Gå til innhold

Bør dette bli jordklodens nye flagg?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje det vil få bruk den dagen mennesker kommer i krig med romvesener. Ellers, aldri. Hvorfor ville noen bruke det flagget der fremfor nasjonens flagg?

 

 

 

Sirklene i flagget skal illustrere enten formen på jordkloden

 

Alle planeter er runde, så det var ganske lite spesifikt for akkurat vår planet.

Endret av BrentPizzaMedBanan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jorden vår har blitt globalisert. Med det så menes det, slik jeg har forstått det, at alle land er koblet sammen i et nettverk der vi alle er mer eller mindre avhengige av hverandre.

 

Vi burde bruke et verdensflagg som representerer hele kloden fordi det vil faktisk skape større samhold i verden siden vi mennesker er flinke til å bli psykisk påvirket av symbolikk.

 

Enkeltstående nasjoners flagg representerer i dag selvstendighet, som forsåvidt ikke er negativt, men skaper også en usynlig barriere mellom oss.

 

Jeg synes vi burde bruke et verdensflagg, men kanskje med et eget "merke" opp i et hjørne som representerer landet, omtrent det samme som våpenskjoldene vi har for hvert fylke og by. Vi bruker et hovedflagg som binder hele landet og våpenskjold som binder oss innad i byene.

 

Jeg stemmer på verdensflagg!! En no-brainer i min bok :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Ser litt ut som en miks av det olympiske flagg uten fargene, og en slags keltisk knute.

 

"enten formen på jordkloden eller menneskehoder, men de kan samtidig symbolisere fellesskap og forening"

Slik det fremstilles virker det som designstudenten har laget noe, og deretter kommet opp med forslag til forskjellige ting det kan symbolisere. Virker litt bakvendt for meg.

Lenke til kommentar

Dyr på jorden har sine måter å markere territorie på, ofte ved hjelp av urinlukt eller andre lukter. Mennesker har som regel brukt flagg/bannere til å markere sine territorier og representere seg. Hvis vi nå tar utgangspunkt i at det eksisterer sivilisert liv utenfor jorden, er det da dermed gitt at de også bruker flagg, eller har de andre måter å markere territorie og/eller representere seg? Om ikke, vil de da nødvendigvis forstå når vi bruker flagg?

Lenke til kommentar

I utgangspunkt positiv til ideen, men tror et verdensflagg bør være mer stilistert.

Jeg tror dette flagget er for kompleks. Det vil for eksempel være vanskelig å lære små barn å tegne det. Selv voksne vil ha vanskelig for å huske hvilken rekkefølge det er på hvilke ringer som passerer over og under hvilke ringer. Og på avstand vil det grøtes sammen. 

Til sammenligning vil jeg spesielt trekke fram regel 6 fra reglene til norske kommunevåpen:

 

 

 

Norske kommunevåpen[1] nevner åtte hovedregler.

Reglene lyder som følger:

1: Våpenet skal ha to farger: sølv eller gull + rødt, blått, grønt eller svart.

2: Våpenet skal inneholde bare ett motiv, men samme motiv kan gjentas flere ganger.

3: Motivet må kunne beskrives entydig med heraldiske faguttrykk.

4: Motivet skal fremstilles i ren flatetegning, uten bruk av perspektiv og skyggelegging.

5: Karakteristiske trekk ved motivet skal fremheves.

6: Motivet skal være så enkelt at det er lett kjennelig også i liten størrelse eller på lang avstand.

7: Motivet skal fylle skjoldflaten godt.

8: Våpenet må ikke krenke rettighetene til andre våpeneiere som man behøver å ta hensyn til.

 

Til flaggets forsvar vil jeg likevel si at det er nok ikke større detaljgrad enn FN-flagget:

 

220px-Flag-of-the-United-Nations.jpg

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...