Gå til innhold

TEST: Garmin Fenix 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pulsmåling, konstant eller bare når trenings modus er aktivert?

 

Kan man bruke den som vekkerklokke? (vibrering)

 

Fenix 2 har denne muligheten, både med lyd og vibrasjon. Ser ingen grunn til at de har tatt bort denne funksjonen mtp. at klokken allerede har de funksjonene. Kun software da i hvert fall.

Lenke til kommentar

Den måler heller ikke puls, man må ha bånd utenom til brystkassen.

Skuffende lite detaljer i artikkelen :(

 

 

¹Heart rate monitors and HRM-run, sold separately.
²When paired with your iPhone® 4S or later, Bluetooth® or Bluetooth Smart Ready phones. Seecompatible list. The Bluetooth word mark and logos are registered trademarks owned by Bluetooth SIG, INC. iPhone is a trademark of Apple Inc. Android is a trademark of Google Inc.

 

Endret av AllFather
Lenke til kommentar

Eg kan gjerne anbefale denne klokka. Eg har hatt den ei stund no og er stornøgd. Det er ei kjempegod treningsklokke, og bra smartfunksjonar ... og reknar med den vert enno betre etterkvart som det kjem nye appar på Garmin Connect.

Som sagt i artikkelen så er batteritida SVÆRT god ... eg brukar klokka aktivt med GPS kvar dag og bluetooth på heile tida med alle varsler på for kalender, sms og epost, og automatisk overføring til Garmin Connect .. då plar eg lade ein gong i veka.

 

Klokka har alarm med lyd/vibrering ja ... pulsmålaren er berre på i treningsmodus (og med pulsbelte). Førebels er klokker med pulsbelte best under trening, medan klokker som måler pulsen uten belte er ok ellers ... ettersom dette er ei avansert treningsklokke så ser eg det ikkje som ulempe å måtte bruke pulsbelte (pulsbeltet gjev også ekstra løpsanalyse).

 

Eg brukar også klokka 24/7 ... men ser at den kan bli litt stor for enkelte.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at den må ha pulsbelte, men at de ikke gir beskjed om det, spesielt basert på informasjonen de gir ut.

Er litt kjipt om noen hadde brukt så mange tusenlapper på en enhet også finner de ut at informasjonen de brukte som bakgrunn for kjøpet er feil.

 

 

OQDG55S.png

 

Hei. Ser at dette ble litt upresist. Rettet opp i artikkelen.

 

Takk for tilbakemeldingen :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Som dere nevner så er dette en treningsklokke, men synes det var dårlig informasjon rundt denne delen av klokken.

 

Jeg har vurdert denne klokken en stund, men fikk ikke svar på noe av det jeg lurte på ut i fra deres test. Skulle nesten tro at store deler av testen deres ikke kom med i artikkelen her.

 

Dere kunne gjerne vist noen bilder fra statistikk som samles under en treningsøkt.

 

Det er vel støtte for treningsprogrammer som legges til i kalendere, hvordan fungerer dette?

 

Klokken har bluetooth, kan sensorer kobles opp på denne måten eller er det fortsatt ANT+ som gjelder her og bluetooth er kun for tilkobling mot mobil? Hva med wifi, ser at den har det også, men til hva?

 

Kan en legge til andre treningsformer som styrke, roing eller ellipsemaskin? Om så, tar den hensyn til at det er ulike treningstyper ved beregning av forbrenning?

 

Kan en lage egne treningsprogrammer? For eksempel 4x4 intervall, økter i en fast pulssone osv?

 

Hvordan er netttjenesten til Garmin der data blir lagret? Kan denne synkroniseres mot andre tjenester automatisk, i så fall hvilke?

 

Kan data synkroniseres trådløst via mobil/nettbrett, eller er det tilkobling til pc som gjelder?

 

Dette må være en av de dårligste testene jeg har sett her inne, så håper at noen som har testet klokken kan gi svar på det jeg lurer på siden det ikke kom med i testen.

Lenke til kommentar

Som dere nevner så er dette en treningsklokke, men synes det var dårlig informasjon rundt denne delen av klokken ...

 

 

Eg kan ikkje svara på alt dette, men eg koplar meg til telefonen med bluetooth. Då kan eg laste ned appar via telefonen, og treningsøkter vert automatisk lasta opp til telefonen, og deretter automatisk lasta opp på Strava.

Eg nyttar helst Strava, men du kan også analysere øktene i Connect på telefonen eller på PC.

 

Du kan redigere og leggje inn ulike treningsøkter/-program. Du kan også leggja til andre treningsformer, men dette har eg ikkje prøvd ut så mykje.

 

Sensorar er ANT+ (ikkje bluetooth).

Lenke til kommentar

Flott artikkel, deilig å se at dere har sett forskjellen på treningsklokker med smartklokke funksjonalitet og smartklokker med treningsfunksjonalitet og dermed gir en korrekt karakter etter min mening. Syntes bruksområdet til disse klokkene er langt større enn hva noen rene smartklokkeprodusenter hittil har vært i nærheten av, spesielt mtp batteritid og innebygget GPS. 

 

Alle garmin klokker / alle klokker som synkroniserer mot Garmin Connect sender også disse dataene automatisk videre til Endomondo, Strava, etc hvis ønskelig. 

 

For de som ønsker enda mer detaljert review.  

http://www.dcrainmaker.com/2015/03/garmin-fenix3-detailed-review.html

Endret av joppzter
Lenke til kommentar

 

Som dere nevner så er dette en treningsklokke, men synes det var dårlig informasjon rundt denne delen av klokken ...

 

Eg kan ikkje svara på alt dette, men eg koplar meg til telefonen med bluetooth. Då kan eg laste ned appar via telefonen, og treningsøkter vert automatisk lasta opp til telefonen, og deretter automatisk lasta opp på Strava.

Eg nyttar helst Strava, men du kan også analysere øktene i Connect på telefonen eller på PC.

 

Du kan redigere og leggje inn ulike treningsøkter/-program. Du kan også leggja til andre treningsformer, men dette har eg ikkje prøvd ut så mykje.

 

Sensorar er ANT+ (ikkje bluetooth).

 

 

Supert, takker for svar.

 

Vet du om den gjør forskjell på treningstype når den beregner forbrenning, eller baserer den seg kun på puls? Om du løper med gjennomsnittpuls på 160 i 10 minutter eller sykler  med samme puls i 10 minutter, viser den da lik forbrenning på de to øktene, eller er den mer avansert og viser at løping gir høyere forbrenning enn sykling?

Lenke til kommentar

Problemet er bare at nøyaktigheten på GPS-en er så dårlig at den nærmest er ubrukelig. Fenix 2 var på bunn så det var mange som håpet dette skulle bli bedre med fenix 3. Dessverre ble resultatet enda verre. Garmin får nå fenix 3 i bøtter og spann i retur, og på forumet er folk både sinte og frustrerte. Garmin har lovet at dette skal bli fikset via en firmware-oppdatering i nærmeste fremtid. Det er det ikke alle som tror på. Det mange som stiller spørsmålet om dette kan kan være hardware-relatert. Hvis så er tilfellet har Garmin et problem.

Garmin greide ikke å fikse fenix 2 med oppdateringer av firmware.

 

https://forums.garmin.com/showthread.php?203806-Fenix-3-GPS-accurracy

 

Fenix 2

http://fellrnr.com/wiki/GPS_Accuracy

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...