Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Sinnsyk hardware + Modda Minecraft = funker ikke :(


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk.

 

Jeg har følgende hardware spesifikasjoner:

X99 OC formula hovedkort

i7 5820K cpu

32gb DDR4 2133 ram

500GB Samsung SSD harddisk

HD110i GT Corsair kjøling

Fortron 1200W PSU

MSI R9 280X 3GB skjermkort

Windows 7 Ultimate 64-bit og Java 64-bit.

 

Jeg forsøker simpelthen å kjøre modda minecraft, men klienten sliter som pokker. Jeg får sjeldent mere enn 20FPS, da den ligger for det meste mellom 10 og 15.

 

Jeg har gjort alle de vanlige tingene for å konfigurere minecraft korrekt, samt feilsøkt på diverse måter.

 

Jeg har skrudd av resourcepacks, for å se om det hjalp, og det gjorde det ikke. Jeg har også skrudd av det meste av "Fancy" grafikk i klienten, satt Chunk-loading til "Multi-Core", og OpenGL til "Fast", Max FPS er satt til Unlimited og Render Distance er satt til 10.

 

Basen min begynne riktignok å bli litt avansert, med mye maskinerier, men jeg leser om folk som har 500-700 FPS i modda minecraft, og jeg fatter ikke hva jeg gjør galt.

 

Og før noen spør om det, ja, jeg har Optfine installert. 

 

Jeg testet samme klientpakke på en i5 4690k med 16gbDDR3 1600mhz ram, samt HD6950 skjermkort, og der kjørte det bedre enn det gjør på denne maskinen. Det samme med de andre jeg spiller på server med, de har dårligere hardware enn meg, men får bedre FPS enn meg. 

 

Noe må være galt her. jeg har forsøkt å overklokke GPU og CPU på en trygg og forsiktig måte, uten hell.

 

Witcher3 kjører forresten smertefritt, med "high quality" setting. og der brukes GPU'en 100% med stabil 78-80 grader. Under minecraft load brukes GPU'en 30-32% og nekter å gå høyere. Jeg vet Minecraft ikke benytter mye GPU, og at det tar mest for seg CPU ressurser, men dette bør jo overhodet ikke være noe problem.

 

Kan noen hjelpe meg? 

 

På forhånd takk :)

Endret av sliten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å fjerne java helt fra maskinen, så installerer du java64 bit (kun den). det kan hjelpe.

Hvis ikke det hjelper så prøver du orginal minecraft, og legger til en og en mod.

Det kan være feil på noe så enkelt som en dll-fil, det har jeg vært borti før at ytelse ble redusert med ca 90% uten at du så forskjell på grafikken.

Lenke til kommentar

Ingen av moddene er shaders. 

 

Skrudde av alle animasjoner, og da klarer jeg å oppnå 60-100 fps, men det er jo ikke sånn det skal være :/

 

Pycnopodia, er en helt nyformatert maskin, det finnes kun java 64 på den.

 

Forsøkte å kjøre vanilla minecraft, har også forsøkt å kjøre modda minecraft uten resource packs, 

 

samme resultat, elendig fps :( 

Lenke til kommentar

Forresten. Ting som picture frames dreper FPS. Dette erfarte jeg når jeg spilte Minecraft på en server. Mistet halvparten av FPS en når jeg snudde meg mot lageret mitt.

 

Kan også hjelpe å skru av 3D items så items som ligger på bakken visaes i 2D istedenfor.

 

Du har vel Optifine installert ettersom du snakker om multicore rendering osv.. Der kan du sette items til 2D ihvertfall.

Lenke til kommentar

Forresten. Ting som picture frames dreper FPS. Dette erfarte jeg når jeg spilte Minecraft på en server. Mistet halvparten av FPS en når jeg snudde meg mot lageret mitt.

 

Kan også hjelpe å skru av 3D items så items som ligger på bakken visaes i 2D istedenfor.

 

Du har vel Optifine installert ettersom du snakker om multicore rendering osv.. Der kan du sette items til 2D ihvertfall.

 

Har nesten ingen pictures / item frames, om du mener de.

 

Har forsøkt 2D-varianten uten hell. Optifine er installert ja. 1.7.10_HD_U-B7

 

 

Har du prøvd kortere draw distance / view range?

 

Sikker på at du ikke har noe program i bakgrunnen som jobber?

 

Jepp, prøvd 8 draw distance, og kortere, samt lavere FPS valg uten hell. 

 

Jobber som IT tekniker, og har god erfaring med å feilsøke. Så jeg har prøvd det meste.

 

Som ett eksempel nå da, sitter på min crappy jobb-pc, og den klarer med integrert skjermkort, crappy i3 og 4gb ddr3 1333mhz ram og produsere 35 FPS med Soartex resourcepack.

 

Klikker nesten for meg haha.

Men har lest at AMD drivere har fucka med minecraft siden versjon 14, og at 13.12 kan løse problemet. Så jeg skal teste når jeg er hjemme fra jobb.

 

2015_06_08_09_18_31.jpg

Endret av sliten
Lenke til kommentar

Dette er på en server. Er ikke glitcha chunks, har prøvd andre steder. + de jeg spiller med har ikke samme problemet i basen min.

 

 

Men, installerte 13.12 driverne, og jeg får 10-15 bedre FPS nå. Jeg får vell bare nøye meg med det, og ingen "terrain animations"

Lenke til kommentar

Du spiller jo en noe eldre versjon av minecraft, dvs 1.7.10 , jeg antar at du har originalen, men isåfall burde du ha versjon 1.8.7 som fikser en del småproblemer slik jeg forstår det.

 

En del av piratvaren som er der ute med minecraft og mods har dessverre vist seg å ha et ganske så stygt rootkit / malware , har nylig ryddet opp i pcene til 2 jenter på 10 og 12 år som var infisert og som kjørte skjulte bakgrunns program som jeg ikke greide å fjerne ( kjørte i bakgrunnen og førte til belastning på nettlinjen opp mot 80% og cpu 99% ) . Jeg antar at det var bitcoin mining som kjørte i bakgrunnen og var ganske så godt skjult.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Du spiller jo en noe eldre versjon av minecraft, dvs 1.7.10 , jeg antar at du har originalen, men isåfall burde du ha versjon 1.8.7 som fikser en del småproblemer slik jeg forstår det.

 

En del av piratvaren som er der ute med minecraft og mods har dessverre vist seg å ha et ganske så stygt rootkit / malware , har nylig ryddet opp i pcene til 2 jenter på 10 og 12 år som var infisert og som kjørte skjulte bakgrunns program som jeg ikke greide å fjerne ( kjørte i bakgrunnen og førte til belastning på nettlinjen opp mot 80% og cpu 99% ) . Jeg antar at det var bitcoin mining som kjørte i bakgrunnen og var ganske så godt skjult.

 

Skjønner. Bra du fikk løst problemet på pcene til de jentene. 

 

Men nå er jeg ikke en 12 år gammel jente, jeg er heller en 31 år gammel mann som har drevet med IT siden jeg kunne gå :) hehe

 

Du kjenner tydeligvis ikke til modde-scenen til Minecraft. Modda minecraft har ingenting med piratkopiering å gjøre. Det bygger seg på original lisens og original login, noe jeg har hatt hos mojang de siste 4 årene. 

 

 

Last ned MSI Afterburner e.l. og sjekk at kortet kjører på riktig klokkefrekvens når du spiller.

 

Det har jeg gjort, og den er overklokket, og jeg har også forsøkt dette med fabrikk instillinger. 

 

CPU kjører på 20% og gpu på 2%. Minecraft benytter lite GPU, men det skal ikke være så lite. Skjermkortet blir aldri aktivert, da driveren ikke ser på minecraft som ett spill. 

 

Fikk ny PC på jobben her om dagen, en sliten i5 med ett crappy Nvidia skjermkort til 300kr. Denne pcen til en totalverdi av 3000kr kjører minecraft 1000 ganger bedre enn min 32 tusen kroners PC gjør med AMD skjermkort. 

 

Jeg blir virkelig ekstremt frustrert over dette.

Endret av sliten
Lenke til kommentar

Det har jeg gjort, og den er overklokket, og jeg har også forsøkt dette med fabrikk instillinger. 

 

CPU kjører på 20% og gpu på 2%. Minecraft benytter lite GPU, men det skal ikke være så lite. Skjermkortet blir aldri aktivert, da driveren ikke ser på minecraft som ett spill. 

 

Fikk ny PC på jobben her om dagen, en sliten i5 med ett crappy Nvidia skjermkort til 300kr. Denne pcen til en totalverdi av 3000kr kjører minecraft 1000 ganger bedre enn min 32 tusen kroners PC gjør med AMD skjermkort. 

 

Jeg blir virkelig ekstremt frustrert over dette.

 

 

Sjekk driverinnstillingene for 3D/gaming og legg om nødvendig til Minecraft (selve programfila som kjører er javaw.exe hos meg). Jeg vet ikke hvordan det funker med ATI, men Nvidia har en innstilling som heter Power Management Mode, som kan være satt til Adaptive (strømsparing = jalla ytelse) eller Prefer maximum performance. Sjekk at tilsvarende innstilling for deg ikke står i veien for at grafikkortet brukes ordentlig. Eventuelt må du legge til den nevnte exe-fila for overbevise driveren om at dette faktisk er et spill.

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke bare er mangel på ram til minecraft som er problemet? Tror det kan utgjøre en ganske stor forskjell ;) Så selv om du har 32 GB DDR4 RAM installert, har kun minecraft tilgang til 512MB eller 1024MB eller noe sånt... Ganske lite til å være standard.

 

Google "ram allocation minecraft", så finner du nok ut av noe :D Mange tutorials der ute. 

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke bare er mangel på ram til minecraft som er problemet? Tror det kan utgjøre en ganske stor forskjell ;) Så selv om du har 32 GB DDR4 RAM installert, har kun minecraft tilgang til 512MB eller 1024MB eller noe sånt... Ganske lite til å være standard.

 

Google "ram allocation minecraft", så finner du nok ut av noe :D Mange tutorials der ute. 

 

Takk for tipset, men har allerede gjort det. Den får 4gb, har også forsøkt 8gb, eller 12gb, den kjører best på 4gb.

 

 

 

 

 

Sjekk driverinnstillingene for 3D/gaming og legg om nødvendig til Minecraft (selve programfila som kjører er javaw.exe hos meg). Jeg vet ikke hvordan det funker med ATI, men Nvidia har en innstilling som heter Power Management Mode, som kan være satt til Adaptive (strømsparing = jalla ytelse) eller Prefer maximum performance. Sjekk at tilsvarende innstilling for deg ikke står i veien for at grafikkortet brukes ordentlig. Eventuelt må du legge til den nevnte exe-fila for overbevise driveren om at dette faktisk er et spill.

 

 

Hei, har gjort dette, ATI sin versjon kalles ULPS såvidt jeg vet, og har disablet dette, men fortsatt samme feil. 

 

Har lagt til riktig javaw.exe i CCC, og fjernet AA, samt ett par andre tweaks jeg har lest om, fortsatt vil den ikke.

 

Jeg tror dette er en konflikt mellom driveren og optifine, jeg forsøkte også driver versjon 13.9, uten hell. 

 

Jeg er redd jeg må kjøpe nytt skjermkort :( Finner ingen andre som har løst dette med x280 kortet og mitt hardware oppsett. 

 

Jeg kan jo såklart forsøke med Win8 istedenfor Win7, men tvilsomt at det vil løse noe. (+ masse pes :p )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har du prøvd med et NVIDIA Skjermkort?? Det kan kanskje løse problemet med å bytte til NVIDIA, siden dersom feilen ligger innenfor en driver i AMD/ATI CCC klassen, fungerer det ikke med et nytt AMD/ATI skjermkort. Da må du bytte til et NVIDIA kort. Da skal du nok ikke ha noen problemer.

 

Jeg bruker en laptop med NVIDIA Geforce GT 840M graffikkort, Intel Core i7 4510U, 8 GB RAM, og 1TB SSHD (Windows 8.1). Jeg får opptil 100 FPS i modda Minecraft (optifine mod installert og Minecraft Forge + FML (Forge Mod Loader)), + en eller annen texture pack jeg ikke husker navnet på.

 

Men poenget mitt er, Bytt til et NVIDIA skjermkort, så skal sikkert problemet bli løst :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...