Gå til innhold

Over 100 000 World of Warcraft-kontoer ble nettopp utestengt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse tallene stemmer ikke overhode, tallene har vel blitt estimert til å være rundt ca 1,5 millioner (!). Dette skyldes hovedsaklig det faktum at Blizzard har klart å oppdage "Honorbuddy" som har vært den primære "botten" til World of Warcraft. De har tydeligvis funnet en måte å få "Warden" som er sikkerhetssytemet / rutinen til Blizzard å oppdagene metodene "Honorbuddy" har brukt for å automatisere spillet og har da bannet samtlige spillere de har sett benyttet det siden forrige patch.

 

Dette er naturligvis både positivt og negativt. Det negative er naturligvis det faktum at World of Warcraft nettopp har sett sitt største drop av subscribers i spillets historie. De fleste ser ut til å ha spilt seg ferdig med det nåværende innholdet og forlater spillet i hopetall, og når du da attpåtil kaster ut 1,5 millioner av de gjenværende spillerne så er det jo fort litt risky business for Blizzard sin del hva gjelder spillets fremtid.

 

Det positive jo det at dette ikke er en tradisjonell "vi bannlyser bottere" situasjon. Selve Honorbuddy er nå oppdaget, ergo må utviklerne mer eller mindre starte fra scratch for å sørge for at Honorbuddy går uoppdaget igjen for at den skal kunne gjenoppstå. Dette krever naturligvis vanvittig med tid og arbeid, noe utviklerne trolig ikke kommer til å gidde når spillet i utgangspunktet ser ut til å ha kommet over sine glansdager og Blizzard nå ser ut til å få fått på plass langt bedre og mer effektive rutiner og systemer mot botting generelt.

 

Dette betyr jo at hvor vi normalt ser et par tusen bottere bannlyst hver måned, for så å komme tilbake fordi de bare kjøper seg en grisebillig "Battle Chest" og botter seg opp til level 100 på null, komma, ingenting så er nok veldig mange av disse spillerne borte for alltid og alle som har benyttet "Honorbuddy" for botting (sikkert 90%+ av alle botters) er nå ute av spillet fordi de enten er bannlyst og om de ikke er bannlyst så fungerer ikke botten lenger i det hele og store.

 

 

Dette medfører jo dessverre endel utfordringer, det rapporteres jo allerede om at køer til Battlegrounds og Arenas i spillet har blitt helt fullstendig ødelagt. Det var en så forsvinnende stor prosentandel av de som bedrev Battlegrounds og Arenas som benyttet bot i mindre eller større grad (noen helautomert, andre for kamprutiner) at ting rett og slett er slått helt ut av balanse nå som disse ikke lenger er i spillet.

 

Videre så har flere store guilds blitt totalt ødelagt for de har mistes massevis av essensielle medlemmer som følge av dette, og når dette skjer i en periode hvor spillet allerede er i en bølgedal så fører det fort til at mange rett og slett ikke gidder å stable ting på bena og heller rett og slett forlater spillet mens leken var god.

 

 

 

Spørs om ikke dette kan få langt større og mer negative ringvirkninger på spillet enn hva Blizzard selv har forberedt seg på, men det vil jo tiden vise. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse tallene stemmer ikke overhode, tallene har vel blitt estimert til å være rundt ca 1,5 millioner (!). Dette skyldes hovedsaklig det faktum at Blizzard har klart å oppdage "Honorbuddy" som har vært den primære "botten" til World of Warcraft. De har tydeligvis funnet en måte å få "Warden" som er sikkerhetssytemet / rutinen til Blizzard å oppdagene metodene "Honorbuddy" har brukt for å automatisere spillet og har da bannet samtlige spillere de har sett benyttet det siden forrige patch.

 

Dette er naturligvis både positivt og negativt. Det negative er naturligvis det faktum at World of Warcraft nettopp har sett sitt største drop av subscribers i spillets historie. De fleste ser ut til å ha spilt seg ferdig med det nåværende innholdet og forlater spillet i hopetall, og når du da attpåtil kaster ut 1,5 millioner av de gjenværende spillerne så er det jo fort litt risky business for Blizzard sin del hva gjelder spillets fremtid.

 

Det positive jo det at dette ikke er en tradisjonell "vi bannlyser bottere" situasjon. Selve Honorbuddy er nå oppdaget, ergo må utviklerne mer eller mindre starte fra scratch for å sørge for at Honorbuddy går uoppdaget igjen for at den skal kunne gjenoppstå. Dette krever naturligvis vanvittig med tid og arbeid, noe utviklerne trolig ikke kommer til å gidde når spillet i utgangspunktet ser ut til å ha kommet over sine glansdager og Blizzard nå ser ut til å få fått på plass langt bedre og mer effektive rutiner og systemer mot botting generelt.

 

Dette betyr jo at hvor vi normalt ser et par tusen bottere bannlyst hver måned, for så å komme tilbake fordi de bare kjøper seg en grisebillig "Battle Chest" og botter seg opp til level 100 på null, komma, ingenting så er nok veldig mange av disse spillerne borte for alltid og alle som har benyttet "Honorbuddy" for botting (sikkert 90%+ av alle botters) er nå ute av spillet fordi de enten er bannlyst og om de ikke er bannlyst så fungerer ikke botten lenger i det hele og store.

 

 

Dette medfører jo dessverre endel utfordringer, det rapporteres jo allerede om at køer til Battlegrounds og Arenas i spillet har blitt helt fullstendig ødelagt. Det var en så forsvinnende stor prosentandel av de som bedrev Battlegrounds og Arenas som benyttet bot i mindre eller større grad (noen helautomert, andre for kamprutiner) at ting rett og slett er slått helt ut av balanse nå som disse ikke lenger er i spillet.

 

Videre så har flere store guilds blitt totalt ødelagt for de har mistes massevis av essensielle medlemmer som følge av dette, og når dette skjer i en periode hvor spillet allerede er i en bølgedal så fører det fort til at mange rett og slett ikke gidder å stable ting på bena og heller rett og slett forlater spillet mens leken var god.

 

 

 

Spørs om ikke dette kan få langt større og mer negative ringvirkninger på spillet enn hva Blizzard selv har forberedt seg på, men det vil jo tiden vise. 

 

Litt småskeptisk til dine tall også, Honorbuddy selv har skryti av å ha 200'000 brukere, jeg greier ikke i farta å finne noen andre enn du som estimerer at 1.5 mill har blitt banna. Jeg ser ca. 400k, noe som kan stemme med at det også brukes andre bot'er enn HonorBuddy.

 

Jeg tar mye heller litt lengre tid i que for å slippe å spille med en faens bot! Og de litt mer seriøse guildene burde ha kicket bot'ere for lenge siden, så sant de visste om det. Vi tillater verken det eller kjøping av gull i vår guild. Eller rettere sagt, ettersom det er umulig å sjekke, diskusjonen av det i vår guild.

 

Er også en del PvP'ere som sluttet pga botting, som nå da får en fin mulighet til å komme tilbake.

 

Uansett så er det fra ett community perspektiv veldig bra at Blizz banner de, og responsen ser hovedsaklig positiv ut.

Lenke til kommentar

Vi får se, spillet går utvilsomt en veldig spennende tid i møte. Selv så har jeg nok lagt spillet på hylla for godt, så meg påvirker det ikke i noen mindre eller større grad uansett. Håper bare ikke det vil påvirke Blizzard og de øvrige spillerne i negativ grad i form av tapte inntekter, færre spillere, guilds som går i oppløsning, dårlig balanse fordi spillet på mange måter har blitt balansert rundt et community som har inneholdt bots i en årrekke nå osv..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+241541

Eneste ulempen med å bli bannet er vel om man driver med raid progression, da det er litt mer tilfeldigheter (flaks) knyttet til hvor raskt man får seg nytt utstyr. Spiller man PvP, noe de fleste bottere gjør, så tar det bare 1-2 dager med spilling for å levle 90-100 og skaffe seg fullt gear. Gull kan man jo kjøpe seg på lovlig vis ved å selge WoW-tokens.

 

En amerikansk pvp-spiller fikk 6.mnd ban og han kjøpte bare en ny konto på samme battle.net og levlet opp til 100 igjen på 7-8 timer. Siden achievements og mounts er knyttet mot battle.net-kontoen, så er det vel ikke verdens verste straff. Synes folk som brukte kick-bots burde fått perma-ban, men jeg vet ikke hvor spesifikke Blizzard har vært med hver enkelt spiller, eller om de bare kjørte på med 6mnd til alle som ble tatt med honorbuddy.

Lenke til kommentar

Det som jeg har sett før er at blizzard pleier å sammle opp juksepaver før di banner, så di har nok visst om di fleste lenge før ban. Jeg tror det var tanken å få større tall, som skremmende effekt på andre som vurderer å jukse.

 

Synd at det ikke skal gå å spille pc uten at noen absolutt skal ødelegge med å jukse.

Endret av Salbahis
Lenke til kommentar

Eneste ulempen med å bli bannet er vel om man driver med raid progression, da det er litt mer tilfeldigheter (flaks) knyttet til hvor raskt man får seg nytt utstyr. Spiller man PvP, noe de fleste bottere gjør, så tar det bare 1-2 dager med spilling for å levle 90-100 og skaffe seg fullt gear. Gull kan man jo kjøpe seg på lovlig vis ved å selge WoW-tokens.

 

En amerikansk pvp-spiller fikk 6.mnd ban og han kjøpte bare en ny konto på samme battle.net og levlet opp til 100 igjen på 7-8 timer. Siden achievements og mounts er knyttet mot battle.net-kontoen, så er det vel ikke verdens verste straff. Synes folk som brukte kick-bots burde fått perma-ban, men jeg vet ikke hvor spesifikke Blizzard har vært med hver enkelt spiller, eller om de bare kjørte på med 6mnd til alle som ble tatt med honorbuddy.

 

.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...