Gå til innhold

Sigma slipper f/2-zoom for fullformat


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sigma 24-35 f/2 DG HSM A ser ut som en lettere modifisert Sigma 18-35mm f/1,8 DC HSM A i forkledning. Sistnevnte kan brukes på fullformat i området 24-35mm. Dvs. de har nok bare gjort en del minimale justeringer for å optimalisere objektivet:

 

- Større filterring og bredere solblender (mindre vignettering på FF)

- Stopper fokusringen nedad på 24mm

- Et ekstra linseelement av ukjent grunn

- Største blender er svakt redusert fra f/1,8 til f/2 (sikkert for å tilpasse til fullformat)

 

Ellers ser de kliss like ut med omtrent samme lengde, bredde, form over hele lengden, plassering av ringer og knapper, samme nærgrense, samme type fokusmotor, nesten samme vekt (16% tyngre), samme mangel på stabilisering, samme blenderspesifikasjoner (9 avrundede lameller).

__________________________________

 

Et av ankepunktene er sikkert mangel på stabilisering, men det gjelder bare kamerahus som mangler den funksjonen. Mitt "stabiliserte" eksemplar av Sigma 18-35mm planlegger jeg i hvert fall å bruke på fullformat med tid og stunder. Selv om det betyr litt ekstra etterbehandling (cropping) i den vide enden.

 

Jeg synes det er en dum uskreven regel at objektivene alltid må dekke større bildesirkel enn sensorene. Jeg synes sensorene noen ganger bør få dekke litt mer enn bildesirkelen så man utnytter optikken bedre. Det er tross alt optikk som veier og tar plass, ikke sensorene. Prismessig går det kanskje i noen tilfeller opp i opp siden både større optikk og større sensor koster penger. Men det avhenger selvsagt av hvor mange og dyre objektiver man har og hvor ofte man kjøper kamera og objektiver.

Lenke til kommentar

Mitt "stabiliserte" eksemplar av Sigma 18-35mm planlegger jeg i hvert fall å bruke på fullformat med tid og stunder. Selv om det betyr litt ekstra etterbehandling (cropping) i den vide enden.

Hvis du må beskjære i den vide enden, så kan du jo like godt bare zoome inn til du slipper vignetteringen :huh:

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

Mitt "stabiliserte" eksemplar av Sigma 18-35mm planlegger jeg i hvert fall å bruke på fullformat med tid og stunder. Selv om det betyr litt ekstra etterbehandling (cropping) i den vide enden.

Hvis du må beskjære i den vide enden, så kan du jo like godt bare zoome inn til du slipper vignetteringen :huh:

Det blir ikke helt det samme av to grunner:

1. Zoomer man fra 24 til 16 mm så får man større "diameter" på synsfeltet til tross for vignetteringen. (Zoomfaktoren er 1,5 mens diameteren på synsfeltet øker med ca 1,25, altså reelt større synsfelt selv om noe spises opp av vignettering.

2. Zoomer man fra 16 til 24mm så får man alltid 3:2 sideforhold. Cropper man selv fra 16mm får man friere tøyler på valg av sideforhold (innenfor bildesirkelen). Tenk på det som en fast 3:2 rektangel innskrevet i en sirkel versus valgfritt rektangel innskrevet i en sirkel. Eventuelt tenk på Panasonics og Nokias multi aspect sensorer.

Lenke til kommentar

Denne kan vel knapt kalles en zoom; justerbar prime er vel mer passende.

Jeg vet ikke om det er verdt å bære 4-dobbel vekt og størrelse for å å få 1.45(!) ganger 'zoom'.

Den har 82mm filtering for Christ sake!

 

Nei, da setter jeg heller en liten 28mm f/2 på kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette kan da kanskje bli et strålende alternativ til 35/1,4 Art + 24/1,4 Art?

Nei, for de som kjøper 1.4 vil ha 1.4, ikke 2.0.

 

Jeg har 35mm 1.4 og kunne ikke tenkt meg denne, dog kunne jeg tenkt meg 24 1.4 art også, men aller helst vil jeg ha 20-200mm 1.4, men det finnes ikke og hadde jeg aldri hatt råd til :p

Endret av Bjørnli
Lenke til kommentar

 

Mitt "stabiliserte" eksemplar av Sigma 18-35mm planlegger jeg i hvert fall å bruke på fullformat med tid og stunder. Selv om det betyr litt ekstra etterbehandling (cropping) i den vide enden.

Hvis du må beskjære i den vide enden, så kan du jo like godt bare zoome inn til du slipper vignetteringen :huh:

 

 

Får jo et annet uttrykk med mere vindvinkel?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Får jo et annet uttrykk med mere vindvinkel?

Hvis du cropper inn 18mm utsnitt til 24mm utsnitt, så blir dette eksakt det samme som om du skjøt med 24mm, bortsett fra lavere oppløsning av å croppe inn. Eller hva mente du egentlig?

 

 

Tenkte litt feil der, man står jo på en annen avstand med samme utsnitt med 28 og 24mm, men når man cropper må man jo stå på samme avstand i gjen (for å få samme utsnitt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Med så lite zoom kan man vurdere fast brennvidde + beskjæring for å komme seg til "tele"enden av skalaen.

 

Det er et betimelig spørsmål.

 

Hvis man er opptatt av kvalitet og har et nyere FF kamera med masse megapixler (f.eks. Canon 5Ds eller Sony A7rII) og en tilstrekkelig vid vinkel og aperture prime (f.eks 24mm f/1.4) så er det rimelig å spørre seg om en crop tilsvarende 35mm ikke blir "godt nok" sammenlignet med gevinsten i max blender, vekt, pris(?) og bildekvalitet ved ucroppet bilde (?).

 

-k

Lenke til kommentar

Simen1. At de har basert på 18-35mm er nok tilfelle, men at dette er noe helt annet, er jeg temmelig sikker på. At et objektiv kan brukes på fullformat, selv om det er designet for crop, betyr ikke at et lignende objektiv, tiltenkt fullformat, innehar de samme komponentene. Det er primært nødvendig med større linse-elementer i fullformat-objektiver. Og når det i tillegg er et ekstra linseelement, annen blender, og ulik ytre mål, blir det å dra det litt langt å tro at dette bare er en rebranding med litt lette modifikasjoner.

 

Jeg ser ikke helt hvilket behov de skal dekke med dette objektivet, men de har sikkert gjort sine undersøkelser. Art-serien er fantastisk, så jeg håper de fortsetter og levere kvalitet. Savner enda en 85mm i den serien.

Lenke til kommentar

Sigma 18-35mm fungerer helt greit på fullformat i området 24-35mm. Det er nok utgangspunktet. For å minke vignetteringen har de valgt å øke filterdiameteren fra 72 til 82mm. Filterringen er den skyggen som gir vignetteringen når man bruker 18-35mm objektivet på fullformat. Frontglasset har de også økt diameteren på av samme grunn. Videre har de endret litt på den optiske konstruksjonen for å forbedre ytelsen ut mot kantene på fullformat. Et et av linseelementene (mest sannsynlig et SLD) er byttet ut med fluoritt (FLD), mens 2-3 "vanlige" linser er byttet ut med SLD. For å få det til har de tydeligvis måttet gå bort fra to av de fire støpte asfæriske glassene. De har også lagt til et helt nytt linseelement på ukjent plass så konstruksjonen er endret fra 17 glass i 12 grupper til 18 glass i 13 grupper. Minste blender er fortsatt f/16 så det at største blender er endret skyldes neppe endringene i ny optisk konstruksjon. Endringen fra f/1,8 til f/2 har nok mest å gjøre med begrensning av vignettering og bedre hjørneytelse. En ny linsegruppe må følges opp av mekanikk for å styre den nye linsegruppa. Mekanikken er også endret ved at zoomringen stopper på 24 mm nedad i stedet for 18 mm. Mulig de har endret stigningen på gjengene også så man får litt lengre fokusgange. Alt i alt har endringene på både glass og mekanikk økt vekta fra 810 til 940 gram. Nærgrensen er beholdt på 0,23x (0,28m).

 

Det forundrer meg ikke om over halvparten av glassene har nøyaktig samme formel på begge flater og dermed kan brukes til begge objektivene.

 

Nå er ikke konstruksjonen til 24-35 publisert ennå, men 18-35 ser i hvert fall slik ut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
×
×
  • Opprett ny...