Gå til innhold

– Heroin kan brygges hjemme, akkurat som øl


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Artig lesing, men jeg ble sur når jeg fant ut at overskriften var direkte løgn.

 

"Heroin kan brygges hjemme, akkurat som øl"

 

Det står ingenting om at man kan brygge heroin i artikkelen fra Nature. Ja, heroin er et opiat, men man sier ikke at man skal brygge sprit når man skal brygge vin. Man kan dog bruke en fellesbetegnelse; jeg skal brygge alkohol, eller som de i Nature har skrevet at man kan brygge opiater.

Artikkelen hadde vært like bra og fått like mye klikk hvis dere hadde skrevet opiater TEK. Vær så snill å slutt med klickbait greiene deres. Er det virkelig så vanskelig å skrive en bra overskrift uten å lyve????

Endret av Dante's Inferno
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Artig lesing, men jeg ble sur når jeg fant ut at overskriften var direkte løgn.

 

"Heroin kan brygges hjemme, akkurat som øl"

 

Det står ingenting om at man kan brygge heroin i artikkelen fra Nature. Ja, heroin er et opiat, men man sier ikke at man skal brygge sprit når man skal brygge vin. Man kan dog bruke en fellesbetegnelse; jeg skal brygge alkohol, eller som de i Nature har skrevet at man kan brygge opiater.

 

Artikkelen hadde vært like bra og fått like mye klikk hvis dere hadde skrevet opiater TEK. Vær så snill å slutt med klickbait greiene deres. Er det virkelig så vanskelig å skrive en bra overskrift uten å lyve????

Hei Dante,

 

Takk for tilbakemeldingen! :-)

 

---fra Nature.com-artikkelen:

 

"Illegal use of opiates such as heroin and morphine affects more than 16 million people worldwide."

 

"In principle, a home-brew kit for beer-making could be used to make morphine."

 

Morfin er altså det som brukes for å fremstille heroin. Vi synes derfor vi har god dekning for denne vinklingen.

 

(Engadgets tittel på samme sak var for eksempel: "Scientists close to brewing morphine (or heroin) from sugar"..)

Lenke til kommentar

Da må man jo gjennom et helt steg til for å få heroin. Skriv heller morfin da :) Blir like bra overskrift det, alle vet hva morfin er. Eller er det fordi heroin sees på som et rusmiddel og det klinger bedre da?

 

Edit; Hva engadget bruker som tittel bør ikke ha noe å si. Blir like teit å skrive heroin i parantes. Det er hva jeg synes, dere får gjøre som dere vil. Må jo takke for at du leste innlegget mitt og svarte da; Takk takk :)

 

Edit2; Jeg glemte å si at jeg forstår argumentet ditt så det er sagt.

Endret av Dante's Inferno
Lenke til kommentar

De fleste skjønner hva heroin er, men det er færre som skjønner gruppebetegnelsen opiater.

Siden man forholder seg til et publikum som er sammensatt så skjønner jeg vinklingen mot noe kjent, selv om man strekker strikken. Hadde TEK vært en vitenskapelig publikasjon stiller det andre krav. Man bør alltid søke å være så presis som mulig for seriøsiteten og integritetens skyld, men samtidig har man jo tabloide interesser også, med den folkeliggjøringen det krever. De som har dybdeinteresse gjør uansett som Dante og sjekker kilden fordi all rapportering alltid vinkler det og har sin versjon av noe. Sånn er det alltid. Dette er jo en informativ underholdende vitenskapssak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt enig vidor, det var derfor jeg skrev at jeg forstår argumentet til V. Haugen :) Kanskje jeg kan litt for mye om slike ting og har, som du sier, dybdeinteresse for slike ting. Men jeg står på den at man kan skrive morfin. Ja, det er nok færre som forstår hva opiater er (at heroin er med i denne gruppen), men tror like mange forstår hva morfin er som de som forstår hva heroin er.

 

De som ikke kan noe har antagelig et bilde i hodet når de blir "utsatt" for disse navnene. Morfin= En som ligger på sykehuset og får en sprøyte smertestillende. Heroin= Planetens avskum som ligger i de mørke bakgater og ruser seg. Tyver og ranere som gjør det fæle de gjør for å få penger til "hobbyen" sin.

 

Ja, heroin er en mye bedre overskrift kan man jo si :hmm:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Sitat fra artikkelen:

Derimot er den spesielle gjærstammen helt avgjørende, og derfor er noen av ingrediensene holdt hemmelige. Forskerne som står bak oppdagelsen ønsker å tilpasse gjærstammen slik at den vil være ubrukelig for kriminelle. Det kan for eksempel være å begrense opiatproduksjonen til tebain – ikke morfin, som kan foredles til heroin.

 

Forskerne har ennå ikke fremstilt synstetiske opiater, men de hevder altså at du har funnet ut hvordan det kan gjøres.

Javel, det vet jeg ingenting om. Vennligst redegjør for hvordan jeg har funnet ut hvordan det kan gjøres!

 

Jeg kunne blitt en rik mann på produksjon, eller blitt en rik mann på å selge oppskriften. Det sistnevnte er ihvertfall mye tryggere for "lovens lange arms" involvering. Mens, det kanskje er utryggt overfor kriminellt besøk hjemme.

Lenke til kommentar

Jeg er helt enig med Tantes inferno. Morfin er ikke heroin, det er ganske stor forskjell, man trenger ikke å være noen vitenskapsmann for å skjønne det. Jeg synes journalistene i TEK-nettverket altfor ofte lyger i overskriftene sine. Det er akkurat som om de har en "vær voldsom"-plakat som alle må bruke som rettesnor.

Endret av Mithridates VI
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig med han over. Heroin er ikke det samme som Morfin selv om det kan lages av det. Bensin er ikke det samme som (rå)olje selv om det er raffinert av det, man trenger nemlig litt litt utstyr, tilsetninger og bearbeiding for å få bensin (Heroin).

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...