Gå til innhold

Samsung med nye nettbrett i eliteklassen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Apox: Batteritiden er som kjent avhengig av to faktorer: Batterikapasitet og energibruk. Så vidt jeg kan se har batterikapasiteten (Wh) sunket ca 20-25% fra forrige generasjon, mens de store energislukerne CPU og GPU er byttet ut med nyere og mer effektive utgaver. Jeg vil tippe at de to faktorene til sammen enten gir samme eller litt økt batteritid.

 

Det skal også sies at den store nyheten med forrige generasjon var SAMOLED-displayet som skal gi klarere farger, bedre sortnivå og lavere energibruk enn tidligere modeller.

 

PS. Dette er selvsagt ikke display som Apple har brukt i sine enheter selv om oppløsningen er den samme. Samsung bruker SAMOLED, mens Apple har brukt kantbelyst LCD av IPS-typen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132
De viktigste faktorene ved valg av nettbrett er gjerne størrelse, vekt, skjermoppløsning, batterikapasitet, prosessorkraft og minne. Den innbyrdes rangeringen av hva som er viktigst får være opp til den enkelte bruker å avgjøre. Velger du det nye Samsung-brettet trenger du ikke tenke så mye på dette. Om brettet holder hva spesifikasjonene antyder er Tab S2 helt i toppsjiktet uansett hvilken faktor du velger å legge mest vekt på.

 

 

Videre lister artikkelen opp mulige konkurrenter, som alle har bedre batterikapasitet, en del av dem vesentlig bedre også. Har det virkelig skjedd en så stor revolusjon i strømsparing på en generasjon?

 

EDIT: Jeg tror artikkelforfatteren blander begrepet batterikapasitet med det litt mer diffuse uttrykket "levetid på en ladning ved 'normalt' bruk". Man kan absolutt ikke hevde at dette nettbrettet har batterikapsitet i toppsjiktet.

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

PingEnt: Batterikapasitet er bare én av de to faktorene som bestemmer batteritid. Begge deler er viktig for brukeren da batterikapasitet påvirker vekt, mens batteritid sier noe om brukstid mellom ladinger. Desto lengre man skal bruke brettet av gangen jo viktigere er det at brettet er lett.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Simen1: Ja, det er jeg også fullt klar over. Hvis du derimot leser artikkelen påstår den at nettbrettet har batterikapasitet i toppsjiktet, noe som ikke stemmer.

Lenke til kommentar

Le Menthe: Enig angående UFS2, men CPUen er da ikke forrige generasjon? Både A57 og A53 er jo siste skrik. Oppløsningen ser jeg ingen problem med. Skjønner heller ikke hvorfor disse skulle være mer unødvendige kjøp enn andre nettbrett.

 

A57 og A53 ble og brukt i Exynos 5433, som var i blant annet Note 4 og Galaxy Alpha. Den er produsert på 20 nm HKMG, istedenfor Exynos 7420 sin 14 nm LPE. Selv om det er andre forskjeller enn dette er det den store forskjellen. Du klarer ikke å få en Exynos 5433 på 20 nm til å konkurrere med Exynos 7420. Qualcomm prøvde, og feilet hardt med sin Snapdragon 810. Jeg tipper grunnen er at nettbrett selges langt billigere enn telefoner. Samsung sin Exynos 7420 er ikke billig å produsere, det koster dem å tilby den beste SoCen på markedet. De har nok gjort en vurdering og funnet ut at det ikke har vært verdt det med tanke på marginer.

 

Galaxy Tab S troner fortsatt øverst på lista til tek. Det vil nok ikke være et dårlig kjøp, men det er ingen store forskjeller som gjør det spesielt bedre enn Tab S, men når den er best allerede vil det jo være et bra kjøp i forhold til andre nettbrett.

 

Jeg er mest spent på den nye generasjonen AMOLED skjermer. Tab S hadde i sin tid en ganske imponerende skjerm.(det har den jo fortsatt, bare ikke så imponerende sammenlignet med S6)

Lenke til kommentar

Kjøpte meg Tab S for et år tilbake, men det leverte jeg tilbake pga lagg. Kraftig nettbrett hvor brukeropplevelsen ikke helt stod i stil til maskinkraften.

 

Derimot er jeg veldig fornøyd med hvor rask og "smooth" opplevelsen av S6 er, så jeg håper de har tatt med seg forbedringene fra S6 inn i det nye nettbrettet(?).

Lenke til kommentar

Har et tab pro 8.4 som jeg har rootet og lagt inn annen rom på. Tror fortsatt ikke at dette blir bytta ut, gitt.
Ellers kunne jeg tenkt meg at Samsung hadde fjerna de kapasitive knappene, og gått over til skjermknapper for tilbake, hjem og siste apper. Går jo ikke an å holde skikkelig i nettbrettet. Dette var hovedgrunnen til at jeg rootet og la inn en annen rom. Lettere å deaktivere der :p

EDIT: Ser at mitt brett har 4800 mAh batteri, kontra 4000 mAh i tab S2. Blir spennende å se hvordan det påvirket batterikapasiteten ja :)

Endret av Fragment
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...