Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Worklog Bmw M3 - Endelig oppfylt guttedrømmen


Anbefalte innlegg

Da har jeg endelig kjøpt meg M3! 
Det er en 1996 mod E36 3.2L.

post-113801-0-71907400-1443827311_thumb.jpgNytt bilde! 
post-113801-0-98265300-1437586504_thumb.jpg

Ser ut som om det er et stort merke på skjermen bak, det er heldigvis bare gjenskinn, samme på bildet over  :)  
post-113801-0-04169300-1437586538_thumb.jpg
post-113801-0-07897800-1437586564_thumb.jpg
Her trengs en real motorvask! 

Her vil jeg poste litt diverse, blant annet ved utskifting av deler, problemer som må løses pluss bilder og evt filmer etterhvert.

Jeg kjøpte den i Sverige, så det første jeg må gjøre er å få godkjent og registrert den.
Den største hindringen er at det viser seg at senkesettet som sitter på den ikke kan godkjennes i Norge, så det er bestilt. Får det forhåpentligvis om en dag eller to.

En liste over hva som må gjøres før godkjenning:

Skifte senkesett.                                                                           -Done
Ordne lydmåling av uorginalt effektanlegg.                            -Done
Fjerne soting av lykter                                                                 -Done
Få papirer på felgene som sitter på, dimensjoner, impress osv. - Godkjente med orginale felger

Jeg vil redigere denne posten etterhver, dette er hittil bare en kladd :)  

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Milltek er bra eksosanlegg det, har sett en del på Youtube og de lager veldig frisk lyd i.f.t original :)

Litt dumt spm. men hva gjør du med de Svenske skilta, har du tenkt å registrere den på Norske skilt etterhvert?

Vet forresten at noen setter bo adressen sin i Sverige og etter 1 mnd ellerno (er no grense) så betaler de da Svenske avgifter og får en mye billigere bil (For å ikke nevne hvor mye rått av bil og priser som finnes der mens Norge er helt skada på avgifter) og de får bil som kan brukes i Norge. Vet om en her jeg kommer fra som kjører Ford Mustang på Svenske skilt ikke nyeste men nest nyeste generasjonen og han gidder ikke det Norske avgiftssystemet hehe :p Kanskje noe for deg.

 

edit: Så nå at du skal bytte no deler for å godkjenne og registrere, bare jeg som er trøtt og øyna som har blitt late

Endret av James Bond
Lenke til kommentar

Du svarte deg selv ja, skal nok bli norsk denne her gitt  :wee: 
 
Skal hente senkesettet nå! Bare synd GS ikke får fingen ut av ræva. Må ha deler fra de for å få festet senkesettet, orginale tårnfester, pakninger osv.

Men, status på sendingen er "under behandling", enda den ene pakken ble bestilt på fredag (!) og den andre på mandag... 

Brems.no har bestilt og fått senkesettet fra Tyskland i dag, som jeg bestilte på mandag. Imens GS som har lager i Norge enda ikke har gjort en dritt.. Da ser det litt mørkt ut med tanke på at det er jeg har tid, ikke neste uke da ferien er over.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Takker!  :) 

Vet hvilken del det er, og hvor den sitter. Men, dens funksjon er å si ifra om det er lite olje, noe som er et "ikke" problem da jeg peiler ganske ofte uansett. Det blir noe jeg prioriterer etter at jeg har fått godkjent den, eller ved neste oljeskift, som skjer ganske snart. 
Har bare lyst til og se hvor mye penger jeg har igjen til neste lønning, før jeg bestiller mer deler.

Feilen er:

The manual states that the flashing indicates that oil level is not being read"

Om man vrir om nøkkelen (uavhengig om man starter bilen eller ikke) så blinker den 9 ganger før den blir borte. Jeg nevnte i en annen tråd at det var oljelampa, men det er ikke den som har med trykk å gjøre, det er den som indikerer mengden olje.
Så det er ikke en feil som sier at det er "fare på fære", den største faren er hvis man glemmer å peile oljen, og samtidig ignorerer lampen. Da kan man fort få havari :tease: 

Kunne sikkert holdt meg til en setning men, det vil bli fikset, det har bare ikke vært første pri :) 
Føler bare det er greit å forklare litt rundt det, så dere ikke får en idè om at jeg totalt ignorerer en viktig oljelampe. 

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Ang eksos så tror jeg du vil trives mer med nåværende enn et annet som produserer mer lyd. Er fort at det går fra at bilen produserer lyd til støy.

 

Slik milltek eksosen på Golfen min er så synes jeg det er helt ypperlig da det er relativt lite lyd inn i kupeen ved normal kjøring men ved aktiv kjøring og full gas får man frem beistet i bilen lydmessig.

 

Gratulerer med snasn bil.

Lenke til kommentar

Takker!  :) 

Er litt enig med deg der altså. Mye støy kan være veldig gøy til å begynne med, men det er en fare for at det også kan bli slitsomt etterhvert. Man må liksom finne en balanse. Om jeg skal bytte engang så ville jeg gått for Supersprint eller Eisenmann, sistnevnte er litt mer raspy, noe jeg liker godt. 

Edit: Etter litt lytting på youtube så har jeg funnet ut at Supersprint og Milltek høres veldig likt ut. Så det ville jo vært et unødvendig bytte. 
Men, tror carbon box ville vært et bedre valg, om jeg vil ha tøffere lyd. 

post-113801-0-38497800-1438372468_thumb.jpg
Sånn her har den stått en uke nå. Det nærmer seg to uker siden jeg bestilte deler hos Gs. Ringte de i sta, fikk da beskjed om at "det kommer snart", men de kunne ikke gi meg noen dato.. Jeg har funnet en kjøper av det gamle senkesettet men får ikke solgt det til han før jeg får jekket den opp på andre siden og skrudd av resten. Noe jeg ikke får gjort før jeg får på fjærer og dempere på den siden jeg har startet på :hrm:

Ble enda engang positivt overasket da jeg så skikkelig over i hjulbuene osv nå i helgen. Jeg finner ikke rust eller bobler, noe sted :new_woot: 

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Miniupdate på hva jeg har gjort i helgen i stikkordsform: 

Har fått deler :thumbup: 

Har visst bestilt mye mer deler enn jeg trengte, så mye av det blir sendt inn igjen  :blush: 

Har skiftet dempere på 3 av 4 hjørner. Mangler høyre feste forran, da jeg har fått to til venstre side, og ingen til høyre. Litt usikker på om det er min eller gs sin feil  :roll: 

Har fått skiftet olje og filter  :) 

Har hatt på prøveskilter i helgen, så jeg har fått kjørt en god del :grin: 

Vasket og shinet den opp skikkelig før parkering nå i kveld :)  

Etter at jeg parkerte den i garasjen så oppdaget jeg plutselig en stor dam ved siden av bilen, det var kjøleveske. Det kommer ifra mellom topedovegg og motor. Mest sannsynlig bare en slange som er sprukket eller løs, men gud bedre så irriterende!! Brukte et par timer på å fjerne div for å komme til, men ble til slutt så irritert at jeg gav opp for i dag   :wallbash: 

Oppdaterer mer senere, nå skal jeg spise kebab og spille på pc`n. #DritLei :whistle: 

 

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Som vanlig trekker jeg konklusjoner som ikke har noe rot i virkeligheten. Det vi nå tror har skjedd er at jeg har kjørt den hardt så den har blitt varm. Oljen viste nesten 110 grader på et tidspunkt. Dette har ført til at vannet har utvidet seg på grunn av varmen. Noe som har ført til at det har rent ut vann fra overflodsslangen (eller hva det nå heter) etter parkering. Også har jeg missforstått å trodd det var mye mer enn det var og at noe har gått i stykker..

 

Så jeg har laget utrolig mye jobb for meg selv. Istedenfor å faktisk sjekke om det fortsatt var vann på den så gikk jeg rett på med å skru av innsug osv. Det var et helvette å få av.. Det positive var at da jeg fikk av innsuget så fant jeg en morken slange som nesten var helt borte. Den var i forbindelse med innsuget og noe oljegreier. Ikke vet jeg, men jeg fikk iallefall byttet det.

 

I går startet jeg den opp igjen for første gang på nesten 3 uker. Det gjorde dagen min:D

 

Firhjulskontroll i morgen. Ny visning på BT på mandag. Spent!:)

 

Her satt den ødelagte slangen. Utrolig dårlig bilde men.

post-113801-0-63061400-1441882094_thumb.jpg

Endret av Kjetil_90
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da har mamma hørt med de hun jobber med på Statens Vegvesen. De tror ikke at støytest av eksos gjort av et vanlig verksted holder. Det må bli gjort av et laboratorium. Jeg finner kun et firma som gjør dette i Norge, og de holder til i Trønderlag.

 

Ikke nok med det, jeg må kjøpe originale felger før jeg skal vise den igjen. Da de jeg har selvfølgelig ikke er tuv godkjent.

 

Jeg er altså så forpult lei vegvesenet nå. Om det blir noe mer tull når jeg viser den nå på mandag så er det mulig begeret mitt renner over. Jeg har bare en gitt mengde tålmodighet. Hvis det ikke holder med at et verksted tar testen, hvorfor sier de ikke ifra om det da? Hva er problemet dems?

 

Edit: fant en som tar støytest på Jessheim :)

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...