Gå til innhold

TEST: Sony Xperia Z4 Tablet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har den originale Tablet Z, og den har holdt utrolig godt til tross for at treåringen hjemme har gjort sitt for å ta livet av den :) Hadde sterkt vurdert denne dersom jeg sulle oppgradert nå, men foreløpig holder den gamle koken veldig bra.

 

Kamera på nettbrettet er noe jeg ikke bruker, så det spiller ingen rolle for meg at det får et lite minus. Det koster riktignok en del, men når jeg ser på levetiden på mitt første brett, så virker det som at det er verdt å betale litt ekstra for å få noe som takler hverdagen til en småbarnsfamilie!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt Z2 tablet og den fungerte utmerket som PS4 skjerm når jeg var i Trondheim og PS4'n i Oslo! :)

Synd den ble knust.. ekstra synd at det nå blir umulig å spare pengene man får igjen fra skatteetaten.

 

Gleder meg til å pakke opp denne!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker hva jeg leser:) ..hva med 16gb og lagringskort? Vil i såfall vente litt til prisen går ned.

 

for å svare meg selv så har brettet mulighet til å bruke

microSD, microSDHC, microSDXC.

Og det er LTE versjonen som blir nevnt av tek. Så prisen er kanskje ok.? Uten LTE koster den ca 5190kr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Morsomt å se at den 1 år gamle Galaxy Tab S 10.1 fortsatt ligger som nummer 1 på listene her, og gjør det veldig bra selv et år senere. I tillegg koster den jo betraktelig mindre og, kun 3500 kr for WiFi, mot 5200 kr for Z4 med WiFi. Virker absolutt som om det er mer fokus på mobil siden enn med nettbrett.

 

 

Ser flott ut! Hadde prisen vært litt lavere hadde jeg gjerne kjøpt denne. Nå gir heldigvis 5,2" til Z3'en min meg mange av mulighetene som tradisjonelt har vært eksklusive til nettbrettene. Men fy søren, det hadde vært deilig å se filmer på denne.

 

Helt til du hadde sett skjermen til en Tab S. Da hadde du ønsket du kunne hatt skjermen i alt du eier. En bedre filmskjerm enn den i Tab S skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Morsomt å se at den 1 år gamle Galaxy Tab S 10.1 fortsatt ligger som nummer 1 på listene her, og gjør det veldig bra selv et år senere. I tillegg koster den jo betraktelig mindre og, kun 3500 kr for WiFi, mot 5200 kr for Z4 med WiFi. Virker absolutt som om det er mer fokus på mobil siden enn med nettbrett.

 

 

 

Ser flott ut! Hadde prisen vært litt lavere hadde jeg gjerne kjøpt denne. Nå gir heldigvis 5,2" til Z3'en min meg mange av mulighetene som tradisjonelt har vært eksklusive til nettbrettene. Men fy søren, det hadde vært deilig å se filmer på denne.

 

Helt til du hadde sett skjermen til en Tab S. Da hadde du ønsket du kunne hatt skjermen i alt du eier. En bedre filmskjerm enn den i Tab S skal du lete lenge etter.

Det blir for mye farger i AMOLED skjermen, får vondt i hodet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Morsomt å se at den 1 år gamle Galaxy Tab S 10.1 fortsatt ligger som nummer 1 på listene her, og gjør det veldig bra selv et år senere. I tillegg koster den jo betraktelig mindre og, kun 3500 kr for WiFi, mot 5200 kr for Z4 med WiFi. Virker absolutt som om det er mer fokus på mobil siden enn med nettbrett.

 

 

 

Ser flott ut! Hadde prisen vært litt lavere hadde jeg gjerne kjøpt denne. Nå gir heldigvis 5,2" til Z3'en min meg mange av mulighetene som tradisjonelt har vært eksklusive til nettbrettene. Men fy søren, det hadde vært deilig å se filmer på denne.

 

Helt til du hadde sett skjermen til en Tab S. Da hadde du ønsket du kunne hatt skjermen i alt du eier. En bedre filmskjerm enn den i Tab S skal du lete lenge etter.
Det blir for mye farger i AMOLED skjermen, får vondt i hodet!

Da har du seriøse problemer! Har ikke noe Samsung nettbrett/telefon, men kan fortsatt si med hånda på hjertet at Samsung har de beste skjermene! Har en TV fra Samsung og den er bare helt fantastisk! Skjermene fra Samsung er bra, men det de sitter på syns jeg ikke er bra (bortsett fra TV-ene)... Har en 920 og en surface pro 3 (super skjerm på denne også!) og skal bytte ut 920-en med 940! Håper Microsoft klarer å få til en tilnærmet lik amoled skjerm som Samsung på Galaxy s6...

Lenke til kommentar

 

Det blir for mye farger i AMOLED skjermen, får vondt i hodet!

 

Du kan lett endre moduser. Jeg er usikker på skjermen i Tab S, men i Note 4 og S6 finnes det en modus som gir 125-130% av RBG spekteret. Altså saturerte farger, nøyaktig 100% er målet ikke over eller under. Likevel er det bare et touch og du har 100% RBG, altså det samme som helt vanlige LCD skjermer. 

 

Selvføgelig har jo AMOLED rene primærfarger:

http://www.displaymate.com/Spectra_25.html

I motsetning til LCD paneler:

http://www.displaymate.com/Spectra_23.html

Så fargene vil likevel være bedre og kraftigere. Likevel vil dette være mer korrekt, mer likt som verden er, og ikke saturerte. JEg har enda ikke sett noen klage på at virkeligheten er for fargerik, så regner med at problemet du har da er de saturerte modusene?

 

I tillegg har hvertfall note og S6 og en bilde modus. Den gir deg 100% av Adobe RBG spekteret. Altså kan du lett gjøre proffisjonell bilderedigering på mobilen, hvertfall med tanke på fargene. Hvis du fortsatt har problemer med 100% Adobe RBG ville jeg anbefalt å aktivere gråmodus på mobilen, eller finne en app som legger på et filter av grått for å begrense farger.

 

 

Tviler ellers på at MS kommer med topp kvalitet AMOLED i budsjettmobiler. AMOLED skjermer er det dyreste (og beste) som finnes av skjermer. Er bare Samsung som bruker de dyreste og beste. Mulig at de heller ikke selger de aller beste (og dyreste) også. Etter det jeg vet har selv ikke Motorola sin Nexus 6 en like god AMOLED skjerm. 

Lenke til kommentar

Mulig at jeg overdred litt, men ja, det er oversatureringen jeg ikke liker, synes det blir for mye av det gode. Det er slik som med alt annet godt, det er kjekt iblant, men hele tiden blir for mye.

 

Og en annen ting er at Samsung-eiere (mobil, TV, nettbrett) ikke er klar over det og tror at det er slik frger ser ut, også kommer de og klager på "vanlige farger", uten å vite hva de snakker om, blit irritert av sånt :p

Lenke til kommentar

Mulig at jeg overdred litt, men ja, det er oversatureringen jeg ikke liker, synes det blir for mye av det gode. Det er slik som med alt annet godt, det er kjekt iblant, men hele tiden blir for mye.

 

Og en annen ting er at Samsung-eiere (mobil, TV, nettbrett) ikke er klar over det og tror at det er slik frger ser ut, også kommer de og klager på "vanlige farger", uten å vite hva de snakker om, blit irritert av sånt :p

Som sagt, det er en innstilling. Samsung har de mest fargekorrekte skjermene av alle. Ingen kan måle seg med Galaxy S6/Note sin 100% av Adobe RBG. Hvis du sitter på en LCD skjerm med 100% av RBG spekteret, har altså de med Samsung mer korrekte og nøyaktige farger enn det du har. Ser ikke helt at du klager på Samsung for å tilby et alternativ som gir saturerte farger? Er det bedre om Samsung tvinger alle til å ha det samme presetet slik som de fleste andre gjør? Det er jo en av de utrolig mange tingene som gjør Samsung sine skjermer overlegne.

 

Ser heller ikke hvordan TV kommer inn i bildet her. TVer bruker vanligvis en for for VA-paneler. De har jo og utelukkende LCD modeller. TVer kommer jo ikke med like presets som mobil, og det vil ikke være mulig til å få det til å se like bra ut. Med Quantum dot kommer de nærmere fargene til OLED, men ikke på samme nivå likevel. Ellers viser tek sin test at Samsung har den beste LCD modellen også. Deriblant farger. Ser ikke helt hva du klager over her....?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...