Gå til innhold

GUIDE: Fotoskolen - Del 1 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin artikkel dette. Kunne kanskje vært lurt å nevne at den dynamiske rekkevidden til kameraet endres når man forandrer iso. De fleste speilreflekser har det beste området rundt 100-800 ISO - noen litt mer, noen litt mindre - men etter "godområdet" svekkes den dynamiske rekkevidden normalt nokså kraftig.

Sjekk gjerne denne anmeldelsen av Canon 7D Mark II for noen grafer fra forskjellige kameraer: http://www.techradar.com/reviews/cameras-and-camcorders/cameras/digital-slrs-hybrids/canon-7d-mark-ii-1264977/review/4

 

Det er derfor veldig lurt å vite sitt kameras "godområde" for å kunne ta med i beregningen om økt ISO også vil medføre redusert bildekvalitet, eller hvilken ISO man burde ligge på om man vil ha den beste bildekvaliteten. Det er ikke slik at ISO 100 alltid gir best kvalitet, som mange kanskje tror. F.eks. på min Canon 6D er den optimale ISO-verdien på 640 med tanke på dynamikk. Deretter følger faktisk ISO-verdien 2000.

Endret av KriFos
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For mitt vedkommende, ville jeg heller anbefale å lese litt om ISO og finne ut sånn omtrent hvilken ISO-verdi som gir akseptabelt resultat. Deretter kan ISO settes på auto. Da har du fjernet en variablel å forholde deg til mens du øver på de viktigste parametrene - lukkertid og blenderåpning.

 

Bare pass på at ISO ligger under det som er akseptabel maksverdi og kjør på. Det er uansett ikke noen forskjell av betydning på å øke ISO-verdiene voldsomt (si over 3200) kontra å justere eksponering i Lightroom i etterkant. :-)

Lenke til kommentar

Kunne kanskje vært lurt å nevne at den dynamiske rekkevidden til kameraet endres når man forandrer iso.

 

Godt poeng at det du kaller dynamisk rekkevidde endrer seg med ISO. Normalt er den best på laveste ordinære ISO og synker så jevnt til høyeste ISO.

 

Det eneste jeg får ut av linken til techradar er at de åpenbart presenterer data med målefeil, og det er ikke noe kvalitetsstempel. Se f.eks på data for RAW-format og D7100 hvor de har målt en økning i dynamic range fra ISO 800 til 1600, i praksis skjer dette aldri så det er noe feil med dataene og 7D-data i samme diagram ser også tvilsomme ut.

 

Siden du nevner 6D så jeg på testen deres av dette og der er også målingene helt feil. Sannsynligvis har de brukt støyfjerning i RAW-konverteringene. Vil du se hvordan kurven til 6D egentlig ser ut kan du se på Dynamic-range-grafen på denne siden: http://www.dxomark.com/Cameras/Canon/EOS-6D---Measurements

 

Edit: Elller du kan se på Akams test av 6D, dynamikkgrafen der ser også normal ut:

Canon%206D%20-%20dynamikkomfang.png

Endret av se#
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...