Gå til innhold

Amiga fyller 30 år i dag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gratulerer med dagen Amiga!

Savner fortsatt min Amiga 500 som fikk både minne-oppgradering til 1 Mb og en ekstern HD (og kjøperen som jeg solgte den til senere la til mulighet for å koble seg opp mot nettet ).

 

Mange gode spill som jeg kommer på i farta :

 

Cannon Fodder.

Eye of the Beholder

Secret of Monkey island

Lemmings

The Settlers

Turrican!!!

Ufo Enemy Unknown...

Syndicate

Worms

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Amiga har aldri dødd. Det er kun Media og PC-markedet som har villet det. Hadde den vært død, så hadde ingen drevet på med Amiga i dag. Dessverre er det slik at Amiga er nå større enn på mange år. Med AmiStore som A-EON lanserte for noen måneder tilbake, så får samtlige Amiga varianter støtte. I tillegg finnes det ny PowerPC hardware. Jeg så det selv på 30 års jubileumet i Amsterdam 27. Juni. Amiga 1200 har også fått seg utvidelseskort som gjør det mulig å vise AmigaOS på alle moderne HDMI/DVI skjermer. Det er USB utvidelser, 16bits lydkort, MicroSD kort lesere og mye annet som har kommet også. Alle Amiga-folk er lei av at media ignorerer det som skjer på Amiga-fronten. Hvordan kan noen få lyst til å prøve en Amiga da? Og slik har det vært helt siden Amiga kom ut i 1985. Som Dave Haynie og RJ Mikal sa på jubileumet. Amiga har alltid vært for "dreamers and visionaries". Selv i 1985 ville ikke PC-markedet akseptere at Amiga 1000 var best. Istedet duret man fram med MS-DOS som var så skrøpelig i forhold. Når skal media og enkelte PC folk våkne!? Og selv om kanskje Amiga ikke er så populær i Norge, så har den en mengder med brukergrupper i Sverige, Tyskland, Storbritania, Polen, Spania og Frankrike. Disse landene har også mange 30 års jubileum sammenkomster også for Amigaen. I Norge skjer det ingenting og det er trist.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva er den beste, moderne Amigaen til alminnelig PC-bruk som nettsurfing?

 

Jeg prøvde et Amiga-operativsystem for vanlig PC, men det var bare en Linux-distro med alt av eye-candy skrudd på max, og i lengden bare irriterende.

Den eneste forbindelsen til Amiga den Linux-distroen hadde, var et Amiga-liknende navn, masse medfølgende emulatorer, og en BOING-ball som wallpaper.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Som Amix skriver er det liv i Amigaen enda.

 

Er en kickstarter kampanje på gang nå for å produsere nye kabinetter til Amiga 1200.

 

Da de må lage nye former til å støpe de med, trenger de å samle inn mye penger for å kunne lage de 3 formene som trengs.

 

Ny type plastikk som ikke gulner, og litt andre modifikasjoner som blandt annet andre farger, og til og med ett som er gjennomsiktig. Koster EUR 79 + frakt

 

Les mer på https://www.kickstarter.com/projects/a1200housing/new-a1200-housings-pressed-from-new-molds

 

I tillegg har Induvidual computers planer om å komme med nye Amiga 1200 hovedkort med noen forbedringer. Målet er å selge de for EUR 200 + frakt.

 

Mer detaljer leses på: http://wiki.icomp.de/wiki/Amiga_reloaded

 

I tillegg er vampire 600 v2 på gang: http://majsta.com

 

Det er en FPGA akkselerator for Amiga 600. Forhåpentligvis kommer tilsvarende akkselerator til andre Amigaer snart.

 

Har vel ikke vært så mye hardware på gang siden midten av 90 tallet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...