Gå til innhold

Snart lades bilfergene trådløst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

"Den heter passende nok MF Ampère, og går sammen med to «gammeldagse» ferger i skytteltrafikk mellom Lavik og Oppedal."

 

Vel, de "gammeldagse ferjene" fungerer ihvertfall. Ampere må stå over hver tredje tur, fordi de bruker mer på overfarten enn de klarer å lade. Dette er naturligvis ny teknologi, og de har visstnok problemer med ladingen på Lavik-siden. Ampere er en relativt liten ferje, og har ikke særlig god plass til lastebiler + biler. For passasjerenes synspunkt er også Ampere relativt ukomfortabel. Salongen er liten, og det var egentlig ikke ment å være kafé på ferjen pga. energiforbruket.

 

Det er naturligvis spennende teknologi, men det trenger helt klart litt tid på seg før det blir like bra som våre "gammeldagse ferjer".

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Nokon som veit kva straum dei kan lade med i forhold til kabel og effektivitet? Etter det eg forstår blant anna til mobiltelefonbruk, så opererer trådlause ladarar med langt lågare straum, men det blir sjølvsagt litt annleis på ei stor ferje.

 

I følgje denne artikkelen, overfører dei 50 kW over ein avstand på ca 30 cm, med ei virkningsgrad på 90%.

 

Ein anna sak er kor mykje dei får lada i løpet av dei minuttane dei ligg til kai. Er det behov for å lade i løpet av dagen eller har dei nok kapasitet ved lading over natta? Får dei raskare og meir effektiv lading med kabel? Sidan ferja beveg seg, høyrest ein fleksibel kabel ut som ei meir påliteleg ladeløysing enn trådlaus, sjølv om det sjølvsagt betyr at nokon må koble den til og frå. Med eit godt opplegg burde det ikkje ta veldig lang tid.

Lenke til kommentar

Nokon som veit kva straum dei kan lade med i forhold til kabel og effektivitet? Etter det eg forstår blant anna til mobiltelefonbruk, så opererer trådlause ladarar med langt lågare straum, men det blir sjølvsagt litt annleis på ei stor ferje.

 

I følgje denne artikkelen, overfører dei 50 kW over ein avstand på ca 30 cm, med ei virkningsgrad på 90%.

 

Ein anna sak er kor mykje dei får lada i løpet av dei minuttane dei ligg til kai. Er det behov for å lade i løpet av dagen eller har dei nok kapasitet ved lading over natta? Får dei raskare og meir effektiv lading med kabel? Sidan ferja beveg seg, høyrest ein fleksibel kabel ut som ei meir påliteleg ladeløysing enn trådlaus, sjølv om det sjølvsagt betyr at nokon må koble den til og frå. Med eit godt opplegg burde det ikkje ta veldig lang tid.

Poenget er vel at de kjører rett inn i stikkontakten, men fordi ferga ikke klarer å stå 100% stille, så må det klare å lade uten direktekontakt, ellers kunne det fort smelt litt her og der... Er uansett langt bedre enn å kaste bort tid og og kreve minst en mann for å plugge i/ut en kabel som nok ville blitt ganske tykk, og derved tung.

 

Som jeg forstår av "Quote"sitt innlegg, så er problemet at de bruker mer strøm på overfarten enn det de klarer å lade. Det er nok en av problemene de vel prøver å komme rundt ved hjelp av mer effektiv lading. Kanskje vil det bety noen minutter lengre landligge per vending før de klarer å lade nok til kontinuerlig drift, men det er nok å foretrekke fremfor at ferga må stå over hver tredje tur.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

 

Nokon som veit kva straum dei kan lade med i forhold til kabel og effektivitet? Etter det eg forstår blant anna til mobiltelefonbruk, så opererer trådlause ladarar med langt lågare straum, men det blir sjølvsagt litt annleis på ei stor ferje.

 

I følgje denne artikkelen, overfører dei 50 kW over ein avstand på ca 30 cm, med ei virkningsgrad på 90%.

 

Ein anna sak er kor mykje dei får lada i løpet av dei minuttane dei ligg til kai. Er det behov for å lade i løpet av dagen eller har dei nok kapasitet ved lading over natta? Får dei raskare og meir effektiv lading med kabel? Sidan ferja beveg seg, høyrest ein fleksibel kabel ut som ei meir påliteleg ladeløysing enn trådlaus, sjølv om det sjølvsagt betyr at nokon må koble den til og frå. Med eit godt opplegg burde det ikkje ta veldig lang tid.

Poenget er vel at de kjører rett inn i stikkontakten, men fordi ferga ikke klarer å stå 100% stille, så må det klare å lade uten direktekontakt, ellers kunne det fort smelt litt her og der... Er uansett langt bedre enn å kaste bort tid og og kreve minst en mann for å plugge i/ut en kabel som nok ville blitt ganske tykk, og derved tung.

 

Som jeg forstår av "Quote"sitt innlegg, så er problemet at de bruker mer strøm på overfarten enn det de klarer å lade. Det er nok en av problemene de vel prøver å komme rundt ved hjelp av mer effektiv lading. Kanskje vil det bety noen minutter lengre landligge per vending før de klarer å lade nok til kontinuerlig drift, men det er nok å foretrekke fremfor at ferga må stå over hver tredje tur.

I dag tar det 30 sekunder å koble på en av de to alternative ladekontaktene.

Effektiv ladetid blir da 9,5 minutter, med trådløst kommer man kanskje opp i 10 minutter ladetid.

1MW lading skal i teorien klare å lade batteriet 150kW i løpet av 9 minutter.

Jeg antar at dagens løsning med kontakter også skal klare 1MW lading, men at det i praksis ikke fungerer godt nok.

http://www.tu.no/industri/2015/04/10/batterifergen-far-ikke-nok-effekt---ma-sta-over-avganger-hver-dag

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...