Gå til innhold

Nå er Blu-ray for 4K lansert


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å lese 3-lags plater så kreves vel nye 4K Blu-ray avspillere?

 

Kostnadene på disse blir spennende å se utviklingen av. I og med at streaming begynner å få fotfeste, så kanskje produsenter må billigprodusere disse avspillerene på lik linje med blekkskrivere hvor blekket er inntektskilden?

Endret av G
Lenke til kommentar

 

Antall pixler forteller veldig lite av sannheten. 4k Youtube er ganske mye dårligere enn 1080p Blueray. Tipper 4k på Blueray blir sånn 4k egentlig bør være.

Javel?

 

 

Jeg vet ikke helt hva du lurer på, men 4k youtube har lav bitrate og dårligere kvalitet, sannsynligvis vil en 100 GB-plate kunne gi vesentlig bedre kvalitet.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er, hvorfor støtter de ikke mer med en gang? Er det ikke bare å klaske til med 8K 12Bit først som sist? La det være valgfritt hvilken oppløsning som er på plata, også spiller spilleren det den støtter, og tar valget på egen hånd, omtrent som en liten PC. Nå må vi lide oss igjennom enda et "våpenkappløp" der de nye spillerne er svindyre og treige i starten, også blir det billigere og bedre hvert år...

Lenke til kommentar

 

 

Antall pixler forteller veldig lite av sannheten. 4k Youtube er ganske mye dårligere enn 1080p Blueray. Tipper 4k på Blueray blir sånn 4k egentlig bør være.

Javel?

 

 

Jeg vet ikke helt hva du lurer på, men 4k youtube har lav bitrate og dårligere kvalitet, sannsynligvis vil en 100 GB-plate kunne gi vesentlig bedre kvalitet.

 

AtW

I gamle dager, når de første TV-kanalene begynnte å sende HD-signaler var det ofte med veldig lav bitrate. Når TVNorge begynnte med sin HD-sending var bitrate så lav at NRK sin SD-sending ofte hadde bedre bilde.

 

Så AtW har helt rett, bitrate er minst like viktig som oppløsning.

Endret av Dragavon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For hver gang det har kommet nye plateformater, så har de blitt mer og mer kortlevd. Jeg kjøpte en Blu-Ray spiller for snart 5 år siden - og den tror jeg ikke har blitt brukt de siste tre årene. Jeg har en følese av at 4K og evt. 8K plater heller ikke blir så gamle, etter hvert som streaming tar over. Hvis nå bare filmbransjen kunne få ut fingern rundt fornuftig priset tilgjengelighet via P2P streaming, så kunne de nok også utkonkurrere popcorn og andre strie strømmer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er, hvorfor støtter de ikke mer med en gang? Er det ikke bare å klaske til med 8K 12Bit først som sist? La det være valgfritt hvilken oppløsning som er på plata, også spiller spilleren det den støtter, og tar valget på egen hånd, omtrent som en liten PC. Nå må vi lide oss igjennom enda et "våpenkappløp" der de nye spillerne er svindyre og treige i starten, også blir det billigere og bedre hvert år...

Fordi melkeku? Vi kjøper jo.. Også kjøper vi det neste.. Og neste.. Og neste... Blir penger av slikt..

Lenke til kommentar

"Med Netflix, HBO, YouTube og andre måter å strømme videoinnhold på skulle man kanskje tro at fysiske lagringsmedier for video snart var helt avlegs."
God spøk Tek, god spøk.

 

Hva er poenget med 4k når bilde i seg selv er graps? Tviler på at verken Netflix eller HBO kommer til å streame med den bitraten som er nødvendig for bra 4k bilde sett med entusiastøyne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Personlig liker jeg å ha en fysisk kopi av mediet jeg kjøper og en tilnærmet garanti på at det vil vare trolig lengre enn selve levetiden på avspilleren min , for oss som har vært med på vhs - dvd - bluray bølgen (og alle avsporingene imellom, inkludert betamax -laser cd ) så er det ikke så negativt å ha en stadig mer robust disk som kan inneholde en film i evigheter.

 

Kan jo nevne at de første komersielle dvd filmene jeg har ,som trolig nå er opp mot 20 år, fortsatt ikke har noe tegn til å gå mot slutten , noe flere av vhs kassetene gjorde ganske så tidlig.

 

Men  jeg skal også innrømme at fremtiden blir det nok mindre "hjemmelagring" og mer sky lagring / streaming tipper jeg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Men  jeg skal også innrømme at fremtiden blir det nok mindre "hjemmelagring" og mer sky lagring / streaming tipper jeg.

 

Spørs helt, om internettlinjene ikke tar igjen utviklingen på kvalitet (bitrate og oppløsning samt codecs) vil vi alltid ha blu-ray plater, men tror 8K er "peak" for hjemmebruk, noe mer enn det må man vel ha enorme lerret for å benytte seg av i et hjemmekino oppsett...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Flott! Med standarden på plass kan vi kanskje begynne å se filmer bli utgitt i 4k :) Dette gleder jeg meg til (Vel og merke må tven byttes ut så snart filmene dukker opp men..)

Lenke til kommentar

For å lese 3-lags plater så kreves vel nye 4K Blu-ray avspillere?

 

Faktisk skal dagens spillere i prinsippet kunne _lese_ opptil 4-lagsplater. Problemet er at de ikke skjønner det nye programvareformat og har heller ikke utganger som takler 4K. I tillegg bruker UHD-BD høyere bitrate, så sannsynligvis er ikke overføringshastigheten høy nok på eksisterende BD-stasjoner. Ny AACS (kryptering/DRM) vil også kunne utgjøre et problem, og HDCP 2.2 er så godt som ikke-eksisterende på dagens utstyr (selv 4K TV-er).

 

M.a.o. du kommer til å trenge ny UHD BD-spiller, TV og receiver. Det er imidlertid mulig at de første spillerene kommer til å ha doble HDMI-utganger slik at du kan bruke den ene til lyd.

Lenke til kommentar

Føler meg egentlig litt douch for å pirke på noe sånt, men men. UHD 3840x2160, 4K 4096x2160. Det er jo ikke store forskjellen, men i realiteten så er det riktig terminologi. Sorry flisespikkingen :p

 

For å flisespikke mer - 4K er et fellesbegrep for begge oppløsningene du nevner, mens UHD faktisk også omhandler 8K. Imidlertid er UHD BD bare for 3840x2160-varianten, ikke 8K. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det jeg ikke skjønner er, hvorfor støtter de ikke mer med en gang? Er det ikke bare å klaske til med 8K 12Bit først som sist? La det være valgfritt hvilken oppløsning som er på plata, også spiller spilleren det den støtter, og tar valget på egen hånd, omtrent som en liten PC. Nå må vi lide oss igjennom enda et "våpenkappløp" der de nye spillerne er svindyre og treige i starten, også blir det billigere og bedre hvert år...

 

Vi fikk ikke 8K denne gangen, men så er det temmelig poengløst med mindre du har en 100" TV og sitter 1 m unna. Derimot har vi fått en slags 12-bit, i form av det markedsføringsfolka kaller for HDR. Å kalle det for HDR er egentlig misvisende, siden det er en helt annen teknikk enn HDR som brukes til fotografering, og forøvrig dataspill, som er en tredje variant igjen. 

 

Uansett, slik HDR kommer til å fungere er at de bruker helt vanlig komprimering og signalformat som i dag for å være bakoverkompatibel, mens ekstra detaljer vil kodes inn en sidekanal. Har man utstyr som støtter det i hele kjeden (UHD-plate, UHD BD-spiller, receiver og TV), vil disse komme frem som mer detaljer i mørke og lyse partier som ellers ikke ville vært synlig med dagens fargerom. Fargerommet er også utvidet slik at vi vil kunne få noe bedre farger, med mindre graderinger. I tillegg skal en TV som støtter HDR være mer lyssterk, slik at man kan oppnå større kontrastforskjeller mellom lyst og mørkt. 

 

Så får vi se om dette egentlig har noe særlig utslag på bildekvaliteten i virkeligheten, og ikke bare på papiret.

 

EDIT: Glemte å nevne at UHD BD også støtter HFR i opptil 60 bilder per sekund. 

Endret av flinx
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

*snip* 

 

Som du sier, det er mange flere spennende aspekter med den nye standarden enn oppløsning. For min del, så håper jeg den ekstra farge dybden gjør underverker, spesielt på graderinger som irriterer meg. Jeg gleder meg, selv om hele oppsettet mitt nok må fornyes i alle ledd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...