Gå til innhold

Endelig kan det bli mulig å bygge praktiske kvantedatamaskiner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg sliter med å se bruksområdet for disse maskinene til folk flest.

Spesielt når man hører fra ekspertene at de ikke er raskere enn de vanlige maskinene man har idag.

 

De er ikke raskere, heller vesentlig tregere, enn dagens datamaskiner på vanlige prosesseringsoppgaver, spill, og hverdagsbruk. Det er vel spesielle regneoperasjoner, tunge matematiske oppgaver og lignende disse kvantedatamaskinene skal kunne spesialprogrammeres til å utføre i fremtiden, og på dette feltet skal de i teorien være lysår foran dagens datamaskiner. Mulig det blir utvidet bruksområde på de etterhvert som man forstår teknologien bak det bedre, og får til å utnytte det bedre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-RnjNn5NbHl

 

Jeg sliter med å se bruksområdet for disse maskinene til folk flest.

Spesielt når man hører fra ekspertene at de ikke er raskere enn de vanlige maskinene man har idag.

 

De er ikke raskere, heller vesentlig tregere, enn dagens datamaskiner på vanlige prosesseringsoppgaver, spill, og hverdagsbruk. Det er vel spesielle regneoperasjoner, tunge matematiske oppgaver og lignende disse kvantedatamaskinene skal kunne spesialprogrammeres til å utføre i fremtiden, og på dette feltet skal de i teorien være lysår foran dagens datamaskiner. Mulig det blir utvidet bruksområde på de etterhvert som man forstår teknologien bak det bedre, og får til å utnytte det bedre.

de skal være supergode på å knekke krypteringskoder har jeg hørt.

Lenke til kommentar

Jeg sliter med å se bruksområdet for disse maskinene til folk flest.

Spesielt når man hører fra ekspertene at de ikke er raskere enn de vanlige maskinene man har idag.

 

I teorien slipper vi tallknusing for å finne en løsning, i stedet så klarer kvantemaskiner å ta en snarvei direkte til løsningen og kan i teorien løse problemer på sekunder som de raskeste maskinene i verden i dag ville brukt millioner av år på

Lenke til kommentar

 

Jeg sliter med å se bruksområdet for disse maskinene til folk flest.

Spesielt når man hører fra ekspertene at de ikke er raskere enn de vanlige maskinene man har idag.

I teorien slipper vi tallknusing for å finne en løsning, i stedet så klarer kvantemaskiner å ta en snarvei direkte til løsningen og kan i teorien løse problemer på sekunder som de raskeste maskinene i verden i dag ville brukt millioner av år på

 

 

Men, hvilken tallknuse operasjon skjer i de 1000 hjem idag?

Jeg vet dette er supert for forskere, men ser ikke så mange bruksområder for meg som ikke er forsker eller driver med tallknusing / knekking av kryptering.

 

Lenke til kommentar

Ikke at dette er mitt felt, men det jeg vet er at 'Ja', den vil kunne spytte ut sannsynligheten for at et tall er, uten å "regne" (mtp konvensjonell prossesering). Problemet med kvantemaskinen her, som det er i kvantemekanikken, er at sannsynlighetskoeffisienten ikke er den samme under hver iterasjon, som er en del av kvantemekanikk-feltet. Som jeg skjønner det, har IBM nå korrigert en ekstern faktor som er med å påvirke utfallet av denne sannsynlighetskoeffisienten.

Enkelt sagt: 4 qbits, som gir 16 forskjellige koeffisienter, hvor koeffisientene er det tallet som gir deg sannsynligheten for det svaralternativet er korrekt, gir nå en bedre sannsynlighet enn tidligere.

Et eksempel med 2 qbits, med sannsynlighet for riktig koeffisient for hver iterasjon:
___1.it.____ 2.it.____3.it.____osv
A__0.1____0.1____0.900____....
B__0.7____0.3____0.025____....
C__0.1____0.1____0.025____....
D__0.1____0.3____0.050____....


Enhver som ser litt på dette, ser at man må regne ut det samme mattestykke forferdelig mange ganger for å oppnå et godt standardavvik.

Det som er spennende med kvantemaskiner, er ikke hvordan det er idag, med 4 qbits. Det er mye større rom når man får utvidet antall qbits. 4 = 16 koeffisienter (k.e.), 5 = 32, 6 = 64, 7 = 128... 2^n (hvor n er antall qbits). Med andre ord, se for deg 300 qbits (2.037 *10^90) f.eks. da kan man i praksis "regne ut universet" (nærmer seg det teoretiske anslaget for antall partikler i universet, om jeg ikke husker feil)

TL:DR
Kvantemaskiner: Ja, man slipper tallknusing på konvensjonell måte, men man må fortsatt "tallknuse" for å oppnå et godt nok standardavvik.
IBM: Forbedret sannsynlighetskoeffisientene, ved å fjerne påvirkende ekstern faktor.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått/fått det forklart - så vil disse maskinene klare seg bedre, desto mer komplisert/urimelig oppgaven blir.

 

 

Når oppgaven ikke lengre er en oppgave et stort data senter klarer innen rimelig tid(2 dager til 2mnd), så begynner man å bevege seg inn på kvante data kapasitetens område...

 

Men jeg kan selvfølgelig totalt missforstått

Lenke til kommentar

 

Jeg sliter med å se bruksområdet for disse maskinene til folk flest.

Spesielt når man hører fra ekspertene at de ikke er raskere enn de vanlige maskinene man har idag.

De er ikke raskere, heller vesentlig tregere, enn dagens datamaskiner på vanlige prosesseringsoppgaver, spill, og hverdagsbruk. Det er vel spesielle regneoperasjoner, tunge matematiske oppgaver og lignende disse kvantedatamaskinene skal kunne spesialprogrammeres til å utføre i fremtiden, og på dette feltet skal de i teorien være lysår foran dagens datamaskiner. Mulig det blir utvidet bruksområde på de etterhvert som man forstår teknologien bak det bedre, og får til å utnytte det bedre.

 

 

Så kan du svare på hva som gjør dem spesielt?

Du påstår at de er flinke til matteoppgaver. Vektorgrafikk er allerede et veldig stort felt, og det er regneoppgaver. Vis de er flinke på matte, hvorfor er de da tregere? Og hva er en kvantemaskin?

 

 

 

Edit: 

Quantum computing studies theoretical computation systems

 

.....

 

There are a number of quantum computing models

Eneste wikipedia sier er at dette er noe ubevist teoretisk tull. Eneste jeg får ut av artikkelen er at det heter noe som eter Shurs Algorytme, som tillater mattematiske operasjoner raskere ved å substituere måten N regnes ut.

Endret av del_diablo
Lenke til kommentar

 

 

Jeg sliter med å se bruksområdet for disse maskinene til folk flest.

Spesielt når man hører fra ekspertene at de ikke er raskere enn de vanlige maskinene man har idag.

 

De er ikke raskere, heller vesentlig tregere, enn dagens datamaskiner på vanlige prosesseringsoppgaver, spill, og hverdagsbruk. Det er vel spesielle regneoperasjoner, tunge matematiske oppgaver og lignende disse kvantedatamaskinene skal kunne spesialprogrammeres til å utføre i fremtiden, og på dette feltet skal de i teorien være lysår foran dagens datamaskiner. Mulig det blir utvidet bruksområde på de etterhvert som man forstår teknologien bak det bedre, og får til å utnytte det bedre.

de skal være supergode på å knekke krypteringskoder har jeg hørt.

Er det NSA som finansierer forskningen? :-D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg sliter med å se bruksområdet for disse maskinene til folk flest.

Spesielt når man hører fra ekspertene at de ikke er raskere enn de vanlige maskinene man har idag.

I teorien slipper vi tallknusing for å finne en løsning, i stedet så klarer kvantemaskiner å ta en snarvei direkte til løsningen og kan i teorien løse problemer på sekunder som de raskeste maskinene i verden i dag ville brukt millioner av år på

 

 

Men, hvilken tallknuse operasjon skjer i de 1000 hjem idag?

Jeg vet dette er supert for forskere, men ser ikke så mange bruksområder for meg som ikke er forsker eller driver med tallknusing / knekking av kryptering.

 

Per dags dato, så lages/utvikles ikke disse prosessorne til bruk i hvermannsens hjem, men til forskning og tallknusing hos større aktører :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...