Gå til innhold

Telenor har tatt i bruk 4G+


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Utrolig at vi kan få 300mbps via mobil dekning mens mange fortsatt sitter med 5mbps linjer uten mulighet for og oppgradere.

 

Er ikke så utrolig når man tar hensyn til at faktisk båndbredde over 4g+ for en enkelt bruker er langt lavere, og du sammenlikner det med eldgammel infrastruktur som ikke har vært oppgradert på mange tiår.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar
– Det er naturlig at vi går gjennom abonnementstilbudene våre og gjør noe med dem etter hvert for å reflektere de nye mulighetene, sier Moen, men ønsker ikke å utdype temaet foreløpig.

 

ENDELIG!

 

Jeg, og andre brukere av mobildata, har lenge irritert oss over Telenors mikroskopiske datakvoter.

Netcoms høyeste datakvote er 200 GB.

Telenors Mobil XXL har 25 GB til samme pris.

 

Jeg byttet til Telenor for en del år siden, da jeg ble oppmerksom å at EDGE var raskere enn GPRS.

Nå har begge aktørene fått 3G på hytta, og det er datakvote og pris som skiller dem.

Nå blir det veldig interessant hva slags kvoter Telenor innfører.

Telenor er treige, men kanskje jeg slipper å bytte til Netcom hvis de skjerper seg nå?

 

Jeg har ingen interesse av høyere hastighet. Jeg har all den hastigheten jeg trenger for å se Youtube i HD. Jeg trenger større kvote så jeg kan tørre å skru opp oppløsningen uten å svi av hele kvoten med en gang.

En skikkelig datakvote er prioritet #1, og hvis ikke det skjer nå, så bytter jeg til Netcom.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Det her var skuffende tek! Jeg trodde dere viste bedre, det er jo ikke noe som heter 4G+! Det er snakk om LTE Advanced CAT 6. Eller vent, dere vet jo det. Håvard Fossen som står som forfatter på denne og artikkelen om Netcom sitt 4G nett, en som forøvrig var bra, informativ og interessant. Mens her tar dere i bruk tullte og dum Telenor reklame gimmick for sitt "4G+" nett. Det synes jeg blir for dumt! Dere skal tross alt være en objektiv informasjons kanal. Ikke nyhetskilde som "promoterer" en leverandør mer enn en annen.

 

Helt greit at Telenor bruker det uttykket selv om jeg synes det er fordummende og idiotisk og "lage" sitt eget "produkt". Men det fungerer (kommer til) nok bra, på lik linje med Apple sine promoteringer. Noe nytt og revolusjonerende gammelt, helt unik og eget som er lik alle andres.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Utrolig at vi kan få 300mbps via mobil dekning mens mange fortsatt sitter med 5mbps linjer uten mulighet for og oppgradere.

Er ikke så utrolig når man tar hensyn til at faktisk båndbredde over 4g+ for en enkelt bruker er langt lavere, og du sammenlikner det med eldgammel infrastruktur som ikke har vært oppgradert på mange tiår.

 

AtW

man kan vel heller si det er utrolig at prioriteringen er slik den er.

 

Når det er sagt, fortjenesten på internettlinjer til private er så liten at det ikke alltid er lønnsomt å oppgradere

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har noen testet dette?

 

Desverre er ikke enkelt å få ta i noe som virkelig klarer 300 mbit båndbredde.

 

Uansett kan dette ikke sammenlignes mot fiber eller noe annet, da dette ville gi dårligere ping og variabelt stor grad resultat.

 

Selv om man hadde Huawei E5176 med en kraftig antenne\parabol tviler jeg på man får bedre hastighet en 100 mbit.

 

Det beste jeg har opplevd er 25 mbit, men som regel 10 mbit eller lavere og det er 4G hastighet. Målt med TP-LINK M7350

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Mye viktigere for meg at en kan få 3G over alt

Edge er rene torturen

 

Nei.

4G har bedre dekning enn 3G der det bygges ut (spesielt 800MHz-nettet). Det ville vært veldig bakstreversk å bygge ut gammel teknologi i dag, rett og slett kontraproduktivt.

 

Alt for mange i dag som hevder at vi ikke trenger 4G, og som ikke skjønner at 4G er en revolusjon. SPESIELT for oss i i distriktene, det er vi som virkelig nyter godt av denne utviklingen. I praksis kan mange småbrukere i distriktene bytte ut dyre og trege fastlinjer med et raskere mobilt bredbånd.

Kapasiteten er foreløpig lav på de stedene der bare lave MHz benyttes til 4G, men det bygges stadig ut høyere frekvenser der behovene er.

Lenke til kommentar

Det bygges fremdeles 3G. Hytta gikk fra 2G til 3G i høst.

 

4G hadde vært bedre, men 3G er fantastisk mye bedre enn før.

 

 

For min del kan de slutte å bygge 3G og gå rett på 4G.

Men 3G er i det minste bedre enn 2G.

 

Høyere maxhastighet er ikke et salgsargument for min del. Jeg trenger økt datakvote.

Jeg kan allerede se Youtube i HD med 3G sålenge jeg har linja for meg selv.

Men ikke særlig lenge, før jeg er over kvoten...

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

 

Mye viktigere for meg at en kan få 3G over alt

Edge er rene torturen

 

Nei.

4G har bedre dekning enn 3G der det bygges ut (spesielt 800MHz-nettet). Det ville vært veldig bakstreversk å bygge ut gammel teknologi i dag, rett og slett kontraproduktivt.

 

Alt for mange i dag som hevder at vi ikke trenger 4G, og som ikke skjønner at 4G er en revolusjon. SPESIELT for oss i i distriktene, det er vi som virkelig nyter godt av denne utviklingen.

Ja, det er mye bra med 4G, men det er ikke bare fordeler heller. Har hatt mobil med 4G-støtte i lang tid, men det har jeg deaktivert. 4G suger rett og slett alt for mye strøm. Om det er implementasjonen i min mobil (Nexus 5) eller om det er en iboende egenskap ved 4G vet jeg ikke. Men for meg er 3G bedre enn 4G. Kan uansett ikke bruke datatunge tjenester med de ynkelige datakvotene det opereres med i mobilabonnementene for tiden.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, jeg ble provosert av den myte-reklamen deres.

 

https://www.youtube.com/watch?v=VvV7Gp6EI9A

 

 

Jadda, Netcom har lynrask 4G.

I Oslo, Bergen, Stavanger og andre storbyer.

Det holder ikke. Sammenlign dekningskartene. Det som virkelig betyr noe er hvor mye 3G de har.

Telenor har masse 3G, men Netcom har stort sett 2G.

Statistisk sett vil Netcom-brukere oftere oppleve irritasjon over dårlig nett. Det hjelper lite om forbindelsen er lynrask noen få steder.

 

 

Netcom egner seg veldig godt til hyttebredbånd.

Jeg vurderer dem selv.

Hytta står i nærheten av en moderne basestasjon med 3G.

Jeg ønsker ikke Netcom på mobilen pga. dårlig dekning.

Men hytta er et av stedene de dekker, og de har bedre datakvote enn Telenor.

 

Netcom kan være fornuftig. Ha tunga rett i munnen når du bestiller.

Noen steder har de bedre dekning enn Telenor, men vanligvis ikke.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Nei.

4G har bedre dekning enn 3G der det bygges ut

Hvilke kilder har du for dette? Høres ytterst rart ut.

En 3G og 4G basestasjon på f.eks 800 MHz nettet skal teoretisk sett ha samme dekningsgrad?

Selvfølgelig skal de det, i både teori og praksis går jeg ut fra. Men bygger de ut 3G på 800MHz i dag? Jeg har ikke vært i stand til å finne informasjon om noen 3G-utbygging i 800MHz. Telenor sier derimot i en rekke pressemeldinger og uttalelser at de bruker 800MHz-nettet til 4G.

http://www.telenor.com/no/media/pressemeldinger/best-dekning-i-norge-med-nye-frekvenser/

De jeg har spurt om dette i Telenor har svart at 4G bygges ut i 800, 1800 og 2600MHz, mens 3G som tidligere hovedsakelig ligger på 900 og 2100MHz. Nå er Telenor en stor bedrift, så det er selvfølgelig mulig at ikke alle kjenner til detaljene i nye utbygginger. Dette er jo en smule mer teknisk enn hva gjennomsnittet bryr seg om.

 

Poenget mitt var uansett at mange i distriktet (som på mitt hjemsted) som aldri har hatt 3G-dekning hjemme i huset plutselig har fått tilgang til 4G via 800MHz-nettet. Det er der fokus på utbyggingen i distriktene er, og da er det tåpelig å kritisere at utbyggingen av 4G går på bekostning av 3G. Det er rett og slett en nødvendig utvikling.

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bilde av en person med utseende som ser ut som personen er relatert til lyssky virksomhet, med langt fett hår i bakoversveis og ustelt skjegg? Er dette representerbart for leverandøren?

 

Levere gratis en periode sier du? Samme filosofi forekommer i diverse miljø: Try before you buy....when hooked it will cost you...

 

 

Telenor = Mafia

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utrolig at vi kan få 300mbps via mobil dekning mens mange fortsatt sitter med 5mbps linjer uten mulighet for og oppgradere.

Nå er det nok viktig å være klar over det er praksis maks å få 300 mbit.

Som regel vil nok datakvoter abonnement og andre ting begrense hastigheten til godt under 100 mbit.

 

Det er nok for dyrt å legge LTE advanced i skogen eller langt fra nærmeste fiber.

Så er det fiber i området fra før koster det ikke mye særlig hvis 100 tusen personer vil bruke 4g i området daglig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...