Gå til innhold

Skal Apple begynne å lage biler?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ville overrasket meg ekstremt om Apple begynte å faktisk lage biler. Iallfall for salg.

 

En telefon eller en datamaskin er sånn priset at man helt fint kan opprettholde 30-40-50% marginer om man klarer å bygge noe som er merkbart bedre enn konkurrentene for folk som bryr seg om luksusfeeling. Biler er noe helt annet - bmw kan ikke ligge 50 over skoda i pris for tilsvarende produkt, og det samme vil gjelde Apple. Det er rett og slett ikke marginer nok i markedet til at jeg tror de er interessert.

 

Når det er sagt kan det godt hende de pusler med en bilprototype, men da tror jeg businessplanen innebærer noe helt annet enn salg.

Lenke til kommentar

Det ville overrasket meg ekstremt om Apple begynte å faktisk lage biler. Iallfall for salg.

 

En telefon eller en datamaskin er sånn priset at man helt fint kan opprettholde 30-40-50% marginer om man klarer å bygge noe som er merkbart bedre enn konkurrentene for folk som bryr seg om luksusfeeling. Biler er noe helt annet - bmw kan ikke ligge 50 over skoda i pris for tilsvarende produkt, og det samme vil gjelde Apple. Det er rett og slett ikke marginer nok i markedet til at jeg tror de er interessert.

 

Når det er sagt kan det godt hende de pusler med en bilprototype, men da tror jeg businessplanen innebærer noe helt annet enn salg.

 

du kjøper ikke bilen, men reisen ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

du kjøper ikke bilen, men reisen ;)

 

 

Kanskje du er inne på noe. Privatbilens dager er talte, og utviklingen vil gå fort når den først kommer i gang. Jeg har iallfall ikke noe behov for å eie kjøretøy om det finnes et like enkelt alternativ som frigjør meg fra alt styret. 

 

 

man har jo bussen ,

men den passer ikke for alle .

 

skal man få noe som er midi mellom , der systemet og ikke du bestemmer hvor den skal få selv om du kommer frem dit du skal

eller skal alle bruke leiebiler ?

 

en  handverker vil jo ha bilen tilgjengelig til enhver tid 

og de funger det ikke med å bytte bil for hver dag

Lenke til kommentar

 

 

du kjøper ikke bilen, men reisen ;)

 

 

Kanskje du er inne på noe. Privatbilens dager er talte, og utviklingen vil gå fort når den først kommer i gang. Jeg har iallfall ikke noe behov for å eie kjøretøy om det finnes et like enkelt alternativ som frigjør meg fra alt styret. 

 

 

man har jo bussen ,

men den passer ikke for alle .

 

skal man få noe som er midi mellom , der systemet og ikke du bestemmer hvor den skal få selv om du kommer frem dit du skal

eller skal alle bruke leiebiler ?

 

en  handverker vil jo ha bilen tilgjengelig til enhver tid 

og de funger det ikke med å bytte bil for hver dag

 

 

Det vil nok alltid finnes et marked for yrkestransport og særtransport med tradisjonelle kjøretøyer, men jeg spår at når/om autonome kjøretøy faktisk slår an er det veldig få som gidder å ha en egen bil, iallfall i byene. Tenk taxi, bare billig og tilgjengelig og at den kjører selv. 

 

Hmm elektrisk bil ja... bli med lite batteri da som varer halve turen ?

 

Mine elbiler varer hele turen hver gang. 

Lenke til kommentar

Hvis man tar for seg dagens drosjer så er det problematisk når alle skal hjem på samme tid .

Det problemet løses ikke bare ved at man bytter ut txien med automatiske biler

 

ser man på kollektivtransporten så er den billiger en taxier fordi det er flere som reiser sammen

en taxi er dyrt , derfor det ikke noe man normal bruker hver dag

 

selv om man får automatiske taxier så dukker det nok også opp automatiske busser og da er man likelangt

selv om man tar bor lønna til sjåføren så er det andre utgifter som må dekkes 

kollektiv transporten får jo også tilskudd

 

så derfor tro jeg ikke at billett prisen går så veldig mye ned om det blir automatisk kollektivtransport , eller automatiske "drosjer" 

 

 

driver man som f.eks rørlegger så vil det ikke fungere å måtte leie en "ny" bil hverdag fordi man har med seg mye verktøy og utstyr .

det er ikke noe man vil bruke tid på å lempe ut og inn av bilen hverdag

 

skal Apple lage egen biler for dem ?

Lenke til kommentar

Du er alltid så åpen for nye løsninger ;) 

 

Jeg aner ikke hva Apple driver mer jeg, bare antar de ikke skal konkurrere med Ford & Co om å selge vanlige biler til privatpersoner, og er ganske sikker på at de heller ikke skal konkurrere med Tesla om elbiler. 

 

Enten lager de en bil, og da tror eg det er noe kollektivt til storby, eller så lager de en plattform til andre som så kan bygge biler på den (software for selvkjørende altså). Eller så lager de ingen bil i det hele tatt, men har bare lekt litt med mulighetene.

Lenke til kommentar

"Apple revolusjonerer bilmarkedet med sin nye iCar* med et helt års garanti**.

Bytt inn din gamle bil i dag og få opptil 5000,- kroner i avslag***

 

*Kan kun fylle drivstoff på offiselle Apple iFuel-stasjoner

*Kan kun kjøres på offiselle Apple iRoad****

 

**gjelder ikke om bilen har vært brukt i regnvær

**gjelder ikke slitedeler

**gjelder ikke fabrikkfeil

**gjelder ikke mekaniske feil

**gjelder ikke elektriske feil

 

***Eksempelet gjelder ved innbytte av en 2014-modell Merzedes S63 eller tilsvarende

 

****Apple iRoad vil være tilgjengelig i et distrikt nær deg i løpet av Q4 2018"

 

kommer den i gull?
Lenke til kommentar

 

..eller så lager de en plattform til andre som så kan bygge biler på den (software for selvkjørende altså).

 

Lykke til med det. Google og andre har holdt på så lenge nå at det forspranget kan jeg ikke forstå at de skulle prøve å ta igjen.

 

 

Tviler ikke på at Apple kunne hatt lyst til å komme seg inn på det enorme markedet som biler er, men da tror jeg det utelukkende handler om underholdning. Kan tenke meg at det fins mange som ville kjøpt Audi hvis de var de eneste med lisens for Apples skjerm med GPS / nett / ICloud osv.. Osv..

Lenke til kommentar

jeg kan tenke mange at det er mange som vil velge bort den bilen som bare har underholdnings systemer laget av Apple 

jeg kan også tenke meg at det er mange som vil velge bort den bilen som bare har systemer fra google

 

De fleste ville nok ha vær likegyldige til det så lenge de får koblet til telefonen uten for mye mas om inkompatibilitet , eller tilleggs koblinger  

 

 

Men så er det jo slik at jo mer man har å trykke på jo mindre oppmerksomhet til trafikken har man

holder det ikke med en GPS , radio og musikk ?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...