Gå til innhold

SpaceX skal gjøre et nytt landingsforsøk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange spør om gjenbruk virkelig har så mye å si, men faktum er at over ca. 98 % av totalkostnadene av teknologien og materialene som inngår i selve raketten (dvs., alle deler som får nyttig last i bane) er knyttet til drivstofftanker, motorer, etc. Overraskende nok er kun 2 % drivstoffkostnader, som uansett brukes opp. Dvs., hvis de får til dette kan de gjenbruke 98 % av kostnaden i nye oppskytninger. Naturligvis er det flere kostnader enn bare produksjon av raketten som er knyttet til en oppskytning, men det vil fortsatt bli særdeles billigere å skyte opp raketter om man får til dette, særlig for SpaceX siden de lager omtrent alle komponenter som inngår i rakettene sine in-house.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Live oppdateringer på NASASpaceflight.com sitt forum:

 

http://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=37186.0

 

 

Her er også en god artikkel om oppdraget:

 

SpaceX Falcon 9 ready for CRS-6 Dragon launch and Stage return

 

SpaceX will begin its seventh Dragon resupply mission to the International Space Station (ISS) on Monday, with the cargo craft lifting off from Cape Canaveral’s SLC-40 atop a Falcon 9 rocket to begin the CRS-6 mission. Bound for a five-week visit to the ISS, Dragon will depart the Cape at 16:33 local time (20:33 UTC).

http://www.nasaspaceflight.com/2015/04/spacex-falcon-9-crs-6-dragon-stage-return/
  • Liker 1
Lenke til kommentar

TV? Er det den gamle greia hvor man ikke selv kan bestemme når man ser ting, selv når det ikke er direktesendt? :p

 

Nei, det er den greia som er tilkoblet de tingene som gjør at jeg kan se det jeg vil, når jeg vil. I tillegg til vanlige tv-sendinger når jeg vil det (får Get via borettslag, så Get er vanskelig å kvitte seg med). Noen velger av en eller merkelig grunn å bruke en liten skjerm til samme formål...

 

Eksempelvis hadde jeg tenkt å se SpaceX via Livestram via Chromecast på tv'en. Prøver igjen i morgen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bekreftet av Elon Musk på Twitter...

Raketten traff droneskipet, men landingen var for hard...
Bedre lykke neste gang!  :)

 

 

Edit:

Ser ut som neste forsøk blir i midten av juni med "Dragon CRS-7".

Neste Falcon 9 skal til geostasjonær bane, og de trenger da all ytelsen for å komme opp, så ingen landing.

Endret av HKS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...