Gå til innhold

Ny Chrome-utvidelse lar PC-en din dele informasjon med lyd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Slik jeg forstår det blir ikke dataen overført over lyd, men lyden sender en ID, f.eks 1234, så leter Tone etter info basert på denne IDen, f.eks tone.google.com/getlink/1234.

 

Men fiffig ja :) Man må bare passe på at relativ fart mellom PCene ikke er for stor, da kan doppler-effekten føre til at feil info blir overført ;)

Lenke til kommentar

De er vel inspirert av badbios-saken med malware som kommuniserer over lydbølger...

 

Husker jeg var veldig usikker på om denne var en hoax eller ikke nå jeg leste bloggen som omtalte denne første gang. Nå har jeg ikke sett noe om det i det siste, så sånn sett er jeg vel fortsatt usikker. ^^ 

 

Man kan kanskje trekke noen paraleller til numbers stations også?

http://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_station

Lenke til kommentar

 

De er vel inspirert av badbios-saken med malware som kommuniserer over lydbølger...

 

Husker jeg var veldig usikker på om denne var en hoax eller ikke nå jeg leste bloggen som omtalte denne første gang. Nå har jeg ikke sett noe om det i det siste, så sånn sett er jeg vel fortsatt usikker. ^^ 

 

Man kan kanskje trekke noen paraleller til numbers stations også?

http://en.wikipedia.org/wiki/Numbers_station

 

 

BadBios er vel ikke bekreftet av noen andre kilder, men noen akademikere lagde en tilsvarende løsning som proof of concept. Uansett går det å la seg inspirere av fiksjon. 

 

Prinsippene med kortbølgeradioer går definitivt an å trekke paralleller til, men disse nye greiene er laget for mye kortere distanser og allerede eksisterende hardware. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke poenget med dette i det hele tatt. Hvilken praktisk nytte har dette?

 

Minner meg om 80-tallet og litt inn på 90-tallet, hvor man nettopp hadde slik overføring mellom enheter.

Det var da enveiskommunikasjon.

 

Noen avanserte klokker brukte dette til langt inn på 2000-tallet. Man overførte innstillinger m.m. til klokken med å holde den foran PC høyttaler.

 

Det nye her er jo da toveiskommunikasjon. På det gamle var det en vei og man fikk beskjed på mottakerutstyret om overføring var vellykket.

 

Polar pulsklokker kaller slik overføring SonicLink, og er visst fortsatt i bruk på klokker fra 2014....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...