Gå til innhold

KOMMENTAR: Bilene du kan kjøpe er ikke selvkjørende


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Til et system som dette er 'sikrere' en hva et menneske kan prestere, så syns jeg dette er en negativ og farlig utvikling. Det er blitt så mange hjelpesystemer i nyere biler at førere snart ikke trenger å gjøre noe. Kjører du litt utenfor veien - bilen gir signal. Kommer du for nær noen foran deg - Bilen gir signal. Du er nær ved å kjøre noen i rumpa - Bilen bremser for deg.

 

Dette fører til latere og mindre oppmerksomme sjåfører. Det har aldri vært lettere å prioritere mobilbruk fremfor kjøring, noe mange tydeligvis gjør. 

Å ikke ha 100% fokus på kjøringen og på veiene er farlig, og disse systemene gjør det ikke bedre. 

Lenke til kommentar

Til et system som dette er 'sikrere' en hva et menneske kan prestere, så syns jeg dette er en negativ og farlig utvikling. Det er blitt så mange hjelpesystemer i nyere biler at førere snart ikke trenger å gjøre noe. Kjører du litt utenfor veien - bilen gir signal. Kommer du for nær noen foran deg - Bilen gir signal. Du er nær ved å kjøre noen i rumpa - Bilen bremser for deg.

 

Dette fører til latere og mindre oppmerksomme sjåfører. Det har aldri vært lettere å prioritere mobilbruk fremfor kjøring, noe mange tydeligvis gjør. 

Å ikke ha 100% fokus på kjøringen og på veiene er farlig, og disse systemene gjør det ikke bedre. 

 

Dette er en gjennomgående utvikling igjennom all tid, når mener du den ideelle bilen var, dvs den som krevde høy nok oppmerksomhet? 90-tallets biler krevde mindre enn 80-tallets som igjen krevde mindre enn 70-tallets osv.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil være en bil som ikke gjør all jobben for deg, men som krever at øynene er på veien, og at du selv må være våken hvis en situasjon inntreffer. Systemene er ikke alltid til å stole på. Ikke et menneske heller forsåvidt, men systemene kan man uansett ikke skylde på. Du kan ikke skylde på "City Brake" (som mange navngir funksjonen) som gjør at bilen skal bremse opp for deg, om du er på vei til å kjøre noen i rumpa. Dette er din jobb å ta deg av.

 

Et eksempel vil da være biler fra f.eks år 2000. Du har da ABS og ESP som hjelpemiddel, og ikke mer en dette. Manuelt gir vil også være en fordel.

 

Men nå vil jeg påstå at mobilen og andre enheter (radio, knapper på dashbord, ++) som er den største fienden. Hjelpemidlene er her nå, men ville aldri stolt på dem.

Lenke til kommentar

Det vil være en bil som ikke gjør all jobben for deg, men som krever at øynene er på veien, og at du selv må være våken hvis en situasjon inntreffer. Systemene er ikke alltid til å stole på. Ikke et menneske heller forsåvidt, men systemene kan man uansett ikke skylde på. Du kan ikke skylde på "City Brake" (som mange navngir funksjonen) som gjør at bilen skal bremse opp for deg, om du er på vei til å kjøre noen i rumpa. Dette er din jobb å ta deg av.

 

Et eksempel vil da være biler fra f.eks år 2000. Du har da ABS og ESP som hjelpemiddel, og ikke mer en dette. Manuelt gir vil også være en fordel.

 

Men nå vil jeg påstå at mobilen og andre enheter (radio, knapper på dashbord, ++) som er den største fienden. Hjelpemidlene er her nå, men ville aldri stolt på dem.

 

Disse nåværende "mellombilene du kritiserer krever jo at øyenene er på veien, og at du selv må være våken om en situasjon intreffer?

 

Og blir du ikke latere og mindre oppmerksom med ESP og ABS? Er jo bare å gi på med både gass og brems uten å kjenne på føret eller om det snart slipper? Og kan du stole på ABS og ESP? Det er jo også hjelpesystemer?

 

AtW

Lenke til kommentar

Er du litt våken hører så kjenner du til føret og du ser hvordan fører er. Ergo at du ikke tenker på ESP'en. Selv kjører jeg bil uten ESP og klarer meg fint med det. Du bør som sjåfør klare å høre om hjulene spinner, og deretter gjøre nødvendige tiltak.

ABS vil jeg påstå er svært viktig. At hjulene ikke låser seg. Mye viktige er f.eks "Parkeringsassistent" eller "Lane Assistant".

Men klart at ingen systemer er til å stole 100% på.

 

Blir man virkelig lat av ESP eller ABS? Aldri hørt i så fall. Og er absolutt ikke bare "å gi på". Du vil ikke legge merke til verken ESP eller ABS før du kjører på "grensa", eller er på vanskelig føre.

 

Det eneste tilfellet hvor du får bruk for "City Brake", "Lane Assist", osv, er når du er uoppmerksom og ikke følger med. Da har du heller ingenting på veien å gjøre.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

Er du litt våken hører så kjenner du til føret og du ser hvordan fører er. Ergo at du ikke tenker på ESP'en. Selv kjører jeg bil uten ESP og klarer meg fint med det. Du bør som sjåfør klare å høre om hjulene spinner, og deretter gjøre nødvendige tiltak.

ABS vil jeg påstå er svært viktig. At hjulene ikke låser seg. Mye viktige er f.eks "Parkeringsassistent" eller "Lane Assistant".

Men klart at ingen systemer er til å stole 100% på.

 

Blir man virkelig lat av ESP eller ABS? Aldri hørt i så fall. Og er absolutt ikke bare "å gi på". Du vil ikke legge merke til verken ESP eller ABS før du kjører på "grensa", eller er på vanskelig føre.

 

Det eneste tilfellet hvor du får bruk for "City Brake", "Lane Assist", osv, er når du er uoppmerksom og ikke følger med. Da har du heller ingenting på veien å gjøre.

 

Jeg hører stadig at folk sier ting som ESP gjør førere latere og mer udugelig, og det er jo egentlig bare å gi på? Gir man full gass i en sving så hindrer ESPen det å gå til helvete, å bremse er bare å trøkke bremsen i bånn og ferdig med det.

 

Og folk er stadig uoppmerksomme i trafikken, eller følger for lite med, det gjelder deg også.

 

Synes skillet ditt virker litt kunstig, og preget av hva som var vanlig i "din ungdom", alle systemer som dette gjør det enklere å kjøre bil, men stort sett også sikrere.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det vil være en bil som ikke gjør all jobben for deg, men som krever at øynene er på veien, og at du selv må være våken hvis en situasjon inntreffer. Systemene er ikke alltid til å stole på. Ikke et menneske heller forsåvidt, men systemene kan man uansett ikke skylde på. Du kan ikke skylde på "City Brake" (som mange navngir funksjonen) som gjør at bilen skal bremse opp for deg, om du er på vei til å kjøre noen i rumpa. Dette er din jobb å ta deg av.

 

Et eksempel vil da være biler fra f.eks år 2000. Du har da ABS og ESP som hjelpemiddel, og ikke mer en dette. Manuelt gir vil også være en fordel.

 

Men nå vil jeg påstå at mobilen og andre enheter (radio, knapper på dashbord, ++) som er den største fienden. Hjelpemidlene er her nå, men ville aldri stolt på dem.

 

Hvis du ser på ulykker, skyldes så godt som ingen ulykker teknisk svikt i biler. Det er så godt som alltid mennesklige feil. Disse systemene kan man ikke stole på, men de har bedre statistikk enn det mennesker gjør.Likevel er det åpenbart værre med 1 ulykke som følge av systemfeil i forhold til 10 pga av menneskelige feil. Går ikke og tallene på skader og dødsfall stort sett nedover, selv om vi får mer og mer hjelp?

Lenke til kommentar

ESP og ABS kan det være greit å holde utenfor denne diskusjonen. Det er systemer som gjør en jobb et menneske ikke er i stand til å gjøre, og som forbedrer området de arbeider på massivt.

Det vil jeg påstå et automatisk bremsesystem også gjør. Selv om man følger med er det ikke uvanlig med en reaksjonstid på omtrent ett sekund for en fører. Et automatisk system kan reagere veldig mye hurtigere enn et menneske kan på uventede hendelser.

Endret av Zlatzman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Testet dette selv i påska fra trondheim til oslo.

 

Lane asist fungerer om den får scannet veimerkingen, men plutselig mister den taket, så ikke noe jeg kan basere kjøringen etter.

Men jeg holdt i rattet nederst og i 80% av turen så kjente jeg rattet gli i hendene , men jeg kunne ikke slippe det helt, da holdt det bare 2-3 svinger før bilen maste.

 

Fartsholderen er kjempefin, jeg kan justere avstand til bilen forran og den bremser ned og gasser opp selv, så 99% av turen rørte jeg ikke gass eller brems.

 

Vindusviskere går på selv og fjærnlys slår seg av og på selv.

 

Resultatet ble at jeg bare satt på og kjørte ikke, holdt løst i rattet hele vegen ned.

Resultatet av dette ble at jeg ble passiv, som på et tog.

Dette måtte jeg slå av på veg opp igjen for å kunne "kjøre selv"

 

Kult at det dukker opp en rykende kaffekopp også hvor det anbefales at jeg tar en pause.

Noen går på tid, andre går på øye/ansikts-scanning.

 

Automatiske bremser har gitt meg tidenes hjerteinfarkt, jeg ser bilen svinge av vegen, jeg holder samme fart da bilen som svinger av vil kunne passeres problemfritt når min bil har kommet så langt.

 

Det ville ikke bilen min ha noe av og uten forvarselv mens jeg så på fjell og natur låste 4 hjul seg hvor det dukket opp en rød bil i displayet sammen med litt kjefting fra bilen.  Man våkner ganske bra da, fikk jo blåmerker etter belte i uker etterpå.

Fikk testet bremsene da, fungerer meget utmerket :wee:

Endret av War
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ESP og ABS kan det være greit å holde utenfor denne diskusjonen. Det er systemer som gjør en jobb et menneske ikke er i stand til å gjøre, og som forbedrer området de arbeider på massivt.

 

Er ikke mennesker i stand til å bremse uten å låse hjulene? Og er de mer i stand til å reagere lynraskt på hindringer foran, eller holde konstant hastighet på bilen?

 

AtW

Lenke til kommentar

ESP ol bremser vel i 0,000x sek og på flere ulike hjul i ulik rekkefølge etter hvordan kreftene er.

Meg og deg får vel bare bremset på alle hjulene

 

Man ser det godt i slalomtester hvor bilene snurrer rundt i 40, mens med esp på kan de på islagte vann kjøre slalom i 80 uten problemer.

Endret av War
Lenke til kommentar

Nå er jo tittelen "Bilene du kan kjøpe er ikke selvkjørende". Dette er jo noe alle er klar over, men at vi kommer nærmere og nærmere dette, er det ingen tvil om.

Poenget mitt er at før dette faktisk funker 100% (så mye at vi rett og slett ikke trenger å tenke på kjøringen selv lengre), så syns jeg det er en skummel utvikling. Å kjøre bil blir lettere og lettere med alle hjelpemidlene. Automatgir og hjelpemidler som tidligere nevnt. Det virker også som at fler og fler blir tatt for mobilbruk i politikontroller.

Når det er såpass lett å kjøre bil som det er nå, virker det som mange faktisk nedprioriterer nettopp det å kjøre bil, og bruker heller mobilen, eller tukler med andre ting.

Et eksempel er den gigantiske skjermen du får i Tesla. Denne er ikke annet en livsfarlig i mine øyne. Ingen knapper, og alt må styres med touch. (Nå har du kanskje en del kontrollere på rattet?). Dette krever betydelig mer konsentrasjon en å skru rundt på et hjul for å justere volum, eller en enkel knapp for å felle ned taket.

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar

ESP ol bremser vel i 0,000x sek og på flere ulike hjul i ulik rekkefølge etter hvordan kreftene er.

Meg og deg får vel bare bremset på alle hjulene

 

Man ser det godt i slalomtester hvor bilene snurrer rundt i 40, mens med esp på kan de på islagte vann kjøre slalom i 80 uten problemer.

 

Ja, ESP ja, men ikke ABS (i utgangspunktet)

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå er jo tittelen "Bilene du kan kjøpe er ikke selvkjørende". Dette er jo noe alle er klar over, men at vi kommer nærmere og nærmere dette, er det ingen tvil om.

Poenget mitt er at før dette faktisk funker 100% (så mye at vi rett og slett ikke trenger å tenke på kjøringen selv lengre), så syns jeg det er en skummel utvikling. Å kjøre bil blir lettere og lettere med alle hjelpemidlene. Automatgir og hjelpemidler som tidligere nevnt. Det virker også som at fler og fler blir tatt for mobilbruk i politikontroller.

Når det er såpass lett å kjøre bil som det er nå, virker det som mange faktisk nedprioriterer nettopp det å kjøre bil, og bruker heller mobilen, eller tukler med andre ting.

Et eksempel er den gigantiske skjermen du får i Tesla. Denne er ikke annet en livsfarlig i mine øyne. Ingen knapper, og alt må styres med touch. (Nå har du kanskje en del kontrollere på rattet?). Dette krever betydelig mer konsentrasjon en å skru rundt på et hjul for å justere volum, eller en enkel knapp for å felle ned taket.

 

Det er nok sant at folk blir sløvere, men jeg synes ikke det virker som folk blir så mye sløvere at det blir netto mindre sikkert med de nye systemene.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

ESP ol bremser vel i 0,000x sek og på flere ulike hjul i ulik rekkefølge etter hvordan kreftene er.

Meg og deg får vel bare bremset på alle hjulene

 

Man ser det godt i slalomtester hvor bilene snurrer rundt i 40, mens med esp på kan de på islagte vann kjøre slalom i 80 uten problemer.

 

Ja, ESP ja, men ikke ABS (i utgangspunktet)

 

AtW

 

I tiden før ABS hadde vi kun en reduksjonsventil som så til at bakhjulene bremset mindre enn forhjulene. Utenom det er det kun regulering av bremsekraft til alle hjulene samlet vi kan gjøre. ABS derimot overvåker hvert hjul individuelt mange ganger i sekundet og ser til at man kan bremse maksimalt, uten å blokkere hjulet. Skal et menneske få det til trengs det tidenes mest følsomme rumpe og en pedal pr hjul. Selv da vil man ikke klare den systematiske og raske overvåkningen pr hjørne som ABS-systemet gjør. 

 

ESP har mye til felles med ABS og bruker samme systemet for å regulere bremsekraft, men her der det i kombinasjon med en rekke sensorer som styrevinkel og g-krefter som forhindrer skrens. Som over, vrient å få til uten å ha fire bremsepedaler.

 

I samme smørja kan vi ta med TC/ASR/PSM/(sett inn ditt favorittakronym for antispinn her), uten en bremsepedal pr drivhjul er antispinn umulig å få til for et menneske.

 

 

Til sammenligning er et menneske betydelig bedre til å holde en fil på motorveien enn ethvert "lane assist"-system. 

Endret av thklinge
Lenke til kommentar

Det er stort sett slik at om man bremser godt, så oppnår man omtrent samme bremselengde som ABS, man kan mao oppnå tilsvarende ytelse som ABSen, har du kun ABS er det heller ikke såvidt meg bekjent nedbremsing per hjul, men selv når det er det så er det kun i spesielle situasjoner det er veldig viktig for bremselengden.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...