Gå til innhold

Microsoft reddet seg i havn på Surface-salget og skytjenester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft har gitt opp Windows-strategien sin (Windows overalt) og byttet den ut med "Microsoft overalt". Samtidig har de redefinert grunnplattformen sin til å være Office i stedt for Windows, så dette er nok helt i henhold til plan.

 

MS er kanskje det mest spennende av de store teknologiselskapene om dagen. blir interessant å se hvordan det går og om de klarer å få til mobil på sitt siste forsøk. Er ganske sikker på at de gir opp mobilplattformkampen om ikke Windows 10 slår an på mobil. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri vært mer skuffet enn da jeg prøvde Surface 3. Surface-eiere som skaper den enorme hypen rundt dette produktet har ingen bakkekontakt. Selv fant jeg Surfacen utrolig dårlig utviklet og optimalisert fra Microsofts side, som etter 3 generasjoner nå burde ha gitt oss en langt mindre problematisk opplevelse. 

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

 

Aldri vært mer skuffet enn da jeg prøvde Surface 3. Den hypen som eierne av disse produktene skaper har ingen bakkekontakt.

Rart. Jeg sa det samme om iPad.

 

 

Det gjorde jeg og -- altså iPad 3. Hypen med Apple-produkter ikke akkurat noe nytt, da produktene deres gjerne er overpriset og lovpriset i en grad som ikke samsvarer med virkeligheten (for min del). Problemet med iPaden er at økningen av størrelsen på mobil-OSet kommer med få gevinster, da iOS begrensede brukergrensesnitt og Apples andre generelle innstramminger gjør det ubrukelig i forhold til en tilsvarende Android-enhet. Og det merket jeg godt når jeg gikk over til Nexus 7.

 

Jeg trodde jeg skulle få en lignende opplevelse med kjøpet av Surface Pro 3, men fikk i stedet bare en tynn laptop; Metro fungerer helt forferdelig dårlig og optimaliseringen for både nettbrettstørrelse og høyere oppløsning er langt dårligere enn jeg trodde på Windows. Til og med essensielle funksjoner/programer som burde helt obligatorisk fungert på Metro, tvinger meg til å ty til å søke på nettet gjennom nettleseren for å finne.

Endret av La Menthe
Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg skulle få en lignende opplevelse med kjøpet av Surface Pro 3, men fikk i stedet bare en tynn laptop; Metro fungerer helt forferdelig dårlig og optimaliseringen for både nettbrettstørrelse og høyere oppløsning er langt dårligere enn jeg trodde på Windows.

Da har vi nok forskjellig opplevelse. For meg er SP3 den maskinen jeg har ventet på siden iPad ble lansert til enorm skuffelse. Android er jo kjekt det til beskjeden bruk, men sammenlignet med en laptop (som SP3 faktisk er) er det jo en vits.

 

Nå fungerer jo SP3 aldeles utmerket med Windows 8.1, men det blir likevel spennende med Windows 10. :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ting å plukke på med de fleste Windows-versjonene som har kommet etter Windows 2000. Microsoft har ikke fått til et produkt som fenger alle, selv om de forsøker.

 

Jeg tviler på at Windows 10 skal være pillen som kurerer alt.

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg synes det er ting å plukke på med de fleste Windows-versjonene som har kommet etter Windows 2000. Microsoft har ikke fått til et produkt som fenger alle, selv om de forsøker.

Det der tror jeg rett og slett er umulig. Det bare ikke mulig å få til et system som alle er 100% fornøyd med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Aldri vært mer skuffet enn da jeg prøvde Surface 3. Surface-eiere som skaper den enorme hypen rundt dette produktet har ingen bakkekontakt. Selv fant jeg Surfacen utrolig dårlig utviklet og optimalisert fra Microsofts side, som etter 3 generasjoner nå burde ha gitt oss en langt mindre problematisk opplevelse. 

 

S

 

Surface Pro 3 har enorme optimaliseringsproblemer og som du skriver finnes det ikke apper til den. En må bruke nettleseren eller skrivebordsprogrammer. Byggekvaliteten er også mildt sagt så som så vil jeg si etter 5 måneders bruk. Men den er liten, nett og full av kraft og har et lekkert design. Så jeg vil ikke si at jeg er skuffet. De mange spennende funksjonene som pennen og hybridformatet gir har jeg stor nytte av. Selv om de detter ut gjerne når jeg trenger dem mest.

Lenke til kommentar

Jeg trodde jeg skulle få en lignende opplevelse med kjøpet av Surface Pro 3, men fikk i stedet bare en tynn laptop; Metro fungerer helt forferdelig dårlig og optimaliseringen for både nettbrettstørrelse og høyere oppløsning er langt dårligere enn jeg trodde på Windows. Til og med essensielle funksjoner/programer som burde helt obligatorisk fungert på Metro, tvinger meg til å ty til å søke på nettet gjennom nettleseren for å finne.

 

Snodig, jeg kunne ha bannet på at du snakker om Windows 8.x og ikke Surface Pro.

 

Det har seg nemlig slik at Surface Pro er kanskje på tredje generasjon hardware, men de har alle den samme versjonen av operativsystemet med det samme ModernUI-laget på toppen og dermed også den samme graden av optimalisering som de to første versjonene med akkurat samme programvare på. 

Det du sier får meg til å lure på hvor du har vært når Metro/ModernUI og Windows 8.x ble slaktet opp og ned og sidelengs i mente. 

 

Forøvrig virker det helt umulig å få folk til å skjønne hva de som liker Surface Pro liker den for. Det som folk er så begeistret for Surface Pro for er nettopp at det er en slate PC. 

 

[Her klipper jeg bort halve innlegget mitt som forklarer forskjeller og fordeler med en slate PC over andre formfaktorer]

 

Som PC følger det altså med det samme operativsystemet som forrige generasjon Surface Pro, og generasjonen før. Fra Windows 8.1 til Windows 8.1 til Windows 8.1 er det helt riktig skuffende få optimaliseringer som har kommet inn. Men det er litt snodig å forvente noe annet.

Endret av tommyb
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det går da virkelig ikke an å vurdere Surface 3 Pro som produkt uten å også vurdere Windows 8.1 - de er laget for hverandre av samme produsent og selges sammen. 

 

Jeg har samme erfaring med Surface som flere andre her. Fin på bilder, men funker dårlig i bruk fordi den verken er en god PC eller en god tablet, og fordi det ikke finnes software for slate pcs. 

Lenke til kommentar

Den har endel funksjoner som er bra og hvor programvaren funker. Jeg kan f.eks ta av tastaturet, snu den og lese dokumenter i stående format. Det er en enorm fordel over tradisjonelle bærbare. Jeg kan også gjøren enkel korektur med planken i høydeformat. Desverre klarer den ofte ikke å lese nettsider hundre prosent i stående format. Litt for ofte må jeg sidescrolle. Der mister den poeng igjen. Ditto for dårlig utvalg av apper for å lese ebøker og dårlig skrivebordsprogramvare for ditto.

 

Apputvalget generelt i Store kan vi glemme. Svært få finner noe brukbart der. En er som sagt avhengig av hvor godt skrivebordsprogrammene tilpasser seg de nye mulighetene en snubar skjerm gir.

 

Et trykk på Surfacepennen åpner et notat i OneNote rett fra hvile. Det er genialt. Desverre funkjer det bare en av tre ganger når jeg trykker. Lørdag funket det bra, og jeg brukte funksjonen mye :-) Søndag funket det overhodet ikke. OneNote ville slett ikke åpne noe notat uansett hvor mye jeg trykket på pennen eller logget av og på. Til slutt måtte jeg slå av og på maskinen for å få funksjonen til å fungere igjen. Klart minus for ustabil tilgang til en nyttig funksjon.

 

Surface er laget for å tegne og skrive på skjermen med Surfacepennen. Etter noen linjer med tekst pleier min Surfacepenn å gi opp ånden for å finne den igjen to linjer lenger ned. Ditto hvis jeg tegner. Jeg kan klare å få en figur nesten ferdig. Så er det pause og prakk.

 

Surface funker best som PC i dokking. Når jeg skal ha den i eller ta den ut av dokking må jeg justere skjerminnstillingene. Ellers er den umulig å lese på når jeg bruker den som tablet. For å justere skjerminnstillingene må jeg logge av og på. Klart minus. Den burde skjønne at når den er i dokking skal den ha en størrelse på skjermelementer og når den er ute av dokking skal den ha en annen størrelse. Som jeg har bestemt for den.

 

Designet er bra. Jeg likte Zony ZR/Z1. Surface er maken design.

 

Vekten er på grensen til å ha i hånden og lese nettaviser eller dokumenter, men det går.

 

Tastaturet er dårlig, men jeg antar at alle covertastatur er dårlige. På flatt underlag kan jeg skrive noen A4-sider. I fanget vil jeg helst ikke skrive mer enn et par setninger.

 

Kraft og prestasjoner er gode. Veldig gode. Ingen rene nettbrett er i nærheten. Dette er en PC. Som er det jeg vil ha.

Lenke til kommentar

Det går da virkelig ikke an å vurdere Surface 3 Pro som produkt uten å også vurdere Windows 8.1 - de er laget for hverandre av samme produsent og selges sammen. 

 

Jeg har samme erfaring med Surface som flere andre her. Fin på bilder, men funker dårlig i bruk fordi den verken er en god PC eller en god tablet, og fordi det ikke finnes software for slate pcs. 

 

Det jeg sier er at det er snodig å forvente store endringer fra Windows 8.1 til akkurat samme Windows 8.1.

 

Hvis jeg skal nevne programvare for Slate PCs er første og siste jeg tenker på Photoshop og Painter.

Lenke til kommentar

Det går da virkelig ikke an å vurdere Surface 3 Pro som produkt uten å også vurdere Windows 8.1 - de er laget for hverandre av samme produsent og selges sammen. 

 

Jeg har samme erfaring med Surface som flere andre her. Fin på bilder, men funker dårlig i bruk fordi den verken er en god PC eller en god tablet, og fordi det ikke finnes software for slate pcs. 

 

Relativt enig, maskinen har bra hardware, men dras litt nedover av at win8 har en UI som er et takras.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg er ikke nødvendigvis enig, men så er jeg en tung bruker av tastatursnarveier, så det er mye mulig jeg derfor ikke merker så mye til det som har blitt verre. I og med at jeg aldri bruker Metro-skjermen som annet enn en litt stor startskjerm som styres via tastatur irriterer den meg ikke i det hele tatt, og resten er jo stort sett likt som i 7. 

 

8 var en katastrofe, 8.1 var ok, og (jeg synes) 8.1 update 1 har fått det til bra. Men ikke med touch, og ikke med høyoppløste skjermer. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...