Gå til innhold

Enorm Game of Thrones-lekkasje i helgen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hadde bare media latt være å rapportere så voldsomt om slike lekkasjer så hadde ikke alle vært klar over det, og lekkasjen hadde bare blitt merket av de mer oppdaterte piratene. Med slike nyheter spres det til enhver. Folk som aldri har torrentet noe i sitt liv vil jo ringe sin nærmeste nerd nå for å få hjelp til å se de første fire episodene før alle andre helt gratis.

 

Dere er klar over at dere bidrar til piragkopieringen ved å skrive slike artikler Teknofil?

Endret av Jakoozie
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Forstår eigentleg ikkje kvifor HBO sender ut slike journalistutgaver av episodane i det heile tatt.

 

Eg har sålangt ikkje sett ei einaste skikkelig anmeldelse av den femte sesongen i norske aviser, det einaste eg har sett er spoilerartikkler der dei ved hjelp av bilde og overskrift klarer å avsløre kva karakterar som blir utsatt for noke dramatisk, kva skodespelarar som har mista jobben (aka rollefiguren døyr) eller presentasjon av nye karakterar som vil dukke opp i denne sesongen. 

 

Alt dette mange dagar og veker før vi vanlige sjåarar får sjangs til å sjå episodene sjølv.

 

Eg forstår godt at det er ein utopi å tru at norske journalistar kan bruke datagrunnlaget sitt til å skrive konstruktive artikklar i staden for å berre gjengi handlinga i den siste filme/tv-serien som dei har fått tilgang til/lasta ned ulovlig på nattskiftet.

 

Men kvifor i alle dagar driv HBO å sender ut episodene til journalistane? Dei som følger med på serien vil sjå episodene uansett, og dei som kjem til og synest dette ser ut som ein spennande serier begynder å sjå frå sesong 1. Så kvifor i alle dagar skal handlinga i dei fyrste episodene på den nyaste sesongen stå i norske aviser mange dagar og veker før sesongstart?

 

Dersom dette er episoder som har blitt delt ut til andre formål som f.eks. å sette aldersgrense på innholdet så er det ein ting, men eg trur at mesteparten av episodene har blitt sendt ut til journalistar då eg har sett fleire henvisningar frå journalistar i media at dei har sett dei fire fyrste episodene. Hadde dei lasta ned ulovlig eller på andre måtar sett episodene utan lov så hadde dei vell ikkje snakka om dette åpent i media i frykt for å bli svartelista frå andre utgivera?

Lenke til kommentar

Men kvifor i alle dagar driv HBO å sender ut episodene til journalistane? Dei som følger med på serien vil sjå episodene uansett, og dei som kjem til og synest dette ser ut som ein spennande serier begynder å sjå frå sesong 1. Så kvifor i alle dagar skal handlinga i dei fyrste episodene på den nyaste sesongen stå i norske aviser mange dagar og veker før sesongstart?

 

Er dette et seriøst spørsmål? Anmeldelser er suveren PR, i alle fall når man har et godt produkt. Å sende ut episoder til VG, dagbladet og NRK koster HBO ingenting, og til gjengjeld så får de oppslag på forsidene til disse sidene, som har flere hundre tusen lesere. Det er jo bokstavelig talt gratis reklame! 

 

Det virker som at du tror at alle potensielle seere av Game of Thrones allerede ser på, og de som ser på ikke er interessert. Sånn funker det ikke. Folkene bak TV-serier er like interessert som alle andre virksomheter i å utvide kundebasen sin. Mer eksponering betyr flere seere, som igjen betyr flere solgte HBO Nordic-abonnement, flere blu/ray-salg osv osv. Dette er jo egentlig helt selvsagte ting.

 

Når det er sagt er jeg enig i at journalistene spoiler litt for mye. Men det er en helt annen sak, her må eventuelt rettighetshaverne sette ned foten. VG vil jo såklart lage den mest sensasjonelle overskriften de får lov til.

 

EDIT: Ser nå at du kanskje lurer på hvorfor de sender ut episodene før sendedato. Dette er jo et annet spørsmål, men regner med det er gammeldags tankegang om at de vil at folk skal se det når det faktisk "går på TV". Dette gjelder jo ikke med dagens streameteknologi, i alle fall ikke i Norge. (Er det noen av de tradisjonelle TV-kanalene som sender Game of Thrones rundt samme tid som det går i USA? Jeg vet ikke, ser ikke på TV)

 

Her er jeg enig med deg at det er litt rart. Det handler sikkert om å bygge opp forventningene. Folk har mer lyst å se det de ikke kan se enda, men som er rett rundt hjørnet. Bygger hype. Og avisene er mer interessert i å skrive om noe som er rett rundt hjørnet. Flere klikk

Endret av Jakoozie
Lenke til kommentar

Hadde bare media latt være å rapportere så voldsomt om slike lekkasjer så hadde ikke alle vært klar over det, og lekkasjen hadde bare blitt merket av de mer oppdaterte piratene. Med slike nyheter spres det til enhver. Folk som aldri har torrentet noe i sitt liv vil jo ringe sin nærmeste nerd nå for å få hjelp til å se de første fire episodene før alle andre helt gratis.

 

Dere er klar over at dere bidrar til piragkopieringen ved å skrive slike artikler Teknofil?

 

Det virker nesten som om du har noe imot piratkopiering :S

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva reklameverdien er på slle oppslagene om de 4 episodene. Alle avisene passer jo på å nevne hbo sitt nye HBO now.

at pirater får 4 episoder eller en pr uke tror jeg ikke utgjør tap i nærheten av inntektene på all oppmerksomheten rundt lekasjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...