Gå til innhold

Snart kan VR-brillene få 4K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

VR trenger nok minimum 4K, om ikke enda høyere oppløsning. Og du må ha en oppdateringsfrekvens på minimum 120Hz, om ikke høyere. Da blir jo fort utfordringen å ha maskinvare som faktisk klarer å drive dette. Det jeg har testet av VR med 2560x1440 er hvertfall ikke godt nok hva gjelder oppløsning, og 60 Hz om det så er OLED flyter ikke bra nok når du har øyene trøkket så til de grader opp i skjermen.

Lenke til kommentar

VR trenger nok minimum 4K, om ikke enda høyere oppløsning. Og du må ha en oppdateringsfrekvens på minimum 120Hz, om ikke høyere. Da blir jo fort utfordringen å ha maskinvare som faktisk klarer å drive dette. Det jeg har testet av VR med 2560x1440 er hvertfall ikke godt nok hva gjelder oppløsning, og 60 Hz om det så er OLED flyter ikke bra nok når du har øyene trøkket så til de grader opp i skjermen.

 

Om ikke annet så får det ihvertfall folk til å forstå at vi enda ikke har nådd noen grense for hvor god kvalitet vi trenger på bilde. Om det så er VR-briller, TVer eller monitorer.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

VR trenger nok minimum 4K, om ikke enda høyere oppløsning. Og du må ha en oppdateringsfrekvens på minimum 120Hz, om ikke høyere. Da blir jo fort utfordringen å ha maskinvare som faktisk klarer å drive dette. Det jeg har testet av VR med 2560x1440 er hvertfall ikke godt nok hva gjelder oppløsning, og 60 Hz om det så er OLED flyter ikke bra nok når du har øyene trøkket så til de grader opp i skjermen.

 

Om ikke annet så får det ihvertfall folk til å forstå at vi enda ikke har nådd noen grense for hvor god kvalitet vi trenger på bilde. Om det så er VR-briller, TVer eller monitorer.

 

AtW

Grensen min for god VR går ikke før jeg får opplevelsen injisert rett i hjernens opplevelsessentrum.. gjerne i form av elektromagnetisk stråling/påvirkning. Å måtte se noe på en skjerm tror jeg er ett blindspor når man heller burde "få hjernen til tro at det faktisk er sånn" og dermed gi deg "opplevelse av at det falktisk er sånn".

 

Dessuten er det et problem at det finnes lite eller ikke noe VR materialle som frister å konsumere noe særlig mer enn én gang. Sikkert høna og egget problematikk.

 

Når det er sagt er jeg faktisk imponert over opplevelsen man får fra "litt papp, to billige linser og en Note 4" og apper som Cmoar Rollercoaster og Fibrum Rollercoaster.. men for at jeg skal ville "stenger meg ute" fra resten av verden må totalopplevelsen bli mye bedre enn den er nå. :p

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar

Grensen min for god VR går ikke før jeg får opplevelsen injisert rett i hjernens opplevelsessentrum.. gjerne i form av elektromagnetisk stråling/påvirkning. Å måtte se noe på en skjerm tror jeg er ett blindspor når man heller burde "få hjernen til tro at det faktisk er sånn" og dermed gi deg "opplevelse av at det falktisk er sånn".

På hvilket grunnlag kan du være sikker på at det ikke er nettopp det du opplever akkurat nå? ;)
Lenke til kommentar

Med 4k oppløsning kommer utfordringen med lugging i bildet. Hvis man pusher for dårlig hardware til 4k, vil man få ujevn bildeflyt, noe som fører til at man blir ekstremt kvalm, veldig fort. Ser for meg at 4k HD blir en flott sak om en 2-3 år, når Nvidia og AMD har 8gb som standard på skjermkort og en GPU med nok kraft til å kjøre 4k komfortabelt

Lenke til kommentar

Med 4k oppløsning kommer utfordringen med lugging i bildet. Hvis man pusher for dårlig hardware til 4k, vil man få ujevn bildeflyt, noe som fører til at man blir ekstremt kvalm, veldig fort. Ser for meg at 4k HD blir en flott sak om en 2-3 år, når Nvidia og AMD har 8gb som standard på skjermkort og en GPU med nok kraft til å kjøre 4k komfortabelt

 

Det har de hatt lenge. Problemet er de som ikke ser at det er med god grunn at man kan velge grafikknivå i spill, og at max/ultra ikke er noe man må bruke.

 

Som igjen gjør at det har vært et grafikkjag på spillutviklere om det peneste spillet, ikke godt optimalisert (gjelder alle oppløsninger i og for seg).

 

Ellers er det nå bare å kaste litt mer maskinvare i kassa så kan du relativt greit kjøre 4K OG det meste av grafikk. Med 60 Hz som er det VR brillene er, så klarer selv flere år gammel maskinvare å kjøre moderne spill i 4K stabilt. Faktisk også med det meste av grafikk på maks, uten at det burde være et stort poeng i denne sammenhengen. Hvor høyt grafikknivå spillet tillater er opp til utviklere av spillet, og hva de tror kundene deres kan takle av maskinvare. 4K renderoppløsning og andre tilsvarende har vært på markedet i mange mange år (kjørte 8K for 8 år siden), men siden folk ikke har hatt fokus på høye oppløsninger så øker utviklere heller grafikknivået. Det er altså ikke et problem bestemt av maskinvaren, men av oss forbrukere og hva vi vil ha.

 

En framedropp i ny og ne kan selvsagt skje uansett maskinvare/oppløsning, men det birde ikke være faktor for kvalme når det skjer innimellom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde holdt for meg om jeg kunne dratt innom den lokale Elkjøpen og kjøpt et VR sett med 1080p. Slik som denne artikkelen skrives burde jo det være allemannseie idag...

 

Kanskje ikke helt det du leter etter, men har selv hatt det mye moro med "Google cardboard" og mobiltelefonen min.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Andrull har et godt poeng. Når 4K kommer til VR, vil vi ikke se spill med crysis 3 grafikk i 4K. Den beste VR opplevelsen jeg hadde med DK2 var faktisk half life 2, og man skal ikke se bort fra at man i starten vil se spill med mye enklere grafikk i 4K enn de er i dag. Half life 2 er et godt eksempel på et spill med uten problemer kan kjøre i 8K+ og fortsatt ha godt over 150 fps,og dette er et spill som ikke engang er optimalisert for så høy oppløsning eller moderne hardware. Spilldesignere som jobber med VR kommer ikke å optimalisere grafikken på samme måte som den blir gjort i dag.

Lenke til kommentar

Og dermed forsvant vitsen med hodemontert VR (frem til vi får fremviser/innhold til konsumpris)???

eller vil man kunne oppskalere fra 1080 til 4k uten og ha en boks mellom VR/blu ray/ps4?

 

Du kan spille spillet i 1920x1080 oppløsning på 4K display, du vil fremdeles ikke se "myggnetting" møsnteret, og det vil gjøre hele opplevelsen mye bedre.

Så du trenger med andre ord ingen boks for å oppskalere.

I henhold til min kunskap om dette, så er det et stort skritt i rett retning.

(Så får dere korrigere meg hvis jeg har skivebom på noe)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så utrolig kult! Gleder meg veldig til å høre noen specs på denne skjermen. Tidligere 4k skjermer har jo ikke vært i stand til å kjøre med en høy oppdaterings frekvens.

Hvis skjermen klarer 90hz, burde det imponere plenty.

...men denne "myggnetting effekten" vil nok ikke forsvinne med 4k skjermen. Pixlene vil så klart bli langt mindre, men fortsatt bare ca. 1/4 av det DK2 viser idag.

"Retina" effekten vil man nok først oppleve i 8k eller kanskje så seint som 16k skjermene.

 

Netting problement vil nok heller bli løst på andre måter. Man har allerede eksperimentert mye med forskjellige skjerm filtre i DK2, som praktisk talt eliminerer netting effekten totalt. Baksiden, er at bilde blir veldig uklart, men er man oppe i 4k, vil det forhåpentligvis være nok til å fjerne netting effekten og likevel holde detaljenivået oppe.

 

Eksempel: 

 

Netting eller ei, skal det VR briller i heimen! :)

Endret av smileyy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

NVIDIA Pascal kommer til neste år alt. Jeg regner med den komme til å fungere bra på 4K.

Den skal kunne klare 8 SLI med NVIDIA Psacal.

Bare håpe CPUen og hovedkortet følger etter så vi ikke får noe flaskehals der heller.

 

Jeg tror vi kan få bra 4K opplevelse med VR allerede i 2016. Håper OCULUS Rift lager en utgave med 2 skjermer i 4K også til neste år. Da man nesten får eliminert tunnelsynet i VR. Og oppløsningen vil bli mye bedre en 1 skjerm i 4K.

Lenke til kommentar

De som liker matte skjermer godtar jo også at de får mer uskarpt bilde med et filter forran skjermen.

 

Det er også en kjent problemstilling på LCD-prosjektorer hvor jeg mener det var mest mellomrommet mellom pikslene som skapte dette (ble omtalt som hønsenetting). Dette er i større grad løst, og med økt oppløsning til 1080p og 4k så ble det nok også enda mindre.

 

Problemet her er jo at DK2 for eksempel har OLED, og zoomer mann inn på sub-pikselnivå så synes jeg ting ligger rimelig tett allerede. Og at det nok vil hjelpe veldig mye å bare øke antallet piksler, dvs. Senke størrelsen på pikslene.

 

I dag så er jo 27" og 1080p vært ganske utbredt og om ikke veldig skarpt så er det godt nok for mange. I alle fall godt nok til at det ikke beskrives som hønsenetting etc...

 

Sitter du ca. 20cm unna en 27" (gitt at du hadde krummet den litt) så synes jeg det virker som grei sammenligning av størrelseforholdet til f.eks Oculus. Altså størsteparten av synsfeltet.

 

Og med en firedobling av oppløsningen (faktisk enda mer, da DK2 ikke har fullverdig 1080p) til 4K så halveres avstanden. Hadde VR headsettet fått 4K så ville det nok vært ganske nærme det samme som 40cm fra en 27". Og det begynner jo å ligne noe på hva man kan tenkes å sitte.

 

Fortsatt ikke sylskarpt, men nok til at folk får noe de er sånn relativt vant med. Med 5k så begynner vi nok å snakke noe tilsvarende en 27" 1440p ved 40cm. Mer naturlige 50-60cm blir da en mellomting mellom 1080p-1440p.

 

8K for å få skikkelig skarp og godt bilde vil jeg tro må skje før folk begynner å se seg heelt fornøyd ja. :)

Lenke til kommentar

At NVIDIA med "Pascal" skal ha støtte for 8-kort i SLI virker ikke spesielt relevant, det å kjøre 8-kort i SLI høres ikke ut som noen konsumermodell i det hele tatt. Skaleringen ved 4-kort er jo per i dag temmelig dårlig i de fleste sammenhenger, koster skjorta og blir forbeholdt spesielt interesserte og krever god plass i kabinettet, god kjøling og god maskinvare forøvrig (LGA2011).

 

Det er vel hovedsaklig ytelsen ved 1-2 kort som blir relevant, og forhåpentligvis så vil Pascal klare 4K @ 60Hz noenlunde stabil.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...