Gå til innhold

BMW vil gjøre gatelysene til ladestasjoner for elbiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-QqzORNGH

Det kan jo være en idé å lage et standardisert ladesystem for elbiler først. For normale biler har man diesel og bensin, to væsker man får kjøpt på parallelle pumper på enhver bensinstasjon. Elbiler har nesten like mange ladesystemer som det er typer. Fastmontert transformator, transformator på ledning, vanlig stikkontakt og MANGE flere, og da har jeg ikke engang begynt på støpslene. Hvis alle elbiler i hvert fall kunne bruke det samme støpselet (evt med et alternativt støpsel for hurtiglading) ville stolpemonterte ladestasjoner kunne bli mye billigere.

Lenke til kommentar

Det kan jo være en idé å lage et standardisert ladesystem for elbiler først.

Når det gjelder AC-lading som dette er så er bortimot alle biler som selges i Norge nå kompatible med Type 2 kontakter. Det er også dette som er avbildet i denne artikkelen.

 

På hurtigladning er det tre forskjellige kontakter. CHAdeMO på Japanske biler, Combo/CCS på Europeiske og så har Tesla sin egen standard, men bruker en Type 2 kontakt.

Lenke til kommentar

Etter å ha beregnet og prosjektert en rekke veilysanlegg kan jeg bare si at dette har ganske lite for seg av flere grunner:

- Veilysanlegg har sjeldent kapasitet til å kunne levere til mer enn 1 bil per kurs. Denne kapasiteten blir som regel brukt nesten helt opp av velysanlegget selv.

- Dvs at det kunne fungert når veilysene er slått av, altså typisk parkeringsplasser ved jobb på dagtid. Men er altså begrenset til ca 1 bil per kurs.

- Spenningstapet på enden av et veilysanlegg er ofte rundt 4-5% og det er spesifikt beregnet med en last som er fordelt over en lengre strekning. En elbillader vil i praksis ikke kunne stå på enden av et veilysanlegg på grunn av spenningstap. Det vil derimot kunne stå ca den første tredjedelen av avstanden fra fordelingen, så fremt veilysanlegget er slått av.

- Elbilladeren må altså inneholde et relé som slår av ladekretsen når veilyset slåes på.

- Med dagens andel elbiler kunne det fungert greit på en del parkeringsplasser med få elbiler, flere kurser og kort avstand til transformator, men ikke hvis elbilandelen stiger.

- Skal man øke kapasiteten så må man legge nye kabler, sette opp nye fordelingsbokser og ofte også skifte ut transformatoren i området. Noen plasser må også høyspenten oppgraderes. Hvis transformator må oppgraderes blir det veldig dyrt. Må høyspenten også oppgraderes blir det ennå dyrere.

- Skal man ha nye kabler kan man like gjerne legge nye parallelle kabler utelukkende beregnet på lading og da kan man like gjerne plassere ladepunktene bedre i forhold til parkeringen enn å bare benytte nærmeste lyktestolpe. De ville nok også blitt plassert nærmere transformatoren.

 

Med andre ord, under en lang rekke forutsetninger kan det ha litt for seg på enkelte steder med dagens elbilandel så fremt man oppgraderer elanlegget for alt fra små til store summer, men det vil nesten aldri være mer gunstig enn å sette opp et separat ladeanlegg.

 

Fint med velmente idéer, men det er ikke alltid de treffer like godt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Vestvik;

Det er allerede standardisert når det gjelder AC-lading, for over to år siden. "Type 2" kontakt. Kan brukes av absolutt alle elbiler, inkludert de eldste som kun ble levert med Schuko-stikk (husmor-plugg) via en adapter.

De kan universelt levere det en bil ber om, både 1-fas og 3-fas, 230V/400V, 10A til 32A (2,3kw opp til 22kw).

 

Eksempel; Min japanske Leaf med ekstrautstyr ber om 1-fas/230V/32A (7KW), og den får det.

En Tesla med dobbellader (ekstrautstyr) ber om 3-fas/400V/32A (22KW), og den får det.

Tesla med enkeltlader ber om 3-fas/400V/16A (11KW)

En gammel Buddy eller lignende med kun vanlig stikk,kan via en liten adapter med innebygget logikk "be om" 1-fas/230V/16A (3,7KW)

 

http://www.autoblog.com/2013/02/05/european-commission-decides-on-mennekes-type-2-plug-standard/

http://www.plugincars.com/european-commission-wants-act-help-evs-126265.html

http://www.mennekes.co.uk/latest.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=1044&cHash=5ac1f7f021fe6f17bb7f69936a235694

 

 

Jarmo;

Uhm, leste jeg deg riktig? At du også er blant de ekstremt uinformerte folkene som går rundt og faktisk blander sammen radioaktiv gamma-stråling med elektromagnetiske felt? Håper inderlig at jeg tar feil, og i så fall ber jeg om unskyldning.

Tror du må utdype den lille påstanden din litt mer, for hvis jeg leste deg riktig burde du nok fulgt ørlite bedre med i naturfag-timene. På ungdomsskolen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Håper inderlig at jeg tar feil, og i så fall ber jeg om unnskyldning.

 

 

Denne setningen passer best for min del . Var ment som spøk..

 

Men seriøst, som Simen1 sier, overføringskapasiteten/effektiviteten/nytteverdien er for liten. 

 

:)

 

 

Puh  :p

 

Er bare det at det er så altfor mange (tilsynelatende) oppegående og "funksjonsfriske" folk som faktisk går rundt og tror det, at man aldri kan være helt sikker. Går en på nervene   :ph34r:

Endret av Andhrim
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tenkte meg det mest sannsynlig var spøk Jarmo, men godt å få det bekreftet.

 

Det med solfaktor var derimot ikke spøk. Det er den mest effektive (og vitenskapelig beviste) måten å redusere skadelig elektromagnetisk stråling. Kjekt å vite for de som måtte snuble over tråden. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Slik jeg tolker dette kan dette bare være interresant for nye utbygginger. Både pga nye kabler som må trekkes, eventuelt ny infrastruktur i bakkant.

Jeg er uenig i at ladingen må kobles ut når belysningen aktiveres - nye (LED) pærer er veldig effektive og disse "lademastene" trenger jo ikke gi mer enn f.eks. 13A, evnt 16A på dagtid og 13A på kveldstid...

En annen utfordring jeg ser, som også tilsier at disse ikke bare kan settes inn for gamle lyktestopler er plassering - lykterstoler i dag står ofte i forbindelse med et fotgjengerfelt ved siden av en vei, og står da lengst vekk ifra veien. Det er jo helt utenkelig å trekke disse tykke ladekablene over forgjengerfelt og at folk må sykle, gå, trille over ladekablene!

Ps. morsomt hvordan de har ungått denne problemstillingen på illustrasjonen ved å ikke ha noe fotgjengerfelt og parkere på gresset (ikke noe god ide det heller).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig i at ladingen må kobles ut når belysningen aktiveres - nye (LED) pærer er veldig effektive og disse "lademastene" trenger jo ikke gi mer enn f.eks. 13A, evnt 16A på dagtid og 13A på kveldstid...

Da regner jeg med du fortsatt snakker om nybygging av lysanlegg. For eksisterende anlegg har ikke nevneverdig overskuddskapasitet når lysene er på. Lysanlegg beregnes sånn at man ikke overdimensjonerer og kaster bort penger på dyrere kabler enn man trenger. Da snakker jeg ikke om kabelen som går opp fra sikringen i koblingshuset nederst i stålmaster, men om hovedkabelen som går fra fordelingen ut til for eksempel 30 master.

 

En annen ting er at nye LED er effektivt ja, nesten like effektivt som gamle lavtrykk natriumlamper (de fæle oransje). Veilysanlegg som skal oppgraderes fra lavtrykk natrium til LED må faktisk ofte ha ny og kraftigere kabel for å takle det. Eller dele inn strekningene i færre antall lamper per kurs.

 

Det er ikke helt utenkelig å skille fotgjengerfelt og vei med sideparkering ved hjelp av ladestolper. Før i tida sto det ofte parkometere på den måten og det er mange plasser man har gjerde, stolper, gelender eller blomsterkasser som skiller områdene.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg ser mange av de tekniske problemene med det, men tanken bak dette må vel bli fremtiden?

 

Hvis "alle" skal kjøre elbil om 20-30 år så må det også være ladestasjoner i hytt og pine sånn at man kan lade nesten alle plassene man vil parkere. Det må være billigere å lage løsninger som både har gatelys og strømuttak?

Lenke til kommentar

Tenkte meg det mest sannsynlig var spøk Jarmo, men godt å få det bekreftet.

 

Det med solfaktor var derimot ikke spøk. Det er den mest effektive (og vitenskapelig beviste) måten å redusere skadelig elektromagnetisk stråling. Kjekt å vite for de som måtte snuble over tråden. :)

 

Hvor lenge varer solkremens virkning om jeg smører plastmøblene på terrassen? De utsettes jo daglig for store mengder elektromagnetisk stråling, som igjen leder til kjemiske reaksjoner i materialene på overflatene det treffer. Resultatet er falmede plasthagemøbler.

Lenke til kommentar

Hvor mye strøm treger disse elbilen for å hurtig laddes ?

det må jo være det som er den riktig veien å gå

 

siden de fleste veilys bare bruker 230 v ( ihvertfall slik jeg forstår det )  så er iden lagt på is før det dukker opp noe mere

 

Erik: nå finnes det da lit mere bare 2 typer væsker som driver dagens biler.

( 2 typer bensin , og en type diesel , man fikke ikke lov til lage fler og mer miljøvennlige varianter )

Lenke til kommentar

Hvor mye strøm treger disse elbilen for å hurtig laddes ?

Hvor hurtig må det gå for at du skal kalle det hurtiglading? Det finnes ingen definisjon av eller grense for hva man kaller hurtiglading. Personlig vil jeg kalle alt fra 32 Ampere og opp for hurtiglading (på enfase 230V)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...