Gå til innhold

Nå har 90 prosent av nordmenn tilgang på 4G


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Herlig med prosentregning. Når man snakker om dekning, så gjelder det antall mennesker som man når, men ikke hvor.

Når jeg trenger 3G og 4G er når jeg er på farta. Jeg er ikke alltid i "Oslogryta", men på vei til å fra jobben f.eks.

Den dekningsgraden vi snakker om er da bare helt latterlig rundt omkring, om du da ikke befinner deg i eller svært nærme et tettsted.

Det står jo tydelig hva de prosentene gjelder.

 

Gi meg noen gode grunner for at de skal regne areal og ikke mennesker.

 

Tenk deg et fantasiland der alle bor i en kompakt by i et land som ellers er tomt. Ta for eksempel Norilsk i Sibir. Hvilken relevans har det for folk hvor vidt det er dekning i øde områder? Det som teller er jo hvor hvordan menneskene opplever det, ikke kråka på fjelltopp A eller B.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gi meg noen gode grunner for at de skal regne areal og ikke mennesker.

 

Spørs jo veldig hva de legger i "har dekning" også. Det er svært mange som ikke har dekning i leiligheten eller huset der de bor, men kanskje har det på gaten utenfor, eller på vei til jobb. Hvor stor del av tiden skal de ha dekning? Det er også skremmende mange tettbebygde områder uten skikkelig mobildekning, også utendørs.

 

Det er mange måter å regne dette på, og det er et poeng at man presenterer flere av dem. F.eks. er det et interessant spørsmål hvor mange prosent av antall km med stamveier som har mobildekning, selv om de aller fleste av disse kilometrene er ubefolket. Der det er vei, kan man anta at folk har behov for å bruke mobiltelefon, og da er det i hvert fall et poeng å måle de viktigste og mest trafikkerte veiene som gjerne har grønne skilter.

 

Det er også nokså store arealer (uten vei) i Norge hvor det ofte befinner seg mennesker, gjerne også et betydelig antall mennesker, men det knapt finnes et hus. Disse tallene bør naturligvis komme i tillegg til og ikke i stedet for, men så er vi også tilbake til det jeg startet med - hva betyr det at et menneske har dekning?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Femti basestasjoner på en dag?

Holder de det tempoet flere uker i strekk, eller har de oppgradert basestasjoner i ukevis og ventet med å skru dem på for å kunne skrive mer imponerende statistikk?

 

Tallene høres høye ut, men  jeg har sendt Netcom og Telenor eposter i over 5 år der jeg har bedt om dette. Hadde de hørt på meg kunne de vært ferdige nå.

 

På hytta har jeg fremdeles H+ i displayet med Netcom. Den ble oppdatert fra GPRS i vinter. Hvorfor monterte de ikke LTE når de først stakk innom for vedlikehold?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med oss som har problemer med å ringe ut og motta samtaler hjemme da? Datahastigheten er ikke så nøye med, men tale burde de kunne få på plass de fleste steder?

 

Langt på veg enig, men selv har jeg dårlig med begge deler fra TeliaSonera / NetCom / Tele2.

 

Man bør teste dekningen GODT ( IKKE bare se på dekningskartet ) før man går til anskaffelse av abonnement fra Telia Sonera / Netcom / Tele2 / andre som bruker deres nett. Og ikke bare teste hjemme hos seg, men steder man er ofte også. Det er utrolig på hvilke steder de har dårlig dekning. Også på / i nærheten av relativt godt traffikerte veier for eksempel!

 

Jeg bor på østlandet i en by med 25 000 - 30 000 innbyggere. Bor i tettbygd strøk, og har så dårlig dekning at samtaler detter ut gang på gang, og datadekningen er som regel bare H / H+. Dekningen ennå nærmere sentrum er like dårlig.

 

Har kontaktet operaratøren flere ganger, men de nekter for at de kan gjøre noe! Så har du økonomi og dataforbruk til det, bruk noe annet enn de ovennevnte operatørene / de som bruker deres nett...!

Lenke til kommentar

Det er ikke lengre sant at Telenor er bedre enn Netcom.

Nå er det så små forskjeller at enhver kunde bør gjøre seg opp en egen mening.

 

Jeg opplevde vesentlig forbedret dekning da jeg byttet fra Telenor til Netcom på flere steder som jeg oppholder meg regelmessig.

Hjemme er de omtrent like dårlige, men jeg har jo wifi så jeg trenger ikke 4G der.

På hytta, veien og jernbanen er Netcom enten like bra eller fullstendig overlegen. Aldri dårligere.

 

Jeg er glad for at jeg rev meg løs fra Telenors klamme grep. Jeg har nå et abonnement fra Banzai. De har Netcom-dekning og stor datakvote. Jeg har aldri opplevd så god dekning før. Kan streame HD-video på toget der Telenor knapt klarte å åpne forumet. Det faller nesten bare ut i tunnellene. Helt utrolig bra!

 

 

Min erfaring med Netcom-dekning er sterkt positiv.

Andre mennesker kan ha en annen opplevelse. Det er avhengig av hvor du bor og oppholder deg. Telenor kan være best andre steder. Det klokeste er å finne ut hvilken operatør du bør ha selv. Sammenlikne dekningskart og spørre venner som har andre operatører. Finn den operatøren som passer for deg.

Lenke til kommentar

Den nye 4G-teknologien kan leveres med frekvenser på 800 MHz.

Disse lavere frekvensene har en vanvittig rekkevidde, og kan nå steder som ikke hadde 2G før.

 

Argumentet "hvorfor skal andre få 4G når jeg ikke engang har 2G" er ikke helt gjennomtenkt. Med 4G får du dekning laaangt unna basestasjonen, der ikke engang 2G fungerte tidligere.

 

2G og 3G er utdatert teknologi som ikke investeres så mye i lengre. De skal etter hvert legges ned og erstattes med 4G.

3G ryker først. 2G skal beholdes i noen år enda, pga. diverse fjernstyrte anlegg med utstyr som er for dyrt å bytte, inkludert boligalarmer. 4G er dessuten ikke helt klart for tale ennå, men det kommer.

Telenor skal kvitte seg med 3G

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lengre sant at Telenor er bedre enn Netcom.

Nå er det så små forskjeller at enhver kunde bør gjøre seg opp en egen mening.

 

Jeg opplevde vesentlig forbedret dekning da jeg byttet fra Telenor til Netcom på flere steder som jeg oppholder meg regelmessig.

Hjemme er de omtrent like dårlige, men jeg har jo wifi så jeg trenger ikke 4G der.

På hytta, veien og jernbanen er Netcom enten like bra eller fullstendig overlegen. Aldri dårligere.

 

Jeg er glad for at jeg rev meg løs fra Telenors klamme grep. Jeg har nå et abonnement fra Banzai. De har Netcom-dekning og stor datakvote. Jeg har aldri opplevd så god dekning før. Kan streame HD-video på toget der Telenor knapt klarte å åpne forumet. Det faller nesten bare ut i tunnellene. Helt utrolig bra!

 

 

Min erfaring med Netcom-dekning er sterkt positiv.

Andre mennesker kan ha en annen opplevelse. Det er avhengig av hvor du bor og oppholder deg. Telenor kan være best andre steder. Det klokeste er å finne ut hvilken operatør du bør ha selv. Sammenlikne dekningskart og spørre venner som har andre operatører. Finn den operatøren som passer for deg.

Jo det er sant i resten av Norge. Netcom er komplett ubrukelig nord for Trondheim, direkte latterlig faktisk!

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...