Gå til innhold

Apple-skaperen frykter ikke lenger roboter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom kunstig intelligens kommer til å utvikle seg slik mange eksperter tror, så vil de nå et nivå vi ikke er i nærheten av å ha kapasitet til å forstå. Som nevnt i lenken over blir det litt som om en maur skal prøve å forstå hvorfor mennesker bygger en motorvei ved siden av tuen deres. Fascinerende, men skremmende.

Lenke til kommentar

Dersom kunstig intelligens kommer til å utvikle seg slik mange eksperter tror, så vil de nå et nivå vi ikke er i nærheten av å ha kapasitet til å forstå. Som nevnt i lenken over blir det litt som om en maur skal prøve å forstå hvorfor mennesker bygger en motorvei ved siden av tuen deres. Fascinerende, men skremmende.

 

Hvilke eksperter refererer du til?

 

For at kunstig intelligens skal klare å få en høyere fatteevne for beslutninger (som igjen krever en bevissthet) enn mennesker må denne entiteten være lagret i en helt sinnsyk datamaskin med en datakraft som er helt fenomenal.

 

Og jeg er hellig overbevist om at det ikke er mulig å lage en intelligens med mulighet for eksponensiell tilnærming til erfaringsbasert selvutvikling når vi ikke engang forstår bevissthet. Hvordan komme opp med en algoritme for noe vi ikke forstår oss på?

 

Hadde vi klart det hadde feks stringteori vært bevist for lengst :)

Lenke til kommentar

Hadde vi klart det hadde feks stringteori vært bevist for lengst :)

 

Stringteori er bevist for lengst - teoretisk sett.

Men nå er det sånn at vi krever eksperimentell verifikasjon av vitenskapelige hypoteser, og der er det vel vår evne til å konstruere maskiner på størrelse med solsystemet (?) som begrenser oss.

 

Dessuten er mange former for emergent behavior som ikke er så enkle å forklare, selv om de oppstår i grupper av individer som i seg selv er enkle å bygge og forstå.

Lenke til kommentar

Stephen Hawking og Elon Musk er kanskje blant de mest kjente.

 

Dersom du ikke har lest lenken jeg nevnte tidligere anbefaler jeg å gjøre det. Mye av det du spør om er nevnt der og på en mye bedre måte enn hva jeg kan forklare.

 

Prøver litt enkelt likevel :-)

 

Tanken er at den nær eksponentielle veksten vi har av prosesseringskraft gjør at det antagelig ikke er mange år til selv rimelige enheter vil ha like høy teoretisk prosesseringsevne (operasjoner pr sekund) som vår hjerne. Større nettverk av maskiner vil da selvfølgelig ha mange, mange tusen ganger høyere ytelse. Utfordringen er å utvikle en kunstig intelligens som klarer å utnytte all kraften, det er flere teorier om hvordan man kan oppnå dette (tre er nevnt i artikkelen). Flere tror at dersom man får til en kunstig intelligens som klarer å forbedre seg selv vil den øke eksponensielt og oppnå det som kalles ASI:

 

 

 

AI Caliber 3) Artificial Superintelligence (ASI): Oxford philosopher and leading AI thinker Nick Bostrom defines superintelligence as “an intellect that is much smarter than the best human brains in practically every field, including scientific creativity, general wisdom and social skills.” Artificial Superintelligence ranges from a computer that’s just a little smarter than a human to one that’s trillions of times smarter—across the board. ASI is the reason the topic of AI is such a spicy meatball and why the words immortality and extinction will both appear in these posts multiple times.

 

Ekspertene er delt på hva slags effekt en slik maskin vil ha for oss, det vil f.eks. kunne være helt åpenbart for en slik AI hvordan man kurerer allverdens sykdommer og hvordan alderdom vil kunne stoppes/reverseres. Det er også de som kaller det våre siste oppfinnelse.

 

Meget interessant lesning, anbefales!

Lenke til kommentar

Stephen Hawking og Elon Musk er kanskje blant de mest kjente.

 

Dersom du ikke har lest lenken jeg nevnte tidligere anbefaler jeg å gjøre det. Mye av det du spør om er nevnt der og på en mye bedre måte enn hva jeg kan forklare.

 

Prøver litt enkelt likevel :-)

 

Tanken er at den nær eksponentielle veksten vi har av prosesseringskraft gjør at det antagelig ikke er mange år til selv rimelige enheter vil ha like høy teoretisk prosesseringsevne (operasjoner pr sekund) som vår hjerne. Større nettverk av maskiner vil da selvfølgelig ha mange, mange tusen ganger høyere ytelse. Utfordringen er å utvikle en kunstig intelligens som klarer å utnytte all kraften, det er flere teorier om hvordan man kan oppnå dette (tre er nevnt i artikkelen). Flere tror at dersom man får til en kunstig intelligens som klarer å forbedre seg selv vil den øke eksponensielt og oppnå det som kalles ASI:

 

 

 

AI Caliber 3) Artificial Superintelligence (ASI): Oxford philosopher and leading AI thinker Nick Bostrom defines superintelligence as “an intellect that is much smarter than the best human brains in practically every field, including scientific creativity, general wisdom and social skills.” Artificial Superintelligence ranges from a computer that’s just a little smarter than a human to one that’s trillions of times smarter—across the board. ASI is the reason the topic of AI is such a spicy meatball and why the words immortality and extinction will both appear in these posts multiple times.

 

Ekspertene er delt på hva slags effekt en slik maskin vil ha for oss, det vil f.eks. kunne være helt åpenbart for en slik AI hvordan man kurerer allverdens sykdommer og hvordan alderdom vil kunne stoppes/reverseres. Det er også de som kaller det våre siste oppfinnelse.

 

Meget interessant lesning, anbefales!

 

 

Det er ikke det at jeg ikke syntes alt dette er interessant, jeg er meget spent om tankene rundt kunstig intelligens.

Jeg er bare overbevist om at vi aldri vil være i nærheten av å oppleve det i vår tid, hvertfall min generasjon (1989).

 

I 2013 klarte OITGU* i samarbeid med FJ* å simulere ett sekund med menneskelig hjerneaktivitet.

Dette krevde 82944 prosessorer i superdatamaskinclustere og genererte 1 petabyte med data i systemminnet.

 

En million gigabytes på ett eneste sekund med simulert hjerneaktivitet.

 

 

Jeg har lest en del opp igjennom om kunstig intelligens, spådommer, fallgruver og hva som tilsier at det er både mulig og umulig.

Og jeg finner like mye håndfast informasjon om at vi ikke kan klare det som jeg finner spådommer om at vi klarer det.

 

Jeg heller mot det jeg mener er fornuftig i dette tilfellet, at vi ikke kan klare det fordi vi ikke forstår bevissthet eller intelligens, og ikke har datakraften det krever før om LANG tid.

 

Det er ikke lengre eksponensiell økning i datakraften vi klarer å utvikle lengre.

Utviklingen av prosessorer gikk mye raskere for 10 år siden enn det gjør nå, fordi vi nærmer oss grensen for hva som er mulig av produksjonsteknikk etc.

 

 

OITGU - Okinawa Institute of Technology Graduate University

FJ - Forschungszentrum Jülich

 

 

Men jeg syntes det er et veldig interessant tema så det er bare gøy å diskutere det.

Den eneste utfordringen min er at jeg trenger litt mer enn enkeltpersoners "ekspertuttalelse" som egentlig bare er spådommer basert på mange store ord vi har innen teknologi i dag.

 

Det er ikke vanskelig for meg å si at jeg er overbevist om at kunstig intelligens vil være mulig innen overskuelig fremtid pga gjennombruddene man har hatt med grafén til bruk i prosessorer fremfor silisium som gir muligheten for datakraft vi har tilgjengelig i dag opphøyd i tredje og så videre.

 

Det betyr ikke at det er reelt for det om :)

Lenke til kommentar

Gudedyrkelse og religion har oppstått for å forklare det vi ikke forstår. Religionen har stått sterkere i dette landet, og det henger nok sammen med vitenskapelig utvikling.

 

For at robotene skal se på oss som noe de vil ta vare på, må de ha følelser som for eksempel empati. Det er noe som er mye mer avansert enn bare å være smart og ha høy IQ. Kanskje tenker de seg fram til at de skal slå av følelsene fordi det er lite effektivt.

 

Smart robot + følelser + utsende som Wozniak Apple 1-maskin = Ikke helt glad robot

Lenke til kommentar

Begynner å bli utfordrende å fortsette krymping av produksjonsprosesser osv, men det jeg har sett av ytelsesgrafer både for utstyr til 1.000,- og supermaskiner ser ut til å holde rimelig eksponentiell vekst? Vi får se hvordan det holder seg fremover, men regner med det vil fortsette i høyt tempo. Tror uansett ikke dette er den største utfordringen, det vil nok være utviklingen av AI.

 

Jeg er heller ikke overbevist om at vi vil oppnå kunstig intelligens av et slikt kaliber i nær fremtid, er heller litt skeptisk. Syns uansett det er et ekstremt interessant tema, spesielt mtp hva forskere innen feltet tror om fremtiden (ref http://waitbutwhy.com/2015/01/artificial-intelligence-revolution-1.html)

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...