Gå til innhold

Prisen på Oculus Rift er klar


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kompatibel PC? Vil ikke Rift fungere på omtrent alle PCer?

 

Dette skal visst være kravene for å få en fullverdig opplevelse:

 

Skjermkort: Nvidia GTX 970 / AMD 290 (eller nyere)

Prosessor: Tilsvarende Intel i5-4590 (eller bedre)

Minne: Minimum 8 GB eller mer

Utgang: HDMI 1,3 eller nyere

Operativsystem: Windows 7 med ServicePack 1 eller nyere

 

http://www.tek.no/artikler/sorry-mac-det-blir-ingen-oculus-rift-pa-os-x-med-det-forste/189605

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utviklerutgaven av VR-brillene har de solgt for 350 dollar, altså 2700 kroner. Sluttproduktet blir i alle fall ikke billigere enn denne utgaven, virker det som.

 

Tror man skal la være å synse om pris, Vegard :)

 

Nate Mitchell, co-founder av Oculus, har uttalt at prisen vil ligge på mellom 200-400 USD. Det kan derfor ende opp som billigere eller dyrere enn utviklerutgaven :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

 

Utviklerutgaven av VR-brillene har de solgt for 350 dollar, altså 2700 kroner. Sluttproduktet blir i alle fall ikke billigere enn denne utgaven, virker det som.

 

Tror man skal la være å synse om pris, Vegard :)

 

Nate Mitchell, co-founder av Oculus, har uttalt at prisen vil ligge på mellom 200-400 USD. Det kan derfor ende opp som billigere eller dyrere enn utviklerutgaven :)

Fair enough. Har ikke fått med meg den uttalelsen. Takk for tips! :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Meh. Savner tiden der utviklere la alle kluter til for å tyne siste skrik av maskinvare til det ytterste samtidig som de ofte lagde omfattende gameplay og gode historier, ikke bare i spillet, men også forhistorier og diverse man kunne lese i manualen på båten hjem fra byen, med spill og ny HW for å drive det i baggen.

 

Nå skifter jeg knapt HW en gang i skuddåret, og det er få titler som virkelig gir maskinen en utfordring før utstyret nærmer seg slutten av syklusen sin.

 

Hvis man går ut å sier at folk ikke må uroe seg, det vil jo funke på den gamle boksen du har, så snakker de ikke mitt språk. Jeg vil høre noe slikt som, hey folkens, nå er det bare å gå på nett å bestille nytt utstyr, for dette blir rått...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kompatibel PC? Vil ikke Rift fungere på omtrent alle PCer?

Dette skal visst være kravene for å få en fullverdig opplevelse:

 

Skjermkort: Nvidia GTX 970 / AMD 290 (eller nyere)

 

http://www.tek.no/artikler/sorry-mac-det-blir-ingen-oculus-rift-pa-os-x-med-det-forste/189605

 

 

For å spikke litt fliser så bør det vel være (eller bedre) istedenfor (eller nyere)?

 

Blir forholdsvis skuffet om min 780 Ti ikke skulle holde greit... :)

Lenke til kommentar

Meh. Savner tiden der utviklere la alle kluter til for å tyne siste skrik av maskinvare til det ytterste samtidig som de ofte lagde omfattende gameplay og gode historier, ikke bare i spillet, men også forhistorier og diverse man kunne lese i manualen på båten hjem fra byen, med spill og ny HW for å drive det i baggen.

 

Nå skifter jeg knapt HW en gang i skuddåret, og det er få titler som virkelig gir maskinen en utfordring før utstyret nærmer seg slutten av syklusen sin.

 

Hvis man går ut å sier at folk ikke må uroe seg, det vil jo funke på den gamle boksen du har, så snakker de ikke mitt språk. Jeg vil høre noe slikt som, hey folkens, nå er det bare å gå på nett å bestille nytt utstyr, for dette blir rått...

Visst de skulle lagd dette kun for entusiaster så hadde de endt med tap. Er ikke alle som vil svi av masse tusen kroner hver gang det kommer noe nytt.

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg de kan vente på teknologien , siden facebook eier dem.

 

tross alt ingenting som blir stort over natta, tv i 3d trodde alle skulle bli stort , nå er det 2015 og ingen jeg kjenner sitter med 3d i stua, siden det ikke er tv programmer å se i 3d, og det er lite å få kjøpt billig.

 

venter de bare ett år med lansering vil produktet bli 50% bedre.

Lenke til kommentar

 

Meh. Savner tiden der utviklere la alle kluter til for å tyne siste skrik av maskinvare til det ytterste samtidig som de ofte lagde omfattende gameplay og gode historier, ikke bare i spillet, men også forhistorier og diverse man kunne lese i manualen på båten hjem fra byen, med spill og ny HW for å drive det i baggen.

 

Nå skifter jeg knapt HW en gang i skuddåret, og det er få titler som virkelig gir maskinen en utfordring før utstyret nærmer seg slutten av syklusen sin.

 

Hvis man går ut å sier at folk ikke må uroe seg, det vil jo funke på den gamle boksen du har, så snakker de ikke mitt språk. Jeg vil høre noe slikt som, hey folkens, nå er det bare å gå på nett å bestille nytt utstyr, for dette blir rått...

Visst de skulle lagd dette kun for entusiaster så hadde de endt med tap. Er ikke alle som vil svi av masse tusen kroner hver gang det kommer noe nytt.

 

Jeg forstår det, men som en som har vært med på utviklingen og har holdt med toppsjiktet mener jeg fremdeles at den tiden hadde sin utviklingsmessige fordeler. Men, ting kan skaleres, alt må ikke kjøres på fullt av alle, jeg vil bare ikke at utviklerne får lov til å slappe av alt for mye. Det skaper unødvendig treg utvikling.

 

Problemet jeg har med OR er uttalelser som dette "The recommended PC specification is an NVIDIA GTX 970 or AMD 290, Intel i5-4590, and 8GB RAM. This configuration will be held for the lifetime of the Rift and should drop in price over time."

 

Dette betyr i praksis at man ser på OR som en konsollgreie. Selv om tilgjengelig ytelse øker over tid, vil ikke spillene som slippes til OR forbedres. Man er låst til å levere ytelse på ett gitt HW nivå til V.2 av brillene slippes. Dette er i mine øyne ekstremt uheldig. Ja, jeg skjønner at de gjerne vil at mainstream brukeren som kjøper dette fortsetter å kjøpe spill. Men det betyr ikke at jeg må like denne utviklingen av den grunn.

 

 

Lenke til kommentar

Personlig tror jeg de kan vente på teknologien , siden facebook eier dem.

 

tross alt ingenting som blir stort over natta, tv i 3d trodde alle skulle bli stort , nå er det 2015 og ingen jeg kjenner sitter med 3d i stua, siden det ikke er tv programmer å se i 3d, og det er lite å få kjøpt billig.

 

venter de bare ett år med lansering vil produktet bli 50% bedre.

Det har aldri på noe tidspunkt vært slik at noe i nærheten av alle trodde 3D på tv skulle bli stort. AtW

Lenke til kommentar

Dette betyr i praksis at man ser på OR som en konsollgreie. Selv om tilgjengelig ytelse øker over tid, vil ikke spillene som slippes til OR forbedres. Man er låst til å levere ytelse på ett gitt HW nivå til V.2 av brillene slippes. Dette er i mine øyne ekstremt uheldig. Ja, jeg skjønner at de gjerne vil at mainstream brukeren som kjøper dette fortsetter å kjøpe spill. Men det betyr ikke at jeg må like denne utviklingen av den grunn.

 

 

Jeg klarer ikke å se at dette gir mening. OR er en skjerm, ikke en konsoll eller noe som kan ses på som en konsoll. Det er en måte å se innhold på - den krever en viss maskinvare for å kunne drives, men jeg skjønner ikke hvordan du mener de skulle gjort den oppgraderbar? Skjermens specs er skjermens specs og eneste måten å forbedre det på er ved å kjøpe en ny skjerm med bedre specs.

 

Det er jo ikke slik at spill begrenses til å kun kunne kjøre på GTX970-nivå - spillene vil jo kunne ta nytte av nyere teknologi. Men en skjerm kan ikke vise mer enn hva den "fysisk" kan vise uansett.

Lenke til kommentar

 

Dette betyr i praksis at man ser på OR som en konsollgreie. Selv om tilgjengelig ytelse øker over tid, vil ikke spillene som slippes til OR forbedres. Man er låst til å levere ytelse på ett gitt HW nivå til V.2 av brillene slippes. Dette er i mine øyne ekstremt uheldig. Ja, jeg skjønner at de gjerne vil at mainstream brukeren som kjøper dette fortsetter å kjøpe spill. Men det betyr ikke at jeg må like denne utviklingen av den grunn.

 

 

Jeg klarer ikke å se at dette gir mening. OR er en skjerm, ikke en konsoll eller noe som kan ses på som en konsoll. Det er en måte å se innhold på - den krever en viss maskinvare for å kunne drives, men jeg skjønner ikke hvordan du mener de skulle gjort den oppgraderbar? Skjermens specs er skjermens specs og eneste måten å forbedre det på er ved å kjøpe en ny skjerm med bedre specs.

 

Det er jo ikke slik at spill begrenses til å kun kunne kjøre på GTX970-nivå - spillene vil jo kunne ta nytte av nyere teknologi. Men en skjerm kan ikke vise mer enn hva den "fysisk" kan vise uansett.

 

Den uttalelsen kom fra Atman Binstock "Chief Architect" hos Oculus, så jeg går ut i fra at det er noe i det.

 

Nå har jeg ikke brukt all verden med tid til å grave i dette, men jeg hørte tidligere at de planla en egen butikk, eller en store som det så fint heter nå, for OR spill. Jeg vet ikke, det kan også være at man må ha en lisens for å utvikle til plattformen, men i alle tilfeller virker det som at Oculus ønsker å sette et maks tak for hvilken HW utviklere sikter seg inn på når de utvikler for OR.

 

Dette lar dem som du sier sikte seg inn på et bredt mainstreammarked der de som kjøper dette ikke behøver å tenke på at spill etter hvert krever mer av datamaskinen deres. Det gir riktig nok en viss trygghet, men legger også en stor begrensing på utviklingen. ಠ_ಠ

 

Dette er riktig nok anbefalt HW, så det er litt vanskelig å tolke nøyaktig hva som menes. Men når de skriver:

- configuration will be held for the lifetime of the Rift and should drop in price over time.

- is the hardware that we recommend for the full Rift Experience

Så tolker jeg det slik at man med denne HW-konfigurasjonen skal kunne oppnå full Rift "Experience" så lenge man har denne versjonen av brillene.

 

Men hva som er definisjonen av Full kan kanskje diskuteres.

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

 

 

Dette betyr i praksis at man ser på OR som en konsollgreie. Selv om tilgjengelig ytelse øker over tid, vil ikke spillene som slippes til OR forbedres. Man er låst til å levere ytelse på ett gitt HW nivå til V.2 av brillene slippes. Dette er i mine øyne ekstremt uheldig. Ja, jeg skjønner at de gjerne vil at mainstream brukeren som kjøper dette fortsetter å kjøpe spill. Men det betyr ikke at jeg må like denne utviklingen av den grunn.

 

 

Jeg klarer ikke å se at dette gir mening. OR er en skjerm, ikke en konsoll eller noe som kan ses på som en konsoll. Det er en måte å se innhold på - den krever en viss maskinvare for å kunne drives, men jeg skjønner ikke hvordan du mener de skulle gjort den oppgraderbar? Skjermens specs er skjermens specs og eneste måten å forbedre det på er ved å kjøpe en ny skjerm med bedre specs.

 

Det er jo ikke slik at spill begrenses til å kun kunne kjøre på GTX970-nivå - spillene vil jo kunne ta nytte av nyere teknologi. Men en skjerm kan ikke vise mer enn hva den "fysisk" kan vise uansett.

 

Den uttalelsen kom fra Atman Binstock "Chief Architect" hos Oculus, så jeg går ut i fra at det er noe i det.

 

Nå har jeg ikke brukt all verden med tid til å grave i dette, men jeg hørte tidligere at de planla en egen butikk, eller en store som det så fint heter nå, for OR spill. Jeg vet ikke, det kan også være at man må ha en lisens for å utvikle til plattformen, men i alle tilfeller virker det som at Oculus ønsker å sette et maks tak for hvilken HW utviklere sikter seg inn på når de utvikler for OR.

 

Dette lar dem som du sier sikte seg inn på et bredt mainstreammarked der de som kjøper dette ikke behøver å tenke på at spill etter hvert krever mer av datamaskinen deres. Det gir riktig nok en viss trygghet, men legger også en stor begrensing på utviklingen. ಠ_ಠ

 

 

Nå var det ikke hans uttalelse jeg siktet til men din :)

 

Det kan virke som du har misforstått litt hva det dreier seg om - OR er i bunn og grunn bare en skjerm. Det er ikke en konsoll, eller noe man utvikler spill i - det er rett og slett en skjerm som viser innhold. OR har ikke muligheten til dra nytte av fremtidig teknologi noe mer enn en monitor eller tv-skjerm har det.

 

Noe forbedring og optimalisering kan de nok få til ved å tune softwaren, men brillene har jo uansett en maxgrense for hva de kan yte basert på hardware.

Endret av Zork
Lenke til kommentar

 

 

 

Dette betyr i praksis at man ser på OR som en konsollgreie. Selv om tilgjengelig ytelse øker over tid, vil ikke spillene som slippes til OR forbedres. Man er låst til å levere ytelse på ett gitt HW nivå til V.2 av brillene slippes. Dette er i mine øyne ekstremt uheldig. Ja, jeg skjønner at de gjerne vil at mainstream brukeren som kjøper dette fortsetter å kjøpe spill. Men det betyr ikke at jeg må like denne utviklingen av den grunn.

 

 

Jeg klarer ikke å se at dette gir mening. OR er en skjerm, ikke en konsoll eller noe som kan ses på som en konsoll. Det er en måte å se innhold på - den krever en viss maskinvare for å kunne drives, men jeg skjønner ikke hvordan du mener de skulle gjort den oppgraderbar? Skjermens specs er skjermens specs og eneste måten å forbedre det på er ved å kjøpe en ny skjerm med bedre specs.

 

Det er jo ikke slik at spill begrenses til å kun kunne kjøre på GTX970-nivå - spillene vil jo kunne ta nytte av nyere teknologi. Men en skjerm kan ikke vise mer enn hva den "fysisk" kan vise uansett.

 

Den uttalelsen kom fra Atman Binstock "Chief Architect" hos Oculus, så jeg går ut i fra at det er noe i det.

 

Nå har jeg ikke brukt all verden med tid til å grave i dette, men jeg hørte tidligere at de planla en egen butikk, eller en store som det så fint heter nå, for OR spill. Jeg vet ikke, det kan også være at man må ha en lisens for å utvikle til plattformen, men i alle tilfeller virker det som at Oculus ønsker å sette et maks tak for hvilken HW utviklere sikter seg inn på når de utvikler for OR.

 

Dette lar dem som du sier sikte seg inn på et bredt mainstreammarked der de som kjøper dette ikke behøver å tenke på at spill etter hvert krever mer av datamaskinen deres. Det gir riktig nok en viss trygghet, men legger også en stor begrensing på utviklingen. ಠ_ಠ

 

 

Nå var det ikke hans uttalelse jeg siktet til men din :)

 

Det kan virke som du har misforstått litt hva det dreier seg om - OR er i bunn og grunn bare en skjerm. Det er ikke en konsoll, eller noe man utvikler spill i - det er rett og slett en skjerm som viser innhold. OR har ikke muligheten til dra nytte av fremtidig teknologi noe mer enn en monitor eller tv-skjerm har det.

 

Noe forbedring og optimalisering kan de nok få til ved å tune softwaren, men brillene har jo uansett en maxgrense for hva de kan yte basert på hardware.

 

Ah, men da tror jeg du har misforstått det jeg skrev. Jeg skrev at uttalelsen fra Oculus om at man skal ha full OR opplevelse med den anbefalte HW-sammensetning gjennom hele ORs levetid i praksis betyr at man ser på OR som en konsollgreie.'

Jeg vet hva OR er, jeg vet at man i teorien ikke har noen HW-begrensinger på maskinvaresiden da dette i praksis er en skjerm. Men dette hjelper lite om man innfører en praksis som tilsier at utviklere skal legge seg på et nivå der man får full spillopplevelse så lenge man har denne anbefalte maskinvaren. Dette er greie spesifikasjoner i dag, men om tre, fire eller fem år vil jeg tro disse kortene begynner å falle akterut, og vell så det. Skal man da måtte kjøpe V.2 av OR for å få støtte for spill som utnytter teknologien som da finnes? Hvor lang mener da Oculus at levetiden til OR er?

 

Jeg håper så klart dette bare er en uklar uttalelse fra Atmans side, og at utviklere står fritt til å tøye grensene. Men det forundrer meg ikke om de setter krav som gjør at fremtidige titler ikke krever oppgradering av HW på maskinene som driver brillene.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...