Gå til innhold

Nå har Norge fått en helt ny mobiloperatør


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hastigheten senkes til 64 kb/s etter 4 GB oppbrukt kvote for 299 (199 i kampanjeperiode). Chess senker til 120 kb/s for 299 og 5 GB kvote. Jeg ser ikke helt hvilke fordeler ICE mener de har. ICE har iallfall fått på plass BankID og disse tjenesstene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke no nytt, Sverige har fått det for lenge siden, men fordelen med det er at Bredbåndsystemet forandrer seg, brebåndet skal ikke være koblet til no kabel et eller annt, alt skal forgår via an brebånd som har et hull på venstre sia hvor man putter en Sim Kort, som Gets TV bredbånd....

Lenke til kommentar

 

 

Vi bygger et rent 4G-nett som ikke trenger å støtte noen andre teknologier, og går rett på en veldig effektiv teknologi.

 

Kanskje et dumt spørsmål, men hva da om det ikke er 4g dekning??

 

 

Når man bygger "et rent 4G-nett" så er det enten 4G dekning der man befinner seg, eller så er man utenfor dekning.

(med mindre de har en roaming-avtale med en annen 4G/3G/2G operatør)

Lenke til kommentar

Har 6 GB med Chess og rekner med at de oppgraderer til enda større pakker snart. Med 100 Mbit/s som jeg har målt med 4G nettet, så bruker jeg lett opp en slik pakke på en dag eller to. Lanser heller mer realistiske pakker på f.eks. 500 GB slik at det blir et mer realistisk forbruksmønster for de av oss som bruker smarttelefonen ofte.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har 6 GB med Chess og rekner med at de oppgraderer til enda større pakker snart. Med 100 Mbit/s som jeg har målt med 4G nettet, så bruker jeg lett opp en slik pakke på en dag eller to. Lanser heller mer realistiske pakker på f.eks. 500 GB slik at det blir et mer realistisk forbruksmønster for de av oss som bruker smarttelefonen ofte.

 

500GB på tlf alene? Vi er nok ikke der idag, men at pakkene kunne vært på 50GB er jeg ikke uenig med deg om. Mobilen (les: 3G/4G) er ikke tiltenkt å være hovedkilde til internett, det er fiber/coax/ADSL som er. Fiberutbyggingen går jo fremover også :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Har 6 GB med Chess og rekner med at de oppgraderer til enda større pakker snart. Med 100 Mbit/s som jeg har målt med 4G nettet, så bruker jeg lett opp en slik pakke på en dag eller to. Lanser heller mer realistiske pakker på f.eks. 500 GB slik at det blir et mer realistisk forbruksmønster for de av oss som bruker smarttelefonen ofte.

500GB på tlf alene? Vi er nok ikke der idag, men at pakkene kunne vært på 50GB er jeg ikke uenig med deg om. Mobilen (les: 3G/4G) er ikke tiltenkt å være hovedkilde til internett, det er fiber/coax/ADSL som er. Fiberutbyggingen går jo fremover også :)

 

Jeg har og bruker naturligvis WIFI hjemme, men andre plasser så går det på mobilnettet, og en smarttelefon er som en liten PC å regne. Jeg bruker YouTube, Twitch, Firefox, BitTorrent, Spotify, Mega, laster opp bilder og video, og bruker en haug med andre apps som er ubrukelige uten nett. Så jeg gjør det jeg kan for å spare, men ser at jeg nok før eller siden må skaffe meg et eget abonnement (og da også eget simkort) med mobilt bredbånd da ingen operatører tilbyr skikkelige telefonabonnement med gode datapakker og fornuftig pris. Jeg ringer og sender sms i ganske liten grad, men jeg kan ikke kutte det helt ut. Chess hadde en periode et abonnement med fri databruk, men det forsvant dessverre.

Lenke til kommentar

Hos Banzai 4G får du 3 GB data for kr 199, og 5 GB for kr 229. Vanlig priser, ikke kampanje.

 

Så kr 299 (vanlig pris) for 4 GB data hos ICE høres ikke så spennende ut.

 

Banzai setter opp prisene sine fra 1. juli. Ny pris er 239,- for 3GB og 279,- for 5GB.

 

199,- for 4GB hos ICE betyr en tusenlapp spart de neste 12 månedene. Så er det bare å finne billigste tilbyder neste år....

 

Banzai har gjemt prisøkningen da de ikke vil at nye kunder skal finne de nye prisene når du kommer inn på nettsiden deres. Som eneste tilbyder leverer heller ikke Banzai Bank-ID. De får det nok etterhvert, og da må eksisterende kunder betale 100,- for å få nytt SIMkort.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vi bygger et rent 4G-nett som ikke trenger å støtte noen andre teknologier, og går rett på en veldig effektiv teknologi.

 

Kanskje et dumt spørsmål, men hva da om det ikke er 4g dekning??

Der ice.net ikke har eget nett kan du roame i NetCom-nettet, på både 2- 3- og 4G.

Lenke til kommentar

 

 

Vi bygger et rent 4G-nett som ikke trenger å støtte noen andre teknologier, og går rett på en veldig effektiv teknologi.

 

Kanskje et dumt spørsmål, men hva da om det ikke er 4g dekning??

ICEs egne fysiske nett består av egne sendere som benytter en langt lavere frekvens enn de andre operatørene/mobilnettene i Norge - gjerne plassert på litt andre steder enn de andre operstørene.

 

De gjenbruker frekvenser fra det tidligere NMT450-nettet for de som husker dette. Det betyr mobil bredbåndsdekning i områder der andre ikke så vidt har GSM-dekning og knapt nok det.

 

Men nettet begynner å bli gammelt, og ICE oppgraderer derfor til ny LTE ("4G")-teknologi fremover - i praksis betyr det hastighet og lavere forsinkelse i samme områder som i dag. Dette er altså en ren teknologioppgradering av eksisterende ICE-tilbud.

 

ICEs eget "4G"-tilbud vil dog ikke fungere ikke på vanlige 4G-telefoner, men kun på rutere og modem som ICE tilbyr. Alle kunder får tilsendt nytt utstyr i løpet av året.

 

Artikkelen over handler primært ikke om ICEs eget nett, men er en omtale av produkter ICE tilbyr i egenskap av å være "virtuell operatør" i NetComs nett.

 

Hvordan kundene skal skille mellom 4G fra ICE på NetComs nett og 4G på eget nett, uten at det går i kryss, blir en nøtt for produkt- og markedsavdelingene til ICE. :)

 

Blir uansett spennende å se hvordan de kombinerer produktene fremover.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...