Gå til innhold

Skole krever millionerstatning fra Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Papir er jo strengt tatt den beste løsningen fortsatt, jada jeg høres nok gammel osv ut, men jeg liker nymoderne ting og elektriske duppeditter, men ting har aldri gått så sakte og vært så dyrt som i det moderne papir "løse"/elektroniske samfunnet.

Nå tar du direkte feil.

 

Det har aldri gått så fort å skrive SMS, sende eposter og laste inn websider som det gjør nå.

 

Det å skrive notater i bøker går mye tregere enn å skrive dem på et nettbrett eller en laptop. Har du glemt tiden det tar å pakke opp og ned bøker av ryggsekken, bla opp og finne riktig side etc?

 

Tiden som blir brukt på dette spiller selvfølgelig en stor rolle. Bruker man 5 minutter om dagen på å pakke opp og ned bøker og bla til riktige side, og man ganger disse 5 minuttene med 200 dager så blir det faktisk 16.5 timer på et år bare med å bla opp og ned bøker.

 

På et nettbrett er det bare å klikke på en knapp på skjermen og vips så er man klar.

 

Andre fordeler er skylagring slik at om man mister nettbrettet mister man ikke eksamensoppgaver etc. Man har også tilgang til absolutt alt på en eneste enhet. Man slipper ryggsekk og 10 forskjellige bøker og penal med blyanter og penner. Man slipper tipp-ex for å viske ut bokstaver, og man slipper å løpe på bilbioteket for å låne utdaterte bøker.

 

Man har all informasjon ved sine fingertupper til enhver tid. Så teorien om at det gikk raskere i gamledager virker særdeles korttenkt.

 

 

Sorry hvis jeg virker krass, men slike holdninger som du har til elektronikk er veldig antiprogressive og da blir jeg fort litt engasjert :)

Endret av IceBlitz
Lenke til kommentar

Ingen ting går så mye fortere på ett brett/PC, du må jo fortsatt pakke opp og ned og finne frem det du skal ha.

Ting skjer ikke bare automatisk på magisk vis selv om man bruker en PC, men at ting gå tregere med data ting gjelder ikke bare i skolesammenheng, men ellers i det offentlige også.

 

Pluss at om du regner inn tiden elever og ansatte bruker tiden sin på internet/fb etc enn jobb og skole arbeid så har du plutselig ikke tjent noe tid uansett, så jeg holder fortsatt fast ved at gamle papir systemer er i forhold raskere enn det folk skal ha det til.

Det er alt for mange som ikke gjør det de skal, så klart det var jo slik før også, men det blir jo ikke bedre eller mindre av det nå heller.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Det å skrive notater i bøker går mye tregere enn å skrive dem på et nettbrett eller en laptop. Har du glemt tiden det tar å pakke opp og ned bøker av ryggsekken, bla opp og finne riktig side etc?

 

 

Si meg, har du skrevet avansert matematikk på en PC? Dette tar tid, og man skal være veldig heldig hvis man klarer å gjøre dette i sanntid under en forelesning. Det finnes selvfølgelig tablets med støtte for håndskrift, men fra min egen erfaring har teknologien fortsatt et stykke å gå her.

 

 

 

Tiden som blir brukt på dette spiller selvfølgelig en stor rolle. Bruker man 5 minutter om dagen på å pakke opp og ned bøker og bla til riktige side, og man ganger disse 5 minuttene med 200 dager så blir det faktisk 16.5 timer på et år bare med å bla opp og ned bøker.

 

Men her tar du ikke med ekstra tid et nettbrett kan medføre: Nødvendige oppdateringer, slå på nettbrett, kluss med wifi-tilkobling, lading, generelle feil i programvare som krever omstart av program, etc.

 

For all del, det er mange fordeler med nettbrett i undervisning, men slik det står i dag vil jeg påstå at teknologien/tilbudet fortsatt ikke er modent. Det er fortsatt totalt bingo om tekniske ebøker en kjøper på Amazon er godt formatert eller ei. 

 

Dessuten har papirutskrifter en stor fordel som ett nettbrett ikke har: Man kan ha flere ark ved siden av hverandre for å sammenlikne (veldig greit om man for eksempel holder på å nøste opp en svær formel over mangfoldige artikler). En nettbrettskjerm blir ofte litt lite i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar

 

Det å skrive notater i bøker går mye tregere enn å skrive dem på et nettbrett eller en laptop. Har du glemt tiden det tar å pakke opp og ned bøker av ryggsekken, bla opp og finne riktig side etc?

 

 

Nå skal jeg ikke kjempe mot tablet eller noe, de har mange fordeler, men har du noen gang notert i bøker? De må ikke tas opp og ned noe oftere enn en tablet, og man har innebygd merketråd på omtrent alle notatbøker i verden, det argumentet du kommer med her er jo bare pølsevev :)

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...