Gå til innhold

TEST: Panasonic RP-HD10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alltid interessant når gamle storheter returnerer, men ser ikke helt hvordan Panasonic skilles seg ut fra massen her. Er det rett og slett bare tilfeldigheter som gjorde at dere falt på Panasonic, og ikke ett av hundre andre nesten identiske par hodetelefoner, som bygger på samme øvre mellomsjikt-plattform?

 

Tror ikke dere noen gang testet Sony sine MDR-1RBT. Disse kom samtidig som MDR-1R og MDR-1RNC, og er siden etterfulgt av MDR-1A og MDR-1ADAC og MDR-1ABT. Alle er kvalitetshodetelefoner bygget på samme utforming. De kommer i ganske lik utførelse som Panasonic sine (og da nødvendigvis mange andre), men 1RBT (og 1ABT) har valget mellom kablet og trådløs, backet av en bort i mot uslåelig batteritid ved trådløs drift. Som eier og daglig bruker av blant annet Beyerdynamic sine flaggskip, har jeg utviklet et unødvendig kresent forhold til hodetelefonlyd, men mener dette er det beste trådløskompromisset som finnes i dag. De har flott lyd drevet trådløst eller kablet fra mobiltelefon, og potensialet til å strekke seg enda litt lenger med en forsterker. De har også NFC for hurtig påslåing og sammenkobling, mikrofon og betjeningsknapper for låtskifting, play/pause, svar/legg på samtale osv. Lades via micro-USB fra vegglader, batteripakke eller PC. Har selv aldri opplevd, og heller aldri lest om noen som har hatt, problemer med den trådløse lyden. Dette i sterk kontrast til Sonys egen blåtannadapter for lydanlegg; BM10.

 

1RBT har vært ute i et par år nå, men ingen i norsk teknologipresse ser ut til å ha plukket de opp for test. Avløser MDR-1ABT støtter den nye LDAC-kodeken, og har sikkert har en minimal oppgradering her og der, men da må man også opp ca. 1000 kroner i pris. 1RBT fås for rundt 2000, som Panasonic sine, og er en absolutt anbefaling i prisklassen, med lyd som overgår de uendelig stygge Parrot Zik, fjolleriet fra B&O, og Bose sin oppskrytte modeller. Det skal sies at de trådløse modellene til Sony ikke har støyfjerning - da må man over på kabel - men har aldri opplevd det som nødvendig, mye grunnet god isolering, og litt fordi jeg ikke bruker de som rene hørselvern, men til å spille musikk med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Støtter positiv omtale av Sony MDR-1RBT og selv om jeg også blant annet har Sennheiser Momentum (over ear) er de ubehagelige (tross "forhud" i kalveskinn) sammenliknet med Sony. Må si at kabel er et herk når lyd/kvalitet/pris for trådløst er så bra som på MDR-1RBT. Kan lytte/prate i minst to dager uten å lade.

 

Litt OT: Det eneste jeg sliter med er at jeg sliter med forsinkelse når jeg ser film via Ipad. Selv billige kina bt headsett har ikke dette... Finner ikke firmware oppdatering via offisielle kanaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har hatt og testet mange audiofile hodetelefoner. Ingenting kan sammenlignes med det man får med Sony MDR-MA900. Den soniske signaturen og åpne lydbilde er unikt noe annet. De har også en ganske nøytral frekvenskurve skal vi tro golden ears sine målinger: http://en.goldenears.net/14492

De er også ekstremt komfortable og verdens letteste hodetelefoner i sin klasse.

Endret av Allostasis
Lenke til kommentar

Har hatt og testet mange audiofile hodetelefoner. Ingenting kan sammenlignes med det man får med Sony MDR-MA900. Den soniske signaturen og åpne lydbilde er unikt noe annet. De har også en ganske nøytral frekvenskurve skal vi tro golden ears sine målinger: http://en.goldenears.net/14492

 

De er også ekstremt komfortable og verdens letteste hodetelefoner i sin klasse.

 

Det er jo endel hodetelefoner med en slik frekvenskurve, så så ekstremt unikt kan det vel ikke være?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Har hatt og testet mange audiofile hodetelefoner. Ingenting kan sammenlignes med det man får med Sony MDR-MA900. Den soniske signaturen og åpne lydbilde er unikt noe annet. De har også en ganske nøytral frekvenskurve skal vi tro golden ears sine målinger: http://en.goldenears.net/14492

 

De er også ekstremt komfortable og verdens letteste hodetelefoner i sin klasse.

 

Det er jo endel hodetelefoner med en slik frekvenskurve, så så ekstremt unikt kan det vel ikke være?

 

AtW

 

 

Det er mange, mange variabler når det kommer til lyd. To hodetelefoner kan ha prikk lik frekvenskurve, men ha helt forskjellig sonisk signatur, oppløsning osv. En lukket hodetelefon med samme frekvenskurve som en åpen vil aldri hørtes like ut, for å ta ett eks.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...