Gå til innhold

PC-markedet fortsetter å krympe kraftig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Personlig tror jeg at situasjonen er litt mer komplisert enn så :

 

*De fleste opplever at hjemmemaskinen sin er bra nok til det meste, selv en 8 år gammel dual core vil faktisk kunne gjøre greit de fleste oppgavene man bruker maskinen til.

*Det har ikke kommet noe nytt og revolusjonerende som gjør at man ønsker å ha en hjemme-pc , mens mobile enheter får stadig flere funksjoner til en helt utrolig pris , må man på den stasjonære maskinen oppgradere og kjøpe utvidelse enheter som ofte ikke gir like bra opplevelse som den mobile enheten.

 

Så det man trenger for å få litt fortgang i pc markedet er faktisk flere ting , jeg har selv en sentralisert visjon hvor husets hoved pc fungerer som en super datamaskin som kommuniserer med alle andre enheter i huset og gir tilgang til funksjoner og tjenester man har behov for uten at man får for mye begrensninger på hver enhet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det blir litt klumsete å bruke ordet "kulminerte" (- som for øvrig er feilskrevet-) når man snakker om noe som har "befunnet seg i en bratt nedoverbakke i ganske lang tid".

"Kulminerte" kan best oversettes med "nådde toppen" eller "toppet seg", og her går det da vitterlig den andre veien ...

</off topic>

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Før handlet jeg PC ca. hvert år for å holde meg oppdatert, nå sitter jeg med en fem år gammel maskin og ser overhodet ingen grunn til å bytte. Den gjør absolutt alt som trengs helt uten problemer, og det er ingen fordeler ved å bytte den ut. 

 

Kombiner dette med at mobile enheter tar over for casual-brukerne, og du får et marked i fritt fall. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Systemkravene til windows 8.1 er ikke særlig høyere, prosessor og ram utviklingen har vært lik siden 2010.

Det er først nok skylake kommer at vi begynner å se noe på stasjonær markedet og laptop.

 

Finnes det laptop med USB 3.1 og m.2 med 1 GB/S skrivehastighet? Veldig få modeller i så fall.

Finnes det laptoper med DDR4 ram eventuelt 10 gigabit ethernet?

 

Så jeg forstår godt hvorfor folk ikke gidder å kjøpe nytt.

Lenke til kommentar

Finnes det laptop med USB 3.1 og m.2 med 1 GB/S skrivehastighet? Veldig få modeller i så fall.

Finnes det laptoper med DDR4 ram eventuelt 10 gigabit ethernet?

 

Så jeg forstår godt hvorfor folk ikke gidder å kjøpe nytt.

Potensielle PC-kjøpere som gjør denne type vurderinger (på så detaljert teknisk nivå) utgjør vel ikke mer enn 1 promille av markedet, så om de kjøper PC eller ei gir neppe noe synlig utslag på salget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Systemkravene til windows 8.1 er ikke særlig høyere, prosessor og ram utviklingen har vært lik siden 2010.

Det er først nok skylake kommer at vi begynner å se noe på stasjonær markedet og laptop.

 

Finnes det laptop med USB 3.1 og m.2 med 1 GB/S skrivehastighet? Veldig få modeller i så fall.

Finnes det laptoper med DDR4 ram eventuelt 10 gigabit ethernet?

 

Så jeg forstår godt hvorfor folk ikke gidder å kjøpe nytt.

 

Ingenting av dette ville fått meg til å vurdere noe nytt. Bedre batterilevetid og bedre skjerm på en maskin som er kjapp nok til å dra Photoshop og en browser uten problemer er det eneste som teller. Og det er mine specs som driver markedet, ikke dine. 

 

CPU, nettverk, usb, ram og disk har i stor grad blitt irrelevant. Det er rett og slett godt nok til det folk bruker maskinene til. Hjemme overfører jeg glatt 30MB/s via wifi. Det holder. Raskere nett er ikke relevant. Jeg har 256gb disk, bruker 100 av dem. Igjen - mer er bare tull. 8gb ram holder, 2ghz i7 fra 2012 er mer enn bra nok til all bruk. Skylake endrer ingenting av dette. 

 

Det er klart det er fint med nytt og raskere, og neste maskin blir sikkert toppspekket, men det er ingenting som tilsier at en bruker som er fornøyd i dag skal kjøpe nytt. Jeg tror det store skillet gikk da alle verdens maskiner plutselig var i stand til å håndtere både HD-video og foto på en god måte. Det er nemlig den tyngste bruken for de aller aller fleste brukere. 

Endret av Audun_K
  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Systemkravene til windows 8.1 er ikke særlig høyere, prosessor og ram utviklingen har vært lik siden 2010.

Det er først nok skylake kommer at vi begynner å se noe på stasjonær markedet og laptop.

 

Finnes det laptop med USB 3.1 og m.2 med 1 GB/S skrivehastighet? Veldig få modeller i så fall.

Finnes det laptoper med DDR4 ram eventuelt 10 gigabit ethernet?

 

Så jeg forstår godt hvorfor folk ikke gidder å kjøpe nytt.

 

Ingenting av dette ville fått meg til å vurdere noe nytt. Bedre batterilevetid og bedre skjerm på en maskin som er kjapp nok til å dra Photoshop og en browser uten problemer er det eneste som teller. Og det er mine specs som driver markedet, ikke dine. 

 

CPU, nettverk, usb, ram og disk har i stor grad blitt irrelevant. Det er rett og slett godt nok til det folk bruker maskinene til. Hjemme overfører jeg glatt 30MB/s via wifi. Det holder. Raskere nett er ikke relevant. Jeg har 256gb disk, bruker 100 av dem. Igjen - mer er bare tull. 8gb ram holder, 2ghz i7 fra 2012 er mer enn bra nok til all bruk. Skylake endrer ingenting av dette. 

 

Det er klart det er fint med nytt og raskere, og neste maskin blir sikkert toppspekket, men det er ingenting som tilsier at en bruker som er fornøyd i dag skal kjøpe nytt. Jeg tror det store skillet gikk da alle verdens maskiner plutselig var i stand til å håndtere både HD-video og foto på en god måte. Det er nemlig den tyngste bruken for de aller aller fleste brukere. 

 

 

Hva er å dra photoshop "uten problemer"? En 25 GB -disk kostet vel i overkant av 5000 i 2010 også, så det har jo åpenbart skjedd ting som har noe å si de siste 5 årene. Sier ikke at du ikke har rett i de store linjene, men synes du overdriver litt.

 

AtW

Endret av ATWindsor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er å dra photoshop "uten problemer"? En 25 GB -disk kostet vel i overkant av 5000 i 2010 også, så det har jo åpenbart skjedd ting som har noe å si de siste 5 årene. Sier ikke at du ikke har rett i de store linjene, men synes du overdriver litt.

 

 

For meg er det å kunne gjøre bildebehandling på raw-filer uten at det føles frustrerende tregt. For andre er det noe annet. 

 

Og joa, maskina jeg har nå var en skikkelig toppmodell da den var ny, og kosta en del. Kjøper man billigste maskin har man gjerne ikke noe som varer like lenge. Så jeg overdriver nok litt, men samtidig er det ikke lenger sånn at det er merkbar forskjell på fjorårets og årets maskin for en "normal bruker". Spiller man tunge spill, simulerer eller driver videoredigering blir det noe annet. Hadde jeg drevet mye med hd-video-rendring hadde jeg nok bytta. 

 

Det som har skjedd er primært at "mer enn nok ssd og datakraft" har gått fra 15.000 til 7.500, og om noen år er det enda billigere. Ikke rart at markedet går nedover. 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Ja, det blir jo ganske individuelt, personlig synes jeg raw-behandling lightroom fortsatt er frustrerende tregt, det er en merkbar forsinkelse på mange operasjoner, selv å åpne bildet tar gjerne litt tid (om det ikke er bare en jpeg-thumbnail som brukes), det og ting som transcoding av video er irritasjoner i hverdagen. Min 5 år gamle maksin kalrer heller ikke å kjøre 4k-video med h264 i god kvalitet software-encodet. For ting som emulatorer er det også et savn med mere kraft, men joda jeg forstår jo at dette er use-cases som ikke er så vanlig, og kombinert med en tregere utvikling, så er det forståelig at folk venter lengre. Men utviklingen åpner også for nye produktkategorier, feks er jo win8-tablets som er vifteløse og har akseptable ytelse i ferd med å komme.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det blir jo ganske individuelt, personlig synes jeg raw-behandling lightroom fortsatt er frustrerende tregt, det er en merkbar forsinkelse på mange operasjoner, selv å åpne bildet tar gjerne litt tid (om det ikke er bare en jpeg-thumbnail som brukes), det og ting som transcoding av video er irritasjoner i hverdagen. Min 5 år gamle maksin kalrer heller ikke å kjøre 4k-video med h264 i god kvalitet software-encodet. For ting som emulatorer er det også et savn med mere kraft, men joda jeg forstår jo at dette er use-cases som ikke er så vanlig, og kombinert med en tregere utvikling, så er det forståelig at folk venter lengre. Men utviklingen åpner også for nye produktkategorier, feks er jo win8-tablets som er vifteløse og har akseptable ytelse i ferd med å komme.

 

 

Jeg kjøpte nylig en Win8.1-tablet til 995,- (uten at den var på tilbud). 7", 32gb lagring, 1gb ram, noe Atom-greier. Den funker helt fint. Det er egentlig ganske vilt. 

 

Er enig i at Lightroom lagger litt på tre-fire år gamle maskiner, men det lagger ikke nok til at jeg gidder å bytte. Og det er jo det som teller på salget. Det som vil få meg til å kjøpe ny maskin er skjermkvaliteten, som på min MBA er i ferd med å havne langt bak nyere maskiner. 

Lenke til kommentar

En av de få som virkelig vokser i PC-markedet er Apple, de tar stadig nye jafs av denne kaka. Men det er vel flere som mener at Windows 10(?) skal kunne være med på å redde markedet for Windows-maskiner og sette litt fart på det igjen.

 

Men kanskje det rett og slett ikke er så mange som trenger produksjonsmaskiner men som klarer seg med forbruksmaskiner/nettbrett...

Lenke til kommentar

En av de få som virkelig vokser i PC-markedet er Apple, de tar stadig nye jafs av denne kaka. Men det er vel flere som mener at Windows 10(?) skal kunne være med på å redde markedet for Windows-maskiner og sette litt fart på det igjen.

 

Men kanskje det rett og slett ikke er så mange som trenger produksjonsmaskiner men som klarer seg med forbruksmaskiner/nettbrett...

 

Apple har bra tastatur og skjerm. Det teller for oss som jobber mye foran maskinen. Men de er i overkant dyre for masseinnkjøp til bedrifter. Personlig foretrekker jeg Lenovo, men har en Surface 3 Pro nå. Så jeg gjorde mitt for å dra opp statistikken i fjor ;-)

Lenke til kommentar

En av de få som virkelig vokser i PC-markedet er Apple, de tar stadig nye jafs av denne kaka. Men det er vel flere som mener at Windows 10(?) skal kunne være med på å redde markedet for Windows-maskiner og sette litt fart på det igjen.

 

Men kanskje det rett og slett ikke er så mange som trenger produksjonsmaskiner men som klarer seg med forbruksmaskiner/nettbrett...

 

Der tar du feil...

Markedsandelen til det som er Mac's er fortsatt godt under 7% noe som betyr at resten av markedet (Nesten 94%) domineres av Operativsystem som har ingenting med Apple OS å gjøre.

På den mobile smartphone mister faktisk Apple iOs markedsandeler , de har gått fra betydelige 23% i Q4 2011 til 19.7% i Q4 2014.

 

Det som derimot er et stort problem for pc fabrikantene er nettopp at Smarttelefonene nå tar over markedsandeler siden man nå kan surfe greit og spille på disse uten å ha behov for å ha en dedikert pc , samtidig har man mer en nok av pc kraft med en middels grei pc fra feks 2012 til å spille de fleste spill på god grafikk selv i dag. Det er nettopp derfor man behøver på pc markedet et Operativsystem som kan utnytte bedre ressursene til både skjermkort , prossesor og andre enheter og ikke bare til spill men til multimedia.

 

Jeg tror at Apple kommer til å fortsette som en del av et premium markedet , per dags dato viser ikke Apple noe tegn til at de har lyst til å kaste seg inn i "mainstream" markedet der de må selge produktene sine til en langt lavere pris og dermed ta igjen dette ved økt salg og enheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Der tar du feil...

Markedsandelen til det som er Mac's er fortsatt godt under 7% noe som betyr at resten av markedet (Nesten 94%) domineres av Operativsystem som har ingenting med Apple OS å gjøre.

.

Tja, det ser vel mer ut som Apple ligger på drøye 10%. Men det mest spennende for Apple er at de øker relativt i kraftig i et marked som for øvrig går noe ned. Apple vil nok ikke nærme seg 20% andel av markedet, men det er nå artig at de vokser igjen...:-)

 

http://www.macrumors.com/2015/04/09/apple-mac-shipments-estimates-1q15/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...