Gå til innhold

─ Wii U ble offer for dårlig timing


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eller:

 

Den har mskinvare fra forige generasjon. Ingen 3. parts støtte. Både var og er overpriset. har 3 alternative kontrollere (wiimote+nunsuck, pad, og pro.) Ble ikke kalt "Wii 2" Er ikke markedsført i det heletatt. en ikke eksisternde online tjeneste. Og sist men ikke minst: slelskapet er ledet av folk som henger 20 år tilbake i tid.

 

Ja, jeg begynner å bli lei av bortforklaringer helt blottet for selvransakelse eller selvkritikk. Hvis de faktisk tror at timing var problemet til Wii U så lover det dårlig for neste generasjon Nintendo-konsoller.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har vel hovedsaklig floppet på grunn av elendig markedsføring (Wii:U?, virkelig?), generelt ræva støtte fra tredjepart (på spill) så selv om konsollen i utgangspunktet da den kom burde kunne få endel store crossplattform spill så gjorde den aldri det så Nintendo konsollene forblir en "nisje" for de som ser seg villige til å ofre alle store crossplattform titler til fordel for Nintendo sine mer særegne titler, eventuelt er villig til å gå til anskaffelse av flere systemer. Og et virvar av håndkontrollere og hvorpå denne medfølgende og relativt dyre "gamepad" håndkontrolleren har vært overflødig nesten fra dag nummer en. Selv first-party spill utnytter skjermen på denne kontrolleren ytterst dårlig så det ble jo på mange måter en idiotisk og fordyrende greie, som skaper ytterligere forvirring og fragmentering med enda en unødvendig og ekstra håndkontrollertype for spillere og utviklere å forholde seg til bare fordi Nintendo føler er sterkt behov for at de må være særegne på en eller annen måte med sine konsoller.

 

Håper "NX" er mer "back to basic" for Nintendo. Lever en mer tradisjonell spillkonsoll, med mer tradisjonell og kraftigere maskinvare og sørg for at dere har en plattform med det meste av populære crossplattformspill (FIFA, Call of Duty etc..) samtidig som dere pøser på med veldig sterke og gode eksklusive first-party titler som diverse Mario-spill, Zelda osv og dere har en vinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan være enig i at de var uheldige med timing og fikk lite gratis markedsføring, men nå var de også i overkant heldige med sin forrige generasjons konsoll Wii. Kan virke som de tenkte at det hele skulle gå av seg selv på bakgrunn av den tidligere suksessen.

 

Som andre hinter til her tror jeg en stor del av problemet er at folk flest rett og slett ikke helt vet hva en WiiU er for noe. Med et rart navn, flere kontrolleretyper (som egentlig bare burde være positivt!), samt litt apati som motreaksjon på at mange ble lei Wii og at konsollen opplevde en spilltørke det første året etter launch.  

 

På den andre siden har jeg en WiiU selv og er storfornøyd med den. Den er den eneste av den nye generasjonen konsoller som ikke bare fremstår som en dårlig PC. 

Endret av Heatsink
Lenke til kommentar

Jeg har Wii U som eneste spillkonsoll, og angrer ikke ett sekund på kjøpet. Mario Kart, Game and Wario og Mario Party er favorittene hittil, og hele opplevelsen er teit og useriøs nok til at det bare er å sette seg ned og spille med et glis om munnen.

 

Dessverre for Nintendo er ikke alle som meg :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg synes mangelen på markedsføring var påfallende, og det er faktisk helt riktig at ganske mange ikke har fått med seg hva Wii U er.

 

Nå kan man alltid si at timingen var feil. Hadde den kommet for 20 år siden ville den omtrent snudd verden på hodet :-D

 

Jeg synes allikevel gameplay-mulighetene til skjermen ble oversolgt. Jeg trodde aldri helt på at det skulle bety så fantastisk mye for gameplayet. Touchskjermen er et fint grep som gir brukervennlighet. I spill fungerer den bra som kart, inventory etc. Også suveren for å navigere i Netflix.

Lenke til kommentar

Største problemet var nok antallet klare må-ha spill til release. Ingen Zelda, Mario Kart, ingen Smash eller andre sofa-flerspiller spill. Ja det var et mario spill, og det var jo bra, men det greide ikke å selge konsollen på egenhånd. Kombinert med lang tid før neste gode spill kom og elendig markedføring så har du oppskriften på dårlig salg.

 

Kjøpte meg selv en WiiU brukt i fjor, og slet voldsomt med å skaffe ekstra kontrollere og til dels også spill. Nesten ingen butikker solgte det, og de som gjorde solgte stort sett 3parts utstyr. Helt latterlig at det skal være såpass vanskelig å skaffe f.eks en håndkontroll til siste generasjons konsoll fra Nintendo...

Lenke til kommentar

Vel timingen kan ha vært noe av problemet, selv om jeg er enig i mange av de andre som også er nevnt her.

 

Jeg tror Nintendo hadde stor tro på konseptet da de lanserte konsollen. Noen som husker skytespillet de viste e3 2011/12(?) hvor man kunne spille med 2 spillere der den ene brukte gamepaden til å spawne fiender ol. mens den andre brukte pro-controlleren og TV-skjermen til en førstepersons survival -opplevelse?

 

Spillet ble vel aldri noe av, men jeg synes det viste en del potensiale for hva slags asymmetrisk gameplay konsollen kunne by på med gamepaden. Det samme har for så vidt Nintendoland også vist, men rene spillopplevelser som virkelig tar i bruk dette på en god måte savner jeg desverre.

 

Dette sammen med laber markedsføring tror jeg har mye av æren for WiiUs dårlige salgstall. Men når det er sagt så stortrives jeg med mitt eksemplar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spillet du sikter til er kanskje Zombi U som var lanseringspill til Wii U? Et av de beste spillene frem til dags dato til å utnytte gamepaden og flerspillerdelen er noe av det beste med spillet :) Man får vel kjøpt det til rundt 100-lappen på e-shopen og kan sikkert finne det enda billigere i butikk (så fremt de selger Wii U produkter i det hele tatt)!

Lenke til kommentar

Enig. Hvis jeg kunne spilt de samme spillene som jeg gjør på PS3/PS4 på en Nintendo-konsoll i tillegg til Nintendos egne titler så ville valget vært lett, men jeg kjøper ikke en egen konsoll kun for Nintendos titler noe mer enn jeg ville gjort det for noen annen utvikler.

 

1. Bort med tullete gimmicker.

 

2. Konkurransedyktig hardware.

 

3. Third party-titler.

 

Vips og så er vi tilbake til SNESens glansdager.

Lenke til kommentar

Husker jeg ilke ante hva en wii u var, jeg hadde litt lyst til å spille litt mario og slkkt igjen, men wii var ikke å få. Bare wii u, som jeg alltid trodde var en håndholdt...

 

Greit jeg ikke hadde fulgt med, men når de er så dårlige med reklamen at jeg trodde wii u var arvtakeren til DS vel da

Lenke til kommentar

Selv har jeg en WiiU og er kjempefornøyd. Nintendos egne spill er av høy kvalitet med gjennomførte og originale konsepter. Og de får tydeligvis tynt konsollen til det ypperste, for mange av spillene har veldig bra grafikk som flyter som smelta smør.

Når det er sagt så håper jeg de beveger seg mer mot Gamecube/64/SNES, og fjerner seg enda mer fra den originale Wii.

Lenke til kommentar

Jeg håper de ikke feiger ut, og lager en Playstation-klone. De bør skille seg ut ved å implementere nye konsepter. De har hatt stor suksess med det så langt, selv om de har bomma noen ganger, slik som virtual boy og wii u, men de har også feilet med hva mange her anser som å være en riktig oppskrift, nemlig Gamecube. Vanskelig å si hva som kommer til å slå an, men de bomma med det meste på Wii u, bortsett fra kvaliteten på spillene. Satser på at de iallefall satser på å fikse markedsføringen sin. De kan ikke bare leve på navnet til produktet, slik som playstation og xbox.

Lenke til kommentar

Husker når jeg så Wii U hardware når den var lansert så tenkte jeg hva i all verden er dette for noe. Fikk et inntrykk av at dette hverken var fugl eller fisk. Synes de manglet en klar markedsføring for å lansere noe slikt, og tror nok det har hatt sitt å si for utbredelsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...