Gå til innhold

2 av 3 amerikanere bruker mobilen mens de kjører


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"2/3 av nordmenn bruker mobil mens de kjører" ser det ut som når jeg er på veien.

 

Ja, alt for mange bruker mobil, folk er ikke sitt ansvar bevisst, når du kjører rundt i en totonns mettalldings som er livsfarlig for omgivelsene, så får du faen meg følge med på hva du driver med, eller finne alternativ transport.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mobilbransjen og spesiellt OS-bransjen har et ansvar for å innføre bedre og mere av stemmestyring. Det hadde nok kunnet hjulpet. Også burde de hatt fokus på det i trafikkopplæringen, altså innføre kurs i stemmestyring av mobiltelefoner.

Lenke til kommentar

når jeg hadde knappemobil så telte jeg bare hvor mange ganger jeg måtte trykke på knappene for å få bokstaver, så jeg kunne skrive mld uten å se på mobilen. nå har jeg "smart"mobil å bruker den ikke i det hele tatt når jeg kjører. Ikke bruker jeg facebook på den og ikke har jeg så mange venner som vil meg noe heller

Lenke til kommentar

Prat i bil kan være distraherende til tider også. Spesiellt om praten skulle bevege seg inn på følelsesladde tema. Trafikken krever sitt, og det er jo varierende krav til oppmerksomhet, selv om den skal være der og tilstede hele tiden.

 

F.eks. så vil ofte motorveikjøring egne seg bittelitt bedre til en telefonsamtale, enn rundkjøringsoppmerksomhet. Gjelder selvfølgelig handsfree-systemer. Å holde mobilen i hånden som bilfører er ikke kun bare forbudt, men kan også ofte nok være livsfarlig.

 

Det mest særpregede man observerer er skjenende biler, og biler som sakker ned på farten, da konsentrasjonen går til mobilen istedetfor å følge med på hvilket gir og fart man holder, hvilken retning man "seiler" også videre, hvilke andre trafikkanter som man er omgitt av ........'

 

Jeg synes det haster med andre tiltak enn kun forbud. Eller styrking av forbud. Operativssystemutviklere og mobilprodusenter kan gjøre stemmestyring til en lek, om de gidder gjøre dette på selv lavbudsjettsmobilene. Mobilene har vel nådd en såpass rimelig prosessorkraft i 2015 at dette burde la seg kunne innføre over alt.

 

Kanskje myndighetene skulle fase ut dårlige mobiltelefoner, med aktivt å forby salg av dem?

Det kunne gitt fortgang i "omvendelsen".

Endret av G
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...