Gå til innhold

Dette vil gjøre dataprosesser 1000 ganger mer energieffektive (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er så ufattelig fascinerende og interessant. Elsker artikkelen. Minner fra videregående fysikk og x-matte strømmer på.

 

Men blir nok en del år til før dette blir realistisk i hverdagen, da ihvertfall ikke jeg vet om mange som har mikroprosessorer som ligger på -273 grader.

Endret av iNorway
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg liker artikler som forklarer ting så lettfattelig at jeg føler meg smart :)

 

Bra skrevet artikkel, og deilig å se fysikeren bli korrekt gjengitt istedenfor sensasjonelle feil-siteringer.

Potensiale her er sannsynligvis størst for server-farmer, men også interessant for forbruker-elektronikk, hvis vi kan effektivisere data-behandling til den grad det snakkes om har vi et paradigme-skifte foran oss.

Vi begynner å mette kapasiteten til internett-infrastrukturen vår, hvis prosessor-kraft blir et ikke-problem i fremtiden kan mye av belastningen skiftes over på enheter og kilder (servere), istedenfor å bygge ut lag på lag med edderkoppnett av fiber-kabler.

 

Eller, tenk å ha en enhet som ikke bruker nevneverdig strøm mens i "søvn-modus", mobiler osv i dag bruker en relativt stor mengde energi til tross for mange fremskritt på dét området, rett og slett pga hvordan elektronikk per i dag fungerer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er så ufattelig fascinerende og interessant. Elsker artikkelen. Minner fra videregående fysikk og x-matte strømmer på.

 

Men blir nok en del år til før dette blir realistisk i hverdagen, da ihvertfall ikke jeg vet om mange som har mikroprosessorer som ligger på -273 grader.

 

Slik jeg forstår det er det snakk om å bruke prinsippene til å utvikle løsninger som enten utvikler mindre varme eller for eksempel utnytter overskuddsvarmen til en prosessor for å drive prosessoren. Fantastisk prinsipp jeg håper det kommer flere gjennombrudd på fremover. Hva med et slags omvendt peltier-element?

 

I uansett tilfelle, fantastisk artikkel, det er dette jeg betaler for med ekstra-abb!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ekstremt godt skrevet artikkel! Lettfattelig forklart og veldig interessant tema.

Det å øke effektivitetsgraden i elektronikk vil ha ekstremt store konsekvenser. Både enrgitapet som går til varme og energien som brukes på kjøling vil kunne fjernes ved 100% effektivitet. 100% er jo som artikkelen skriver usansynlig, men fremdeles massive mengder strøm å spare på en mindre forbedring når den spres utover noen hundre (-tusen) datasentere ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...