Gå til innhold

Skepsis til Microsofts «gratismodell»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pr i dag kan de umulig tjene særlig med penger på Windows Store. Det er lite nyttig å kjøpe der og den er vanskelig å søke i. Mange opplever at de må i nettleseren for å finne apper til Win 8.1 fordi søket i installert Windows Store har begrensninger på språk blant annet.

 

Men med bedre integrering mot Xbox i Win 10 kan de muligens ha noe å hente på spillsalg. I tillegg har en alltids de mange manglene i Office som pr i dag løses med ulike kjøpte tilleggsprogrammer. Dog usikker på om de vil være egnet for en slik Store. Mange av disse tilleggsprogrammene krever ganske omfattende installeringer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig å tenkte seg. Alle andre OS i disse dager er tilnærmet gratis. Med MS sin synkende markendsandel så vil det svare seg å kapre mest mulig av markedet med et nytt og godt produkt. Dessuten kommer de til å tjene RIKELIG på Windows Store alene, for ikke å snakke om Bing og annen MS programvare folk betaler for.

Og bedriftmarkedet vil selvfølgelig fremdeles måtte betale for lisensene.

Lenke til kommentar

Kunne gjerne betalt en årlig lisens på 500-600kr for Windows, og alltid ha tilgang til nyeste versjon. Har allerede den løsningen på Office og er veldig fornøyd. Eneste som er litt irriterende er at sist jeg fornyet kostet det 699 for ett år hos Microsoft (nettkode) og rundt 500 i nettbutikker med fysisk eske.

Lenke til kommentar

Jeg likte ikke vinklingen på denne artikkelen, som antyder at Microsoft skal «lure» kunder ved å la dem oppgradere til Windows 10, for deretter å kreve penger for oppdateringer. Det har Microsoft ganske enkelt ikke råd til, fordi det vil skade omdømmet og føre til søksmål. Derfor er dette fullstendig usannsynlig.

 

Det klart uttalte målet til MS er å få flest mulig forbrukere over på den nyeste plattformen. Å tjene penger på salget av Windows som enkeltstående produkt til forbrukere er en modell som Microsoft er på vei bort fra, de satser på å tjene penger på andre ting. Dessuten er det mye som tyder på at Windows 10 blir den siste store Windows-utgivelsen på lang tid; at dette er en utgave av Windows som vil bli vedlikeholdt og forbedret kontinuerlig i langt større grad enn det vi har sett tidligere. Se for øvrig denne interessante artikkelen som analyserer forskjellene på forretningsmodellene til Apple og Microsoft, og hvodan de vil endre seg i tiden som kommer: http://www.theverge.com/2015/5/5/8550321/apple-watch-microsoft-hololens-us-future-vision-compete

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Å komme med dette nå synes jeg bare er tull! Har dere virkelig så lite å skrive om? Denne skepsisen var bare i starten da de annonserte W10, men den roa seg ned da folk begynte å se virkeligheten. Så å dra fram dett nå, mange nåneder senere er bare tull! Virker som dere vil skape et negativt inntrykk hos folk ved Microsoft...

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at Microsoft ikke skulle ha "lure kundene"-intensjoner da?

 

Microsoft er som selskaper ellers, generellt sparsomme med vesentlig informasjon. Når det da bygger seg opp slike tanker og tenkte scenario som artikkelen legger opp til, så har Microsoft et "å forsvare seg" problem enten de liker det eller ikke.

 

Enten så må Microsoft bli mer åpne til hva som kommer i neste versjon, ellers så må de la ryktemølla løpe, med de konsekvenser det evt. måtte få. Man kan jo trekke en parallell til Sony vs. Xbox. Jeg visste av vond erfaring at jeg ikke ville komme i Microsofts klør. Jeg har da vært Microsoft lisenseier siden MS-DOS 6.22.

 

Når det ytterligere er antydninger på steder som Tek.no om at Sony vil bli det beste alternativet og vinneren, så var valget jammen ikke vanskelig for meg ihvertfall. Jeg angrer ingenting på at jeg ble PS4-eier med Sony på lasset.

 

Det kan koste dyrt å være uforutsigbar. Det kan få potensielle kunder til å gjøre seg opp en forhåndsbestemt mening om hva de så kommer til å velge. Nå er jo Microsoft i en særklasse, men andre konkurrenter haler innpå. Apple-universet er kanskje den hardeste forbrukerfienden til Microsoft. Telefonbransjen ser det jo ut til at Microsoft endelig har forstått er vesentlig for sitt overlevelsespotensiale. På spillmarkedet så lurer det et annet selskap, som utgir Steam-konsoller. På proffmarkedet så har det lenge vært et åpent kildekode greie som Microsoft før eller siden blir nødt å forholde seg til.

Lenke til kommentar

Kunne gjerne betalt en årlig lisens på 500-600kr for Windows, og alltid ha tilgang til nyeste versjon. Har allerede den løsningen på Office og er veldig fornøyd. Eneste som er litt irriterende er at sist jeg fornyet kostet det 699 for ett år hos Microsoft (nettkode) og rundt 500 i nettbutikker med fysisk eske.

 

Dette ville blitt veldig dyrt for meg hvis det var per maskin, men levelig hvis det var per familie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig å tenkte seg. Alle andre OS i disse dager er tilnærmet gratis. Med MS sin synkende markendsandel så vil det svare seg å kapre mest mulig av markedet med et nytt og godt produkt.

 

Hvor har du det ifra?

Ifølge NetMarketShare.com har Windows økt markedsandelen sin med 0,37 prosentpoeng fra januar 2014 til april 2015.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Kunne gjerne betalt en årlig lisens på 500-600kr for Windows, og alltid ha tilgang til nyeste versjon. Har allerede den løsningen på Office og er veldig fornøyd. Eneste som er litt irriterende er at sist jeg fornyet kostet det 699 for ett år hos Microsoft (nettkode) og rundt 500 i nettbutikker med fysisk eske.

Dette ville blitt veldig dyrt for meg hvis det var per maskin, men levelig hvis det var per familie.

 

Det er vel bare Office som har multibrukerlisens som "standard", inntil 5 samtidige aktiveringer. En vanlig Windows-lisens gjelder kun én maskin, og koster vel rundt 1000-1200kr. Med et ønsket intervall på 3 år pr utgivelse fra Microsoft sin side er det ikke horribelt. Litt usikker på hva en normal-lisens koster for tiden, men dersom den koster 800-900kr, og årslisensen 700 er det selvfølgelig urimelig "ran". 

 

Men å ha en løpende lisens som gir bruker rett på å bruke én Windows-versjon, uansett versjon, til en rimelig pris hadde jeg vært gla i. Da synker kanskje også terskelen for å gå over til ny versjon. Slik det er nå er det irriterende dyrt å måtte hoste opp nesten en tusenlapp for å kjøpe den nye versjonen

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvordan kan du påstå at Microsoft ikke skulle ha "lure kundene"-intensjoner da?

 

Enten så må Microsoft bli mer åpne til hva som kommer i neste versjon, ellers så må de la ryktemølla løpe, med de konsekvenser det evt. måtte få. Man kan jo trekke en parallell til Sony vs. Xbox. Jeg visste av vond erfaring at jeg ikke ville komme i Microsofts klør. Jeg har da vært Microsoft lisenseier siden MS-DOS 6.22.

 

Når det ytterligere er antydninger på steder som Tek.no om at Sony vil bli det beste alternativet og vinneren, så var valget jammen ikke vanskelig for meg ihvertfall. Jeg angrer ingenting på at jeg ble PS4-eier med Sony på lasset.

 

Denne kan du gjerne utdype. Hvorfor er du mer i MS klør ved å kjøpe XBOX enn du er ved å kjøpe PS4? (altså sonys klør)

 

Hva nøyaktig gjør Sony til det beste valget? I og med at du skriver Sony her så tenker jeg du trekker dette ut over selve maskinen?

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar

De tjener jo allerede på W10 før den har blitt lansert, ved at folk allerede nå kjøper PCer med W7+ med gratis oppgradering til W10, noe som også ble gjort med W8 til en viss grad så dette er ikke noe nytt

Masse firmaer som kommer til å skaffe W10 da Microsoft har kuttet støtten på XP og når de ansatte allerede bruker W10 så blir overgangen enkel for firmaene også

Microsoft er rett og slett smartere enn journalistene på Tek

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Microsoft bokfører dette som en markedskostnader i sine regnskaper.

De som oppgraderer det første året fra Windows 7 eller 8 får denne gratis. 

Hvis noen vil oppdatere fra Windows 7 eller 8 etter at det har gått 1 år, vil måtte betale for å oppgradere til Windows 10.

Microsoft har gått ut å sagt at det ikke vil koste noe for de som har oppgradert til Windows 10 etter at de har oppgradert gratis, og det er gått et år. Så jeg vet ikke hvor disse spekulasjonene kommer fra.

 

Dette gjelder vel så vidt jeg vet bare singel lisenser som kan oppgradere gratis, ikke den type lisenser store bedrifter bruker.

Bedriftsmarkedet vil nok måtte betale for sine lisenser fremdeles.

Den vanligste måten å "kjøpe" Windows på, er at det følger med på maskinen man kjøper. På samme måte som man "kjøper" OSX når man kjøper en Mac.

OEM produsentene må betale for Windows de putter på maskinen de selger, som i dag.

Den delen av markedet som kjøper en lisens i butikken for å putte på en maskin de har lagd selv er nok et ganske lite marked i forhold til totalmarkedet.

 

Så i utgangspunktet vil nok markedet være ganske likt det det er i dag for Windows. Men pga konkurranse fra Android og ChromOS, har den prisen Microsoft kan ta for Windows når de selger til PC produsentene gått ned en god del.

Endret av TheMoose
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er ikke så vanskelig å tenkte seg. Alle andre OS i disse dager er tilnærmet gratis. Med MS sin synkende markendsandel så vil det svare seg å kapre mest mulig av markedet med et nytt og godt produkt. Dessuten kommer de til å tjene RIKELIG på Windows Store alene, for ikke å snakke om Bing og annen MS programvare folk betaler for.

 

Og bedriftmarkedet vil selvfølgelig fremdeles måtte betale for lisensene.

 

Hvem ville betalt for Bing når google er gratis (bing blir også lite brukt nå når det er gratis, sett litt rundtom på statitics, og bing ligger på ca 5-10%

 

Så trur ikkje de vil tjene mye på bing. Og mye annet microsoft tar betalt for, er gratis hos Google (Google's word versjon inne på Google Disk)

 

Kilde: http://searchengineland.com/whos-really-winning-search-war-204651

 

http://www.statista.com/statistics/279850/market-share-held-by-bing-in-the-united-kingdom-uk/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...