Gå til innhold

Popmusikken har opplevd tre store «revolusjoner» siden 1960


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Forskerne plukket ut 17 000 låter som hadde figurert høyt på den amerikanske Billboard Hot 100-listen mellom 1960 og 2010. Et dataprogram analyserte alle låtene grundig, og gjenkjente blant annet rytme, toner og frekvensbruk. Deretter ble låtene matchet opp mot informasjon fra Last.fm. På denne måten klarte de å oppdage når de stilistiske endringene i popmusikken egentlig skjedde.

Jaha.

 

Jeg tror jeg må lese studien, for dette var den mest diffuse beskrivelsen av en Big Data analyse jeg har sett. Jeg synes Big Data er spennende, og man kan finne ut mye som rett og slett var umulig å finne ut før. Samtidig så må man stille de riktige spørsmålene, og der er den store utfordringen. For Big Data kan gi et svar uansett. Om svaret faktisk er riktig, er en annen sak.

Lenke til kommentar

 

 

Forskerne plukket ut 17 000 låter som hadde figurert høyt på den amerikanske Billboard Hot 100-listen mellom 1960 og 2010. Et dataprogram analyserte alle låtene grundig, og gjenkjente blant annet rytme, toner og frekvensbruk. Deretter ble låtene matchet opp mot informasjon fra Last.fm. På denne måten klarte de å oppdage når de stilistiske endringene i popmusikken egentlig skjedde.

Jaha.

 

Jeg tror jeg må lese studien, for dette var den mest diffuse beskrivelsen av en Big Data analyse jeg har sett. Jeg synes Big Data er spennende, og man kan finne ut mye som rett og slett var umulig å finne ut før. Samtidig så må man stille de riktige spørsmålene, og der er den store utfordringen. For Big Data kan gi et svar uansett. Om svaret faktisk er riktig, er en annen sak.

Ser at det var litt uklart med "informasjon", så endret litt nå. I hovedsak har forskerne brukt emne-tagger fra Last.fm for å kategorisere musikken.

Lenke til kommentar
I hovedsak har forskerne brukt emne-tagger fra Last.fm for å kategorisere musikken.

 

Huffda. Emne-taggene fra Last.fm er nokså semre, særlig når det gjelder internasjonale (les: ikke amerikanske/engelske) artister.

 

For å gi et lite eksempel: Den største taggen for Sputnik og Bjørn Hellfuck er at de er norske, og dermed havner de med "Very high similarity", til tross for at det er litt forskjell i sjanger.

Lenke til kommentar

Interessant at synthens inntog i musikk, som i mine øyne har forandre mye, ikke nevnes noe særlig.

 

AtW

Det ser ut til at de mest har telt opp aktivitet på sjanger-stikkord, og siden synth kanskje heller er et virkemiddel enn en sjanger, forsvinner den nok inn i "New Wave, Disco", og allerede aktive "pop", med mer. Jeg tenker at synthen nok heller har endret musikken innenfor alle sjangre over tid enn å plutselig få folk til å bytte over i nyopprettede sjangre.

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

 

Interessant at synthens inntog i musikk, som i mine øyne har forandre mye, ikke nevnes noe særlig.

 

AtW

Det ser ut til at de mest har telt opp aktivitet på sjanger-stikkord, og siden synth kanskje heller er et virkemiddel enn en sjanger, forsvinner den nok inn i "New Wave, Disco", og allerede aktive "pop", med mer. Jeg tenker at synthen nok heller har endret musikken innenfor alle sjangre over tid enn å plutselig få folk til å bytte over i nyopprettede sjangre.

 

 

Ok, jeg vil nå si å totalt revolusjonere det tilgjengelige lydbildet innen pop har forandret mer av musikken sånn ret faktisk enn nye sjangere har, sjangere er jo tross alt bare en merkelapp, men forstår jo at metoden gir litt redusert rom for å plukke opp slik.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ok, jeg vil nå si å totalt revolusjonere det tilgjengelige lydbildet innen pop har forandret mer av musikken sånn ret faktisk enn nye sjangere har, sjangere er jo tross alt bare en merkelapp, men forstår jo at metoden gir litt redusert rom for å plukke opp slik.

 

AtW

 

 

Ja, jeg er enig. Slike undersøkelser er interessante for det de er, men de er ikke spesielt dype eller nøyaktige. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...