Gå til innhold

– Du har ikke rett på mobiltelefon, det er et privilegium


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bare mulig i billandet USA. I Norge ville hun mistet sertifikatet til bilen og ikke blitt fradømt telefon. Mildt sagt merkelig dom å fradømme henne muligheten til å bruke telefon i stedet for å fradømme henne mulighet til å kjøre bil ettersom det var uvettig bilkjøring som forårsaket ulykken. Det virker som dommen er basert på blind hevn og ikke på forebyggende tiltak for framtida.

Endret av Simen1
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Hvorfor lurer du på det?

 

Damen fikk uansett fengsel i tillegg til denne uvanlige straffen som dommeren neppe har rett til å gi:

 

 

I tillegg til mobilforbudet fikk hun 90 dager i fengsel, samt bøter og samfunnsstraff. Dette melder CNET.

 

Hvorfor jeg lurer på det? Jo fordi vedkommende har fått en straff fra samfunnet, og du argumenterer med at den er "cruel , unusual" og i brudd på menneskerettighetene. Fengsel defineres ikke som noen av delene, hva gjør fengsel mindre cruel, og mer i harmoni med menneskerettighetene?

 

AtW

Lenke til kommentar

Vil du avskaffe alle normale straffereaksjoner?

 

En dommer kan ikke bare finne på sine egne straffer. Det bør han vite om han har jussutdannelse.

 

Jeg lurer derfor på lovligheten av å inndra retten til å eie mobiltelefon, når mobiltelefon ikke er sertifikatpliktig.

 

Det følger ikke av mitt argument.

 

Hva er regelverket for å finne på straffer i denne staten? Kan du vise til det? Du som åpenbart kjenner lovene der så godt?

 

Nei, du "lurer ikke på lovligheten", du argumenterer med at der er "cruel and unusual" og menneskerettighetsbrudd. Om det er ulovlig pga noen andre teknikaliteter, så har ikke det noe med om det er innenfor menneskerettighetene å gjøre. Man har ikke tilgang til mobil i fengsel vanligvis, tror du den delen av straffen er et menneskrettighetsbrudd?

 

AtW

Lenke til kommentar

Hun slipper ut av fengsel etter 90 dager pluss samfunnsstraff.

Mobilforbudet varer i 2 år.

Dette fordi enkemannen synes det ville være en god ide.

 

Jeg lurer på om dommere (både i USA og her hjemme) egentlig har rett til å finne på slike ekstrastraffer.

 

Dommeren unnskylder seg med:

 

– Jeg mener at hun ikke har retten til å bruke en mobiltelefon. Jeg mener det er et privilegium, sa dommeren i retten. Dermed er det ifølge ham også fullt mulig å fradømme henne retten til å bruke en mobiltelefon i to år.

 

 

Er dommeren på juridisk tynn i?

Han kan kanskje inndra telefonen hennes i 2 år, men kan han nekte henne å kjøpe en ny for egne penger når hun slipper ut av fengsel?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Hun slipper ut av fengsel etter 90 dager pluss samfunnsstraff.

Mobilforbudet varer i 2 år.

Dette fordi enkemannen synes det ville være en god ide.

 

Jeg lurer på om dommere (både i USA og her hjemme) egentlig har rett til å finne på slike ekstrastraffer.

 

Ja, det er en ganske mild dom for å drepe noen fordi man gjør idiotiske ting og ikke er sitt ansvar bevisst. 

 

At du lurer på det er fint, det tar seg bedre ut enn bombastiske uttalelser om dommere i andres land sin juskompetanse.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Står det ikke i amerikansk lov hva slags strafferamme forskjellige lovbrudd har?

Kan dommeren finne på tillegg til dette?

 

Jeg lurer på om mobilforbudet blir stående om hun anker, og saken behandles av en annen dommer. Men hun bør muligens være forsiktig, straffen på 90 dager kan jo økes om hun insisterer på å fjerne mobilforbudet.

 

Det står ikke hvor lenge hun er uten lappen. Det virker mer logisk å inndra den enn å påstå at mobiltelefon er et privilegium som kan inndras.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Merkelig avgjørelse.

 

En skulle tro at straffen for uoppmerksom kjøring burde gis likelydende, etter alvorlighetsgrad, uavhengig av hva som forårsaket konsentrasjonssvikten.

Lenke til kommentar

Det ekstra mobilforbudet var tydeligvis effektivt, nå sprer denne informasjonen seg på nettet siden mobilforbud tydeligvis er mye mer avskrekkende enn fengselstraff.

 

Politiet i Møre og Romsdal reduserte trafikkdødsfall med 66% etter de begynte å anse førerkort som et privilegium fremfor en rettighet:

http://www.nrk.no/norge/skjerpet-kravene-til-forerkort-_-reduserte-dodsulykkene-med-66-prosent-1.12394353

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...