Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test enig med deg i det meste har hatt NX500 i litt over 3 måneder.

Kameraet kan byttes mellom NTSC og PAL, slik at du filme i 4K UHD i 30fps. Og 1080p i 60fps.

 

Igjen synes jeg du er litt selvmotsigende når du sier at hva er vitsen med 28 megapiksler vs 16 mpx. Man bruker jo sjelden 16mpx annet enn ved utskrift over flere meter. Fordelen er muligheten til å beskjære bildet og få lengre brennvidde.

Endret av Pc Lynet
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Angående manglende søker så er det vel verdt å merke at storebror Samsung NX1 har en søker. Ikke bare det, men den har fått veldig mye skryt. Mener jeg leste en plass at den ble omtalt som den klart beste søkeren på noe speilløst kamera hittil.

Søker synes jeg er så viktig for alt fra amatører til proffe at jeg i utgangspunktet vil fraråde NX500 til alle. Det er først ved spesielt bruk som for eksempel astrokamera, dronekamera etc at jeg ville tatt i bruk unntakene og invitert NX500 med inn i varmen blant de anbefalte.

 

Hos Imaging review var det vist:

It features an excellent OLED EVF that has only a 5ms delay, 2.36 million dots, and in many regards, the EVF performs as well as an optical viewfinder -- and in some regards it even surpasses it. The depth and customizability of information you can see through the NX1's EVF is excellent, such as a live histogram on the bottom left corner of the viewfinder. Further, being able to see live previews of settings adjustments through the viewfinder is excellent. In low light, the viewfinder still works well, although it comes up short of an optical viewfinder in clarity and usability when light gets very low.

Litt mer her.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Forvørig bør det nevnes at selvom det er lite optikk utvalg. Er optikken billig og god fra Samsung. 45mm F1.8 med ultrasonisk autofokus til 2000kr er ikke å kimse av. 12-24mm objektivet til ca 4200kr er også lite og skarpt. 30mm F2 til 1790kr er veldig skarpt, men gammel fokusmotor slik som Panasonic 20mm F1.7.

http://www.prisjakt.no/category.php?o=produkt_pris_inkmoms&l=s228918554

 

Men savner bildestabiliserte fastobjektiv slik som Panasonic har.

Endret av Pc Lynet
Lenke til kommentar

Stabilisering er vist vanskelig å bygge inn i lyssterke fastobjektiv. En annen ting er at man kjøper et nytt stabiliseringssystem for hvert OIS-objektiv man kjøper. Velger man et kamera med innebygget stabilisering kjøper man det bare én gang og får stabilisert bilde med alle objektiv, også lyssterke fastobjektiv, vidvinkler, alle 3. parts- og eldre objektiver, med adaptere, pinhole osv. Jeg synes det er et minus om kamerahuset mangler stabilisering, selv om enkelte objektiver til systemet har det.

Lenke til kommentar

"Kanskje det peneste kameraet i testen"???

Er jeg så ute å kjører :-) For min del er det ett av de minst pene. Kanskje er jeg gammel med mine 46 år, men jeg mener at et kamera skal se ut nettopp som et fotografiapparat. Det i testen som kommer nærmest det er EM-10. Det minner meg om mitt første speilrefleks Canon AE-1. Hvorfor kan ikke Canon lage et speilløst kamera som ser ut som AE-1 gjorde :-)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Korleis er lydkvaliteten? Kameraet ser perfekt ut med tanke på størrelse, pris med tanke på mine ønskjer, men viss det skal vere noko poeng å ta opp video, så må lydkvaliteten vere god. Korleis vil dette kameraet fungere for å ta opp ein samtale, med eller utan bakgrunnsstøy?

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...