Gå til innhold

Nå skal enda flere av universets hemmeligheter avsløres


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er forholdet mellom eltektrovolt og vanlig volt , det man måler på f.eks batterier ?

 

betegnelsen ektrovolt virker noe meningsløs siden jeg heler ikke finner en forståelig forklaring

 

det enste jeg forstår er at det er snakk om energi , og ikke spenning som bruker betegnelsen volt

 

Definisjonen er mengden energi som tilføres et elektron når det beveger seg over et spenningspotensial på 1 volt i vakuum. Det har altså både med elektroner og volt å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan er forholdet mellom eltektrovolt og vanlig volt , det man måler på f.eks batterier ?

 

betegnelsen ektrovolt virker noe meningsløs siden jeg heler ikke finner en forståelig forklaring

 

det enste jeg forstår er at det er snakk om energi , og ikke spenning som bruker betegnelsen volt

Man bruker elektronvolt (merk at det står elektro_n_volt) fordi det er en mye mer praktisk enhet enn Joule i partiklers størrelseorden. På samme måte som det av og til er praktisk å snakke om cm eller km istedenfor meter, er det praktisk å bruke elektronvolt istedenfor Joule. Man forkorter elektonvolt med eV. En del konstanter blir også penere, slik som plancks konstant ganget med lyshastigheten: hc = 1240eV nm istedenfor 1.97×10^25Jm.

 

For eksempel er det lettere å si og forstå 200eV enn 3.2*10^-17J.

 

Sammenhengen mellom vanlig enhet for energi og eV gjelder: 1eV = 1.6*10^-19J. På samme måte som 100cm = 1m.

Endret av wholmen
  • Liker 7
Lenke til kommentar

 

betegnelsen ektrovolt virker noe meningsløs siden jeg heler ikke finner en forståelig forklaring

 

 

Elgen i et nøtteskall. :)

 

AtW

 

du kunne ikke dy deg

 

Atwindsor i et (eget) (nøtte)skall .

 

men betyr elktrovolt en viss spenning utført over en viss tid , som tilsvarer en viss energimengde ?

 

jeg oppfatter det slik at det skal være mye energi som slippes løs på engang

Da må det være en viss fare for ukontrollerte eksplosjoner ?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...