Gå til innhold

Dette skal være verdens minste minnepinne på 128 GB


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva jeg får ut av dette, er at det ikke lenger er lagringsplassen som fysisk krever mest plass (i hvert fall opp til 128GB), men heller usb-koblingen.

Hvorvidt det er noe poeng i å lage minnepinner som er fysisk mindre enn denne, har jeg ikke noe særlig ide om. Men hvis det er et marked for mindre, må vel neste steg bli å gå fra vanlig usb til mini- eller mikro-usb, og så videre over på trådløst etter hvert som de overvinner eventuelle problemer med overføringshastigheter ...?

Dog er det vel et problem som med "alt" annet at jo mindre, jo lettere å miste og vanskeligere å finne igjen?

Endret av 96abrevs
Lenke til kommentar

Hva jeg får ut av dette, er at det ikke lenger er lagringsplassen som fysisk krever mest plass (i hvert fall opp til 128GB), men heller usb-koblingen.

 

Hvorvidt det er noe poeng i å lage minnepinner som er fysisk mindre enn denne, har jeg ikke noe særlig ide om. Men hvis det er et marked for mindre, må vel neste steg bli å gå fra vanlig usb til mini- eller mikro-usb, og så videre over på trådløst etter hvert som de overvinner eventuelle problemer med overføringshastigheter ...?

 

Dog er det vel et problem som med "alt" annet at jo mindre, jo lettere å miste og vanskeligere å finne igjen?

 

Helt enig. minnepinnene trenger strengt tatt ikke være mindre så en bilnøkkel. De jeg har eid som har vært mindre har jeg ikke eid lenge, for å si det slik.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hva jeg får ut av dette, er at det ikke lenger er lagringsplassen som fysisk krever mest plass (i hvert fall opp til 128GB), men heller usb-koblingen.

 

Hvorvidt det er noe poeng i å lage minnepinner som er fysisk mindre enn denne, har jeg ikke noe særlig ide om. Men hvis det er et marked for mindre, må vel neste steg bli å gå fra vanlig usb til mini- eller mikro-usb, og så videre over på trådløst etter hvert som de overvinner eventuelle problemer med overføringshastigheter ...?

 

Dog er det vel et problem som med "alt" annet at jo mindre, jo lettere å miste og vanskeligere å finne igjen?

Helt enig. minnepinnene trenger strengt tatt ikke være mindre så en bilnøkkel. De jeg har eid som har vært mindre har jeg ikke eid lenge, for å si det slik.

 

 

 

Vel, jeg ser ikke behov for noe mindre for min egen del, men jeg er ikke alle andre. Jeg regner med at innen spionasje o.l. vil "jo mindre, jo bedre" gjelde litt lenger enn hos oss vanlige dødlige .... ikke det at jeg tror James Bond bruker de samme produktene som vi kan få på Elkjøp ....

 

Det jeg er rimelig sikker på, er at en gang i ikke så altfor fjern framtid, vil noen sitte å flire av den teknologien og påstandene vi hadde i 2015, lik vi flirer av teknoligien og påstandene fra et tiår eller to siden :hm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hva jeg får ut av dette, er at det ikke lenger er lagringsplassen som fysisk krever mest plass (i hvert fall opp til 128GB), men heller usb-koblingen.

 

Hvorvidt det er noe poeng i å lage minnepinner som er fysisk mindre enn denne, har jeg ikke noe særlig ide om. Men hvis det er et marked for mindre, må vel neste steg bli å gå fra vanlig usb til mini- eller mikro-usb, og så videre over på trådløst etter hvert som de overvinner eventuelle problemer med overføringshastigheter ...?

 

Dog er det vel et problem som med "alt" annet at jo mindre, jo lettere å miste og vanskeligere å finne igjen?

Helt enig. minnepinnene trenger strengt tatt ikke være mindre så en bilnøkkel. De jeg har eid som har vært mindre har jeg ikke eid lenge, for å si det slik.

 

 

 

Vel, jeg ser ikke behov for noe mindre for min egen del, men jeg er ikke alle andre. Jeg regner med at innen spionasje o.l. vil "jo mindre, jo bedre" gjelde litt lenger enn hos oss vanlige dødlige .... ikke det at jeg tror James Bond bruker de samme produktene som vi kan få på Elkjøp ....

 

Det jeg er rimelig sikker på, er at en gang i ikke så altfor fjern framtid, vil noen sitte å flire av den teknologien og påstandene vi hadde i 2015, lik vi flirer av teknoligien og påstandene fra et tiår eller to siden :hm:

 

 

Kanskje det er akkurat på Elkjøp James Bond kjøper minnepennene sine, slik du ikke skal tenke noe videre over dem :p

Lenke til kommentar

jeg ser heller ikke poenget med minnepinner å så liten fysisk strøelse .

forøvrig så har none ( logitch bl.a ) lage slike små usb dingser allerede

 

Jeg ser ett, og det er om den stikker ut av en laptop eller liknende, så vil ikke en sideveis krasj med den få så stygge konsekvenser for USB-porten.

 

Den Logitech-enheten du viser til er for 2,4 GHz trådløst. Men, om det betyr særlig mye på hvor vanskelig det måtte være å pakke en minnepinne i liten størrelse er jeg litt usikker på.

 

Ellers er jeg nysgjerrig på om hvilke hastigheter man kan se for seg sammenliknet opp i mot SSD. Og hvor mye mindre pålitelighet enn en SSD vil man oppleve?

Endret av G
Lenke til kommentar

jeg ser heller ikke poenget med minnepinner å så liten fysisk strøelse .

forøvrig så har none ( logitch bl.a ) lage slike små usb dingser allerede

 

I bilen min er USB porten plassert så ulidelig teit, at uten en minnepinne på denne fysiske størrelsen, hadde store deler av lagringsplassen i midtkonsollen vært ubrukelig. Så jeg leita spesifikt etter så små minnepenner for ett og et halvt års tid siden. Da var vel 32GB det beste jeg fikk tak i.

Lenke til kommentar

 

jeg ser heller ikke poenget med minnepinner å så liten fysisk strøelse .

forøvrig så har none ( logitch bl.a ) lage slike små usb dingser allerede

 

Jeg ser ett, og det er om den stikker ut av en laptop eller liknende, så vil ikke en sideveis krasj med den få så stygge konsekvenser for USB-porten.

 

Den Logitech-enheten du viser til er for 2,4 GHz trådløst. Men, om det betyr særlig mye på hvor vanskelig det måtte være å pakke en minnepinne i liten størrelse er jeg litt usikker på.

 

Ellers er jeg nysgjerrig på om hvilke hastigheter man kan se for seg sammenliknet opp i mot SSD. Og hvor mye mindre pålitelighet enn en SSD vil man oppleve?

 

du må være klar over at uansett hvilken dings du putter i en av kontakten til laptoppen din så vil det medføre fare for at tilkoblingen blir ødelagt  , derfor har man også bøyde overganger

Lenke til kommentar

 

 

jeg ser heller ikke poenget med minnepinner å så liten fysisk strøelse .

forøvrig så har none ( logitch bl.a ) lage slike små usb dingser allerede

 

I bilen min er USB porten plassert så ulidelig teit, at uten en minnepinne på denne fysiske størrelsen, hadde store deler av lagringsplassen i midtkonsollen vært ubrukelig. Så jeg leita spesifikt etter så små minnepenner for ett og et halvt års tid siden. Da var vel 32GB det beste jeg fikk tak i.

Samme her, bruker en 32GB i samme serien i bilstereon. Hadde en vanlig minnepinne før, og slo borti skiten hele tiden, så jeg synes disse er geniale.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

jeg ser heller ikke poenget med minnepinner å så liten fysisk strøelse .

forøvrig så har none ( logitch bl.a ) lage slike små usb dingser allerede

Jeg ser ett, og det er om den stikker ut av en laptop eller liknende

This.

 

Dette gjør at små minnepenner er fantastisk. Jeg kjøper ikke noe annet dersom jeg ikke trenger rå overføringshastighet. Herlig å kunne slenge laptoppen i pc-veska uten å fjerne en haug med dongler først.

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jada, men jeg har fortsatt 16gb i min galaxy mobil som kostet 5000kr...

Nettopp...  Hva pokker er greia med det?

 

 

 

Litt forskjellige priser og løsninger på det som sitter i diverse toppmodeller av mobiltelefoner og hva som sitter i disse rimelige minnepennene. Men ja, det er på høy tid mobiltelefoner standardiserer seg på minimum 32GB, om ikke 64GB og at kostnadene for å bevege seg opp i størrelse ikke er så stor som den er i dag og prisene for gode minnekort synker en smule.

 

 

Du får jo minnepenner med NAND-kontroller osv, blant annet Corsair Flash Voyager GTX men den koster litt. Mitt problem med minnepenner er at jeg dreper de på kort tid, det virker som minnepenner ikke er så glad i å bli formatert og overskrevet hele tiden så når jeg bruker en minnepenn for å fikse litt Windows 8.X MBR (BIOS), også plutselig må reformatere for å få Windows 8.X GPT (UEFI) installasjon, for deretter å hoppe over til GPT (EFI) HFS+ for Mac OS X installasjon osv frem og tilbake så er de gjerne defekte innen et par måneder....

 

Min erfaring er også den at disse minnepennene med USB3.0 kontrollere skaper ofte mer krøll sammenlignet med de med USB2.0 kontrollere. Rufus som er applikasjonen jeg bruker og anbefaler for de som ønsker å lage seg en bootable Windows, Linux eller BSD installasjon nekter faktisk å kjøre på et par av USB3.0 minnepennene mine..

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...