Gå til innhold

WiFi-signaler kan lade små dingser i fremtiden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ikke helt for meg dette skal kunne klare å samle opp noe særlig effekt.

 

Se for deg en ballong som tilsvarer denne effekten på 1W (maks tillat sender effekt på Wifi). Når ballongen er helt tom for luft er all effekten samlet på et sted, dette tilsvarer effekten som er samlet helt inne ved antennen. Når man blåser opp ballongen brer den seg ut i alle retninger fra sentrum(antennen), det er det som skjer med radiobølgene fra antennen. Se så for deg at avstanden er 20feet(6m) (en av avstandene brukt i forskningen). nå har ballongen en radius på 6m, og den representerer fortsatt 1Watt, men den effekten er spredd på et mye større område. hvis du nå skal samle opp effekt med en lignende dipol antenne(mottaker) på ca, 12cm lengde. forestill deg at du kutter en sirkel med diameter 12cm ut av denne ballongen. det overflatearealet du har i hånden nå sammenlignet med den "kulen" på 1 watt med 12m i diameter. Det er ifølge friis ca 0.00000001Watt.

 

dette er et ca regnestykke for bare isotropisk utbredelse. med dipol i begge ender får man et gain på minimum 2.15dBi i hver ende. det blir et totalt gain på minimun 4.30dB, så du kan gange effekten med 2.69 og vi er oppe i hele 0.0000000269Watt !!!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La oss si de klarer kunststykket å lage drift utav denne energien, så tror jeg likevel de er nødt til å ha et fleksibelt operativssystem, som kan hanskes utfordringen det er med hyppige strømavbrudd. En annen ting er om de klarer å høste nok til å lade noen kondensatorer.

 

Ellers ville jeg nok satset på at minnet var fleksibelt, slik at det husket siste data det kjørte, og at OS'et kunne huske siste operasjon det kjørte som har lenke til de minneadressene vi her snakker om. Ellers tror jeg det vil gå i stå.

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...