakk om mye.

Det sto i testen at det fulgte med AC adapter, så da går jeg ut ifra at det er denne som brukes som strømforsyning!

Lenke til kommentar

Audigy 2 NX er ikke etterfølgeren til Extigy. Sistnevnte er en dyrere modell som kommer til å selges parallelt.

 

Jeg må opplyse dere om at selv om lydkortet heter Audigy 2 NX så bruker det ikke den samme lydbrikken som de andre Audigy 2 kortene. Det meste prosesseres i software derfor den høye cpu bruken.

 

Hvorfor i granskauen tester dere ikke lyden i 16 bit 44,1 KHz i Right Mark? Det er jo det som er mest interesant for de fleste. :(

 

Og hvor er sammendraget fra Right Mark der de forskjellige testresultatene er i tall og man ser karakterene som Right Mark gir. :(

 

Subjektive tester er litt tvilsomme ettersom f eks frekvenskurven til ett lydkort varierer med +/- 0,5 dB. En forsterker og ikke minst høytallerne (ikke uvanlig med +/- 10 dB) har så ujevne frekvenskurver at man umulig kan høre at det er mye bass osv. Det samme gjelder med forvrengning og dynamikkområde høytallere og forsterker har så stor forvrengning at du umulig kan høre lydkortets forvrengning. Objektive tester er det eneste som teller syns nå jeg.

 

Dere burde også testet med ett par gode høretelefoner for å sjekke hvordan den klarer å drive disse. Her kan det være store forskjeller i bass og dynamikk som er hørbart i motsetning til på linjeutgangen.

 

Dere burde også skrevet litt mer om fjernkontrollen om den virker og om strøm adaperet må plugges i for at man skal få lyd.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt dette kortet og er veldig fornøyd.

 

Her er fire gode grunner til å velge dette kortet fremfor audigy 2 zs

 

1. Du får alle utganger fremme på bordet og ikke bak pc'n. Dette er utrolig mye mer praktisk.

 

2. OPTISK INN OG UT (dette har ikke pci kortene)

 

3. Volumkontroler på pulten, både for mic og master. Perfekt hvis du f.eks er inne i et spill, og vil skru lyden opp eller ned. Eller justere volumet på micen uten å gå ut av spillet.

 

4. Du kan ta det med deg og bruke det på både bærbar og stasjonær, eller til venner.

 

 

Det er ikke spørsmålet om man gidder å montere kort inne i pc'n som veier, det er fort gjort. For meg er det tilgjengeligheten oppe på bordet som avgjør det hele. Lyden er dessuten nesten like bra som audigy 2 zs, som jo er den beste lyden av alt.

 

De eneste alternativene til dette kortet er andre lydkort som gir like mange utganger. Jeg vurderte 2 kort:

 

extigy - som er 500 kr dyrere enn NX, men har flere inn-/ut-ganger. På den andre siden ser nx enda fetere ut siden den er så liten.

 

 

audigy 2 zs platinum - som er best of the best, men koster en million

Endret av asomma
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Fint at du deler dine erfaringer, men jeg lurer på enda mer:

 

Hvordan er strømforsyningen? En tung liten adapter, eller nymotens lett LITEN sak? Er litt nøye siden jeg har bærbar, og reiser litt rundt omkring.

 

Hvordan er fjernkontrollen? Både i bruk, og hvor lett man treffer mottakeren på selve lydkoret.

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar

Hallo Zool

 

SVÆR strømadapter

Fjernkontrollen funker bra (men er egentlig ikke så nyttig utenom når man hører musikk)

 

Ellers kan jeg si at jeg har byttet til et internt lydkort nå, på grunn av nx2 cpu forbruk. (dette påvirker faktisk noen spill ganske mye...)

Bruker du ikke pc'n så mye til spill, eller du har en veldig rask pc, burde det ikke være noe problem.

 

Dette kortet er likevel det beste man kan få til bærbar, og lydkvaliteten er suveren!!

 

Håper dette hjalp.

Lenke til kommentar

Hm... sliter noe jævlig med støy ut fra lydkortet på laptoppen nå så må finne meg ei løsning på det. Kom plutselig, og har sjekket alle innstilinger. Skulle ikke være noe problem å mekke en mindre adapter. Trekker vel neppe mange ampere den lille boksen. 500 mA ellerno. Har 2,4 GHZ P4, 512 MB DDR-ram, så skulle vel gå bra. Spiller heller lite.

Lenke til kommentar

Jeg fant problemet... Fikk tips av en kompis. Tok ut coaxkabelen til TV-kortet som er tilkoblet USB 2.0, og støyen blei tilnærmet borte... Bor dog i et "hus" hvor mange deler samme signal. Så da er det sannsynlighet for at noen har en TV som er litt fucked slik at den legger ut signaler som ikke skal være der, eller at noe som ikke er forskriftsmessig gjort. Men men, får finne meg ei løsning på den saken :) Bygge et filter? :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hei, jeg reagerer på at ingen kommenterer dette som om det skal brukes mer proff. her tenker jeg først og fremmest på audio innspilling, vokal etc. Spesielt med tanke på videoredigering. mitt behov til et slikt ovenstående kort/boks oppsto netopp ved et ekko (latency?) når jeg skulle innspille speak. fikk anbefalt dette. Og jeg vil også ha behov for i få tifeller å spille speak inn utenlands på bærbar. Derfor er dette kortet jo interessant. Men spørs om det holder eller jeg må investere i et internt pci kort likevel??? har noen erfaring med dette? Jeg skal blandt annet kunne sette audio til fra min breakoutboks som grabber signaler fra mine videokameraer.

ps... ikke bli overveldet av de mange "proffe" oppgaver jeg har ovenfor. alle kommentarer er like godt mottat hos meg - med stor interesse!!
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...