Gå til innhold

Slik fungerer neste generasjons mikrobølgeovn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det sto ikke noe konkret om frekvensene bortsett fra at de skulle bort fra området 2,4-2,5 GHz. Jeg antar at de ikke skal så veldig langt unna men bruke et ledig frekvensområde eller område som ikke er like lett forstyrret.

 

Selve oppvarmingen skal så vidt jeg skjønner fungere på samme måte som før. Altså mikrobølger/radiobølger. De har bare byttet ut den skitbillige magnetronen med flere svindyre halvlederbaserte RF-sendere med fasekoordinering slik at de kan styre hvor i kammeret de skal varme mest. Altså "spare" bort den roterende plata. Samtidig skal den vist utstyres med sensorer (IR-kamera?) som sjekker hvor på maten det trengs mer oppvarming og hvor det trengs mindre slik at den kan styre senderne til dit det trengs mer.

 

Mulig jeg tar feil men det høres ut som en sinnsykt dyr måte å redusere steketida på. Mye bedre å halvere effekten og doble steketida sånn at varmen ledes naturlig fra de varme til de kjøligere områdene av maten. Så unngår man at det blir stekt en plass før det er tint andre plasser. Denne nye metoden virker nok like dårlig som før på digre stykker mat (tine kalkun jevnt etc) fordi mikrobølgene ikke trenger dypt nok inn i maten. Den blir altså ferdig tint og varm utenpå lenge før den tiner inni.

Lenke til kommentar

Det sto ikke noe konkret om frekvensene bortsett fra at de skulle bort fra området 2,4-2,5 GHz. Jeg antar at de ikke skal så veldig langt unna men bruke et ledig frekvensområde eller område som ikke er like lett forstyrret.

 

Selve oppvarmingen skal så vidt jeg skjønner fungere på samme måte som før. Altså mikrobølger/radiobølger. De har bare byttet ut den skitbillige magnetronen med flere svindyre halvlederbaserte RF-sendere med fasekoordinering slik at de kan styre hvor i kammeret de skal varme mest. Altså "spare" bort den roterende plata. Samtidig skal den vist utstyres med sensorer (IR-kamera?) som sjekker hvor på maten det trengs mer oppvarming og hvor det trengs mindre slik at den kan styre senderne til dit det trengs mer.

 

Mulig jeg tar feil men det høres ut som en sinnsykt dyr måte å redusere steketida på. Mye bedre å halvere effekten og doble steketida sånn at varmen ledes naturlig fra de varme til de kjøligere områdene av maten. Så unngår man at det blir stekt en plass før det er tint andre plasser. Denne nye metoden virker nok like dårlig som før på digre stykker mat (tine kalkun jevnt etc) fordi mikrobølgene ikke trenger dypt nok inn i maten. Den blir altså ferdig tint og varm utenpå lenge før den tiner inni.

Så du videoen nederst? Ifølge den er det en helt annen kvalitet på tilberedningen, kokken mener å kunne tilberede biff samtidig som grønnsaker, og at ovnen intelligent "leser av" maten og detaljstyrer strålingen til forskjellige områder på tallerkenen. Dét er i så fall intet mindre enn en revolusjon fra vanlig mikro.

 

Endret av toth
Lenke til kommentar

Den biffen så dvask og dårlig ut. Se mer kokt ut en stekt. Og det er vel også litt av problemet her. 

For at vi skal få den smaken vi ønsker av stekt mat og stekt kjøtt så må det være stekeskorpe, en karamellisering også kjent som Maillard reaction.  Jeg varmebehandler gjerne kjøtt over lang tid sous vide - men en kan ikke stoppe opp der for da er maten kokt og ikke stekt og smaken er deretter. Etter sous vide tilberedning så må kjøttet/fisken på glovarm panne slik at en får stekeskorpe og dermed den smaken vi faktisk jakter på. 

 

Dette så bare trist ut. Flashback til da mikroen skulle revolusjonere kjøkkenet. Det var ikke måte på hva man kunne lage og gjøre men en mikro. I realiteten ble den for de fleste av oss brukt kun til popcorn og dvaske ostesmørbrød. 

 

Jeg står ikke først i køen når denne kommer i salg. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...