Gå til innhold

Denne tjenesten skal gjøre det enklere å holde styr på alle web-appene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Eh... passord "managere" finnes det jo en del av allerede. Hva gjør denne anderledes ?

 

Hvor smart det er å bruke slike tjenester kan en jo diskutere, men det er jo utvilsomt "lettvindt".

Personlig liker jeg dårlig at mine passord lagres der ute et sted. Jeg synes det er hakket bedre med lokal lagring kombinert med åpen programkode til slike data. Må jeg transportere så tar jeg heller en sekundær tjenste til hjelp f.eks KeePass og dropbox kombo (evt via en kryptert ImDisk i tillegg om en skal dra den helt ut).

Lenke til kommentar

Så istedet for å miste tilgang til kun en tjeneste om passordet kommer på avveie, så mister man tilgang til alt på en gang?

 

Enig i at man bør være forsiktig.

Men her har man jo mulighet til å aktivere 2-faktor autentisering. F.eks eget passord + pin-kode.

 

De fleste logger seg jo på alt mulig rart i dag uten å benytte seg av noe annet enn et simpelt passord..

:-)

Lenke til kommentar

Eh... passord "managere" finnes det jo en del av allerede. Hva gjør denne anderledes ?

 

Hvor smart det er å bruke slike tjenester kan en jo diskutere, men det er jo utvilsomt "lettvindt".

Personlig liker jeg dårlig at mine passord lagres der ute et sted. Jeg synes det er hakket bedre med lokal lagring kombinert med åpen programkode til slike data. Må jeg transportere så tar jeg heller en sekundær tjenste til hjelp f.eks KeePass og dropbox kombo (evt via en kryptert ImDisk i tillegg om en skal dra den helt ut).

 

Så vidt jeg kan forstå er dette en form for passord "manager", men samtidig noe langt mer.

 

Dette ligner mer på å flytte identiteten i et Windows domene ut i en skytjenste.

Slik at min sky/skrivebord/webprogrammer osv består delvis av min og delvis bedriftens tjenester, i samme innlogging på nett.

 

Det betyr jo at jeg privat kan legge på passord på mine mest brukte sider som facebook, webmail osv, tilsvarende en passord manager. 

Samtidig kan IT-ansvarlig gi meg ekstra innlogginger til bedriftens webprogrammer, i samme innlogging.

Dermed logger jeg meg på nettet ett sted en gang. Men er pålogget intranettet, økonomiprogrammet, personalsystemet, mail, Facebook osv..

 

Med andre ord ligner dette mer en form for "OS" på nett.

I den grad det er rett å bruke et slik ord her. Hovedpoenget til et OS er jo bl.a. OLE-link. Mistenker at dette kan gjøres via API`er her.

Et annet poeng er jo å håndtere identiteten.

I min jobb som IT-admin er jo ofte svaret på dette domener med Forester osv.

Men så vidt jeg kjenner til har man ikke kobling mellom domenetilganger og alle mulige skytjenster andre steder?

Lenke til kommentar

 

Dette ligner mer på å flytte identiteten i et Windows domene ut i en skytjenste.

Slik at min sky/skrivebord/webprogrammer osv består delvis av min og delvis bedriftens tjenester, i samme innlogging på nett.

 

Men så vidt jeg kjenner til har man ikke kobling mellom domenetilganger og alle mulige skytjenster andre steder?

 

Azure Active Directory synkroniserer on-premises-AD med skyen: http://azure.microsoft.com/en-us/services/active-directory/

 

Ikke alle mulige skytjenester støtter dette ennå, og hvem vet hva som kommer seirende ut som "AD" i skyen.

Lenke til kommentar

Chrome og Win 8.1 holder rede på de fleste passordene mine. Slik jeg har forstått det er begge deler sikrere enn før og antagelig sikkert nok for mine personlige ting. Alt av økonomi er det uansett Bankid på, og sensitive jobbting må jeg ha en egen PC til om jeg skal jobbe hjemmefra pga diverse lover om personvern. Så jeg ser ikke helt behovet for mitt bruk?

Lenke til kommentar

So dei har prøvd lastpass og følte det mangla ein Windows esque logo? Sist eg sjekka har jo alt LastPass autoinfylling og to stegs authentisering.

 

Ser enkelte meiner dette er utrygt, men har man to stegs autentisering og eit 45+ tegns passord so er jo lastpass langt tryggare enn det meste. Greia med alle desse passord hugsarane er jo at man kan ha ett veldig langt godt passord istadenfor at man må hugse hundrevis av lange passord.

Lenke til kommentar

 

Eh... passord "managere" finnes det jo en del av allerede. Hva gjør denne anderledes ?

 

Hvor smart det er å bruke slike tjenester kan en jo diskutere, men det er jo utvilsomt "lettvindt".

Personlig liker jeg dårlig at mine passord lagres der ute et sted. Jeg synes det er hakket bedre med lokal lagring kombinert med åpen programkode til slike data. Må jeg transportere så tar jeg heller en sekundær tjenste til hjelp f.eks KeePass og dropbox kombo (evt via en kryptert ImDisk i tillegg om en skal dra den helt ut).

 

Så vidt jeg kan forstå er dette en form for passord "manager", men samtidig noe langt mer.

 

Dette ligner mer på å flytte identiteten i et Windows domene ut i en skytjenste.

Slik at min sky/skrivebord/webprogrammer osv består delvis av min og delvis bedriftens tjenester, i samme innlogging på nett.

 

Det betyr jo at jeg privat kan legge på passord på mine mest brukte sider som facebook, webmail osv, tilsvarende en passord manager. 

Samtidig kan IT-ansvarlig gi meg ekstra innlogginger til bedriftens webprogrammer, i samme innlogging.

Dermed logger jeg meg på nettet ett sted en gang. Men er pålogget intranettet, økonomiprogrammet, personalsystemet, mail, Facebook osv..

 

Med andre ord ligner dette mer en form for "OS" på nett.

I den grad det er rett å bruke et slik ord her. Hovedpoenget til et OS er jo bl.a. OLE-link. Mistenker at dette kan gjøres via API`er her.

Et annet poeng er jo å håndtere identiteten.

I min jobb som IT-admin er jo ofte svaret på dette domener med Forester osv.

Men så vidt jeg kjenner til har man ikke kobling mellom domenetilganger og alle mulige skytjenster andre steder?

 

 

Rimelig sikker på at LastPass Enterprise allerede kan dette: https://lastpass.com/enterprise_overview.php

 

Dei tilbyr jo og ein AD integrasjon, sansynlegvis med grupper for å avgrense kva passord du ser når du logger på. Man kan og bruke SSO sjøl om eg ikkje ser vitsen med det. Det einaste som eg ikkje veit om den kan er å la deg blande dine private passord med bedrifta sine. Personlig skjønner eg ikkje helt korfor noken vil ha ein slik funksjon. Det er jo tross alt ein massiv risiko vist bedrifta sine passord då og er tilgjengelig på din private pc ettersom man der har null kontroll på kva som blir installert der og kem som bruker pc-en. Eg logger jo og gjerne på lastpass på ein kompis si maskin vist eg skal t.d. inn på facebook. Då har du jo plutselig ein ekstra risiko ettersom eg ikkje veit kva han har gjort med pc-en før eg kom dit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...