Gå til innhold

Slik svarer Valve-sjefen på klagestrømmen rundt betal-«mods»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Motargumentet til Gabe er jo noe kunstig, enn så lenge dette knapt har blitt satt i gang, og klagestormen antakelig dempes over tid. Mulighet for å ta betalt for mods har jeg ingenting prinsipielt i mot, men valves cut virker alt for stor.

 

AtW

 

Valve tar 30%, som de ellers tar i alle mikrotransaksjoner. Bethesda har bestemt at man kun skal få 25%

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg er det bortkasta å bruke penger på mods som er laga for å tjene penger. Det er ødeleggande for heile modde-miljøet og vil skape konflikter framfor samarbeid der alle innvolverte kan tjene på utviklinga si. I så måte vil det være bedre at man donerer penger via nexus på mods man har fått prøvd og funne spilleglede ved som hovedspillet ikkje greidde å formidle. Her går pengane i det minste til di involverte og rosinen i pølsa er mulighet for å innpass i større utviklingsmiljø samt lærdom av kvar andre sine løysinger.

 

Einaste grunnen for at Valve går i gang med dette er at spillutgiver og Valve vil legitimere å melke andre sitt arbeid, tjene meir penger på eit miljø som i utgangspunktet allereie gjere det attraltivt å spille spill på PC, som allereie gir spillutgiver meir spillsalg på PC og som har vore positive for Steam og den samlingsplassen den er blitt.

 

Med ei slik utvikling betaling for mods ser ut til å ta og med tanke på korleis DLC er blitt standarden framfor å lage spilla ferdig, tipper eg utviklinga blir negativ for PC-spilling. Ferre gidder å støtte opp om spillutgivere som stadig vekk framstår som griske og gir ut uferdige spill.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Kan ikke engang huske sist Gabe har gått ut på denne måten med så obvious damage control..

 

Har det virkelig blåst seg opp så stort?

 

For folk so ikke skjønner at Steam ordner med server og hele pakka, så er det klart de skal ha en del av kaka, for å drifte noe slikt. Enten her, eller gjennom økte priser i spillbutikken.. Er jo ren skjær matematikk..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel kan jo ta noen ting her.

 

http://garry.tv/2015/04/24/paying-for-mods/

mening i parantes

 

Users

  • More choice (moddere som velger ting de tjener penger på)
  • Better supported mods (betalte mods der utvikling stopper. der utvikler mest sannsynlig selger som ny versjon)
  • Some stuff costs money (mesteparten av bra kvalitet vil være bak en betalingsmur)
Endret av joandreas
Lenke til kommentar

Kan ikke engang huske sist Gabe har gått ut på denne måten med så obvious damage control..

 

Har det virkelig blåst seg opp så stort?

 

For folk so ikke skjønner at Steam ordner med server og hele pakka, så er det klart de skal ha en del av kaka, for å drifte noe slikt. Enten her, eller gjennom økte priser i spillbutikken.. Er jo ren skjær matematikk..

 

Det har blåst seg opp så stort at Nexus serverne har gått ned pga stor pågang på forumet der. Det sier sitt. Har aldri opplevd at Nexus har vært nede.

 

Jeg syns at Valve skulle introdusert dette med ett nytt spill og ikke Skyrim som alt er så gammelt. Det er jo klart at det er pga Skyrim sin store suksess. Burde også vært mer rolig innført. Burde informert om planene på forhånd og forklart hvordan man ville sette dette opp og hva samfunnet rundt det syns. Men de bare slipper bomben plutselig og dritten går i vifta. Skulle tro at et så stort firma som Valve forstår hvor mye problemer dette kom til å skape.

Lenke til kommentar

Kan ikke engang huske sist Gabe har gått ut på denne måten med så obvious damage control..

 

Har det virkelig blåst seg opp så stort?

 

For folk so ikke skjønner at Steam ordner med server og hele pakka, så er det klart de skal ha en del av kaka, for å drifte noe slikt. Enten her, eller gjennom økte priser i spillbutikken.. Er jo ren skjær matematikk..

 

Svaret ligger jo i det han sier, det koster 1 mill om man gjør Internett sint. Om Gabe går ut til Reddit kan han spare penger på å svare til alle samtidig = spart penger og damage control.

 

Forøvrig er jeg helt for at moddere som bruker time på time kan få betalt for jobben de gjør. At Bethesda vil ta 50% av inntekten er jo ikke Valve sin feil.

Lenke til kommentar

Eg reknar med at spill med moddeverktøy som går ut og tek avstand fra denne betalingsveggen vil få større aktivitet både blant spillere og moddere. 

 

Spill som går for betalingsmods vil få lite støtte fra det reelle modde-miljøet, noko som gjev spilla få og dårlige mods samt skaper lite ekstra salg av spillet. 

 

Som vanlig vil vi spillere få det vi ber om, så om mange nok vil ha betalingsmods i eit spill, så tek det nok av på samme måte som mikrotransaksjoner i spill. Men sjansen for at det skaper ein negativ trend for PC-spilling synast enda større. 

Lenke til kommentar

 

 

Og 30% er en saklig cut? Ikke i mine øyne.

 

AtW

 

Det er akkurat samme som Google og Apple tar, så ingen sjokkerende andel.

Det er en sjokkerende andel fordi Steam er bare en markedsplass, mens Apple og Google har skapt programvaren som det du kjøper blir kjørt på. Hadde Steam vært nødvendig for å spille Skyrim hadde ting vært annerledes. Nå blir det mer som om Finn.no helt ut av det blå skulle ha 30% av alle salg.

 

På den andre side er det også urettferdig at Bethesda får 40%, da de i stor grad får betalt for å ha gjort ting for dårlig. De mest brukte mods fikser på ting som Bethesda burde ha gjort bedre, eller fikser på bugs o.l. Bethesda bør ikke belønnes for dårlig arbeid.

Lenke til kommentar

Motargumentet til Gabe er jo noe kunstig, enn så lenge dette knapt har blitt satt i gang, og klagestormen antakelig dempes over tid. Mulighet for å ta betalt for mods har jeg ingenting prinsipielt i mot, men valves cut virker alt for stor.

 

AtW

 

Vi har alltid hatt donasjoner for mods. Å betale 20kr for en fanmod som muligens er helt på jordet, men høres kul ut, går bare ikke ann. Folk har 200 mods til Skyrim. Er det greit at de potensielt må betale 4000kr for dette? Ikke kom å si at da trenger de ikke å ha 200 mods.

 

Jeg forstår hvorfor Valve gjør dette. Mye penger å de kan spille på samvittigheten til folk. "Folk fortjener penger for abeidet" og over empatiske mennesker som svemer internett i dag hugger seg på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Motargumentet til Gabe er jo noe kunstig, enn så lenge dette knapt har blitt satt i gang, og klagestormen antakelig dempes over tid. Mulighet for å ta betalt for mods har jeg ingenting prinsipielt i mot, men valves cut virker alt for stor.

 

AtW

Vi har alltid hatt donasjoner for mods. Å betale 20kr for en fanmod som muligens er helt på jordet, men høres kul ut, går bare ikke ann. Folk har 200 mods til Skyrim. Er det greit at de potensielt må betale 4000kr for dette? Ikke kom å si at da trenger de ikke å ha 200 mods.

 

Jeg forstår hvorfor Valve gjør dette. Mye penger å de kan spille på samvittigheten til folk. "Folk fortjener penger for abeidet" og over empatiske mennesker som svemer internett i dag hugger seg på.

 

 

Er det ikke verd 20 kroner for deg, så kjøper du bare ikke den modden, sikkert masse gratis mods også.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...