Gå til innhold

Nordmenn er datasinkene i Norden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vel kanskje litt å si at operatørene i Finland faktisk tilbyr ubegrenset data. Noen har det på alle sine abonnement og du betaler ekstra for mer hastighet, ikke mer data, mens f.eks. Sonera (NetCom) tilbyr "vanlige" abonnement men med mulighet for ubegrenset data for en ekstra sum i mnd (som også inkluderer 2-25GB GB bruk i Norden/Baltikum avhengig av abbo*).

Og hvis du for det meste bruker data, og ikke så mye tale/sms/mms, så kan du spare litt penger og velge et abonnement hvor du får ubegrenset data, men betaler for bruk av tale/sms/mms.

Det kan jo nevnes at opptil 2-års binding fortsatt er en ting der (mot en lavere mnd. pris).

 

Edit: * Faktisk så koster Sonera's største abbo. med ubegrenset data i Finland og 25GB i Norden nesten bare halvparten av NetCom's største abbo. med 20GB data i Norge.

Endret av tiefling
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Halve Norge sparer jo tross alt 100kr hver måned (...) på å heller velge billig(ikke -ste, for det kan vi ikke kalle det) abonnement i stedet for et fornuftig et som passer til bruken deres. Fortsatt går et forbausende stort antall nordmenn rundt med mobildata slått av (for så å klage på at telefonen ikke kan ta imot MMS) for å spare disse usle kronene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Meningsløs agurk-sammenligning ...

Noen agurk er det ikke, men feil kan forekomme. Kan du forklare meg hva du mener?

 

Databruk omfatter mer enn mobildatabruk.

Tallmaterialet dreier seg om det siste, artikkelen (og ikke minst overskriften) omtalte det som førstnevnte.

 

Det blir som å skrive en artikkel om at finnmarkingene er togsinkene i Norge uten å gå inn på hvorfor.

(OK, artikkelen din var vel flere hakk unna det, men lell...)

Lenke til kommentar

 

 

 

Meningsløs agurk-sammenligning ...

Noen agurk er det ikke, men feil kan forekomme. Kan du forklare meg hva du mener?

 

Databruk omfatter mer enn mobildatabruk.

Tallmaterialet dreier seg om det siste, artikkelen (og ikke minst overskriften) omtalte det som førstnevnte.

Du mener at overskriften "Finnene bruker fem ganger mer mobildata enn oss" antyder at artikkelen handler om all data, og ikke mobildata?

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall det jeg får ut av det du skrev i post #1:

 

Finnene bruker fem ganger mer data enn oss.

 

Nordmenn er datasinkene i Norden

Og derfra kom jeg kanskje litt skjevt inn i resten av artikkelen?

Dette ble jeg ikke klokere av. Min første kommentar til deg var: "Noen agurk er det ikke, men feil kan forekomme. Kan du forklare meg hva du mener?".

 

Dette skrev jeg som spørsmål til hvorfor du mente det var meningsløst å vise til myndighetenes forklaring om sammenhengen mellom utbredelsen av fast bredbånd og bruken av mobildata.

 

Det er mulig jeg er treig, men jeg klarer ennå ikke å forstå hvor du mener feilen ligger.

Lenke til kommentar

"Skrevet 24. juni 2015 - 13:46


Finnene bruker fem ganger mer data enn oss.

Nordmenn er datasinkene i Norden"


Aller aller første innlegget i denne forumtråden og utfra det kan det virke som Finnene bruker fem ganger mer data enn oss, uavhengig av om det er på mobil eller kablet nett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uten å være en data-/"teko" nerd, synes jeg det er ganske forvirrende hva som egentlig måles og da er det vanskelig å tolke resultatene.

 

Det går ikke klart frem om dette er den totale datatrafikken i hvert land, i hver aktuell sammenligning. Eller datatrafikk pr x-antall innbyggere, eller pr abnnoment, o.l.  Dette kommer ikke pressist frem, i den teksten jeg tok meg tid til å lese.

 

Undertekst på grafene, er også upressist forklart. Kan skape feilaktig inntrykk. Et eksempel fra graf 2. Sitat: "I Norge er antallet mobilabonnementer per innbygger lavere enn hos våre naboer". Er det virkelig valig i nabolandene, at hver enkelt mobilbruker har flere mobilabnnoment? Tviler jeg på, selv om de finnes i alle land.

 

Jeg har ikke studert rapporten, bare " skummet" noe av den. Men, jeg undrer på hele rapporten! Og det er ikke første gang, jeg ser rapporter (uansett tema), som kan gi et falskt, eller feil inntrykk.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Skrevet 24. juni 2015 - 13:46

 

 

Finnene bruker fem ganger mer data enn oss.

 

Nordmenn er datasinkene i Norden"

 

 

Aller aller første innlegget i denne forumtråden og utfra det kan det virke som Finnene bruker fem ganger mer data enn oss, uavhengig av om det er på mobil eller kablet nett.

Nå ser jeg problemet. Jeg har fulgt debatten på Tek.no (http://www.tek.no/artikler/nordmenn-er-datasinkene-i-norden/191038) og ikke i forumet. Da er inngangen til saken en helt annen, noe som gjorde at dere siterte ting jeg ikke hadde skrevet, og dermed var kaoset komplett :)

 

Jeg skal passe bedre på neste gang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...