Gå til innhold

Denne uken fokuserer vi på lette systemkameraer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tanken bak overskriften er jo forklart ganske inngående i ingressen?

Ja, ser den....at "Lette systemkameraer" egentlig ikke har noe med skolestart å gjøre...

 

På den annen side....sånn "real life"....sliter jeg med å få lyst på et systemkamera i denne "klassen" - som både er nesten like stort som speilrefleksen og ikke lite nok til å bli valgt istedenfor kompakten med høy kvalitet.

 

Nei, kjøper heller en skikkelig "system-pakke"....

 

post-226353-0-58210400-1438082948.jpg

 

post-226353-0-58210400-1438082948_thumb.jpg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

Håper det er litt fokus på "systemaspektet" av kameraet, mange tester av systemkamera er bare en test av hus og kitobjektiv, uten at "økosystemet" blir vektlagt, noe som faktisk har noe å si om man har tenkt å bruke det som systemkamera.

 

AtW

 

Har Sony a6000 og er nesten strålende fornøyd! billed kvaliteten med 16-50mm kit objektiv er veldig bra, det tar gode bilder i mørke også ved middels høy iso (<1600) , men som du skriver så er økosystemet elendig for og si det mildt. Jeg brukte tidligere Nikon D90 og der finnes alle typer objektiver i alle prisklasser, og det gjør det dessverre ikke hos Sony med e-mount. Ok jeg kan bruke a-mount men jeg mister da endel muligheter som anti vibrasjon og jeg må ved flere objektiver bruke manuelt fokus. Ikke det at det er noe problem men det hemmer litt i forholdt til mulighetene som finnes i kameraet.

 

Kan legge til at jeg kjøpte adapter fra Kina slik at jeg kan bruke nikor objektiv noe jeg er veldig fornøyd med(men orginale objektiver hadde vært mye bedre) selv om jeg da må må bruke helt det helt manuelt.

Lenke til kommentar

 

Tanken bak overskriften er jo forklart ganske inngående i ingressen?

Ja, ser den....at "Lette systemkameraer" egentlig ikke har noe med skolestart å gjøre...

 

På den annen side....sånn "real life"....sliter jeg med å få lyst på et systemkamera i denne "klassen" - som både er nesten like stort som speilrefleksen og ikke lite nok til å bli valgt istedenfor kompakten med høy kvalitet.

 

Nei, kjøper heller en skikkelig "system-pakke"....

 

post-226353-0-58210400-1438082948.jpg

 

 

 

Det er jo smak og behag hva man foretrekker, personlig ser jeg ikke helt det store poenget med DSLR, er ikke noe bedre, og er større. Og man har mye større fleksibilitet på speilløs når det gjelder størrelse, la meg vise en sammenlikning av et av mine speilløse mot samme kamera, "nesten like stort" (som et normalt DSLR) er det ikke på noe vis:

post-11439-0-27269800-1438083911_thumb.png

Lenke til kommentar
Gjest member-296438

Bra dette Kristoffer:-)

Har egentlig savnet testdelen av Akam. Hvis dere skal "kjøre på" med tester, så hadde det vært fint med litt objektiv/utstyrs tester også. Vi er en del som sitter med systemkamera, og da er utvidelse av objektiv/utstyrs parken ofte mer aktuelt enn å bytte kamera/merke. (og det er veldig uaktuelt for min del....selv om jeg må innrømme at det ligger en liten Fuji i bagen...)

Lenke til kommentar

 

 

....la meg vise en sammenlikning av et av mine speilløse mot samme kamera, "nesten like stort" (som et normalt DSLR) er det ikke på noe vis:

Når du setter på et objektiv så vokser det urimelig mye på størrelsen...

 

Langt mindre enn et DSLR....

 

Ja....LITT mindre i størrelse.....LITT mindre i vekt....og for noen er det VIKTIGE faktorer. Uansett så ser det ut som alle kameraløsninger, som IKKE passer i en standard lomme på bukse/skjorte/jakke osv., krever tilsvarende "plassen" til en DSLR i det praktiske...

 

I min verden er det ett fett om jeg bærer på 2kg eller 2,01kg

Endret av flageborg
Lenke til kommentar

 

 

 

....la meg vise en sammenlikning av et av mine speilløse mot samme kamera, "nesten like stort" (som et normalt DSLR) er det ikke på noe vis:

Når du setter på et objektiv så vokser det urimelig mye på størrelsen...

 

Langt mindre enn et DSLR....

 

Ja....LITT mindre i størrelse.....LITT mindre i vekt....og for noen er det VIKTIGE faktorer. Uansett så ser det ut som alle kameraløsninger, som IKKE passer i en standard lomme på bukse/skjorte/jakke osv., krever tilsvarende "plassen" til en DSLR i det praktiske...

 

I min verden er det ett fett om jeg bærer på 2kg eller 2,01kg

 

 

Litt mindre? Har lagt ved et bilde av de to (fant ikke kit-lensen til D750, men har valgt en som er litt mindre(?) til sammenlikningen. Forskjellen mellom 2kg og 2.01 kg er ikke stor nei, men her er det snakk om under 300 gram (med kit), og over 1400 gram (med kit)

 

AtW

post-11439-0-51817100-1438113771_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...