Gå til innhold

Dette mener testere om Apple Watch


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Enda en dings som trenger lading, og da hyppig lading. Blir spennende å se hvordan dette tar av eller ikke, og hvordan det påvirker distraksjon og oppmerksomhet. Blir vel noen idioter som fokuserer på en slik liten dings under kjøring m.m.

 

Denne gang er jo ikke Apple først ute med en nyhet (smartklokke), men Apple fans har jo etter mitt syn litt annet forhold til å dyrke og kjøpe det Apple kommer med.

Jeg ønsker ingen Apple vs annet diskusjon, de lager gode produkter, men ikke lenger overlegen andre merker....

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg kan tegne opp noen kriterier for hva jeg personlig vil karakterisere (og alle må oppfylles) som en nyttig shartklokke:

 

1) Fullstendig standalone funksjonalitet, ingen telefon-tethering nødvendig

2) Har wifi og mobildata

3) Har innebygget GPS, Glonass, BeiDou, kompass, høydemåler etc

4) Har nok kapasitet for all data som ikke trenger være "strømmbar" (musikk, kart etc)

5) Kan fungere som fullverdig MP3 spiller

6) Har batteritid for standby-bruk (så å si "vanlig klokkebruk") på minst 1 uke, aktiv bruk minst 3 dager

7) Kan lades opp av sollys. Armbånd med innebygde solceller og andre smarte løsninger er velkommen.

8) Er ikke "delvis fuktsikker" men faktisk vanntett 5 bar trykk

9) Har hus og armbånd av titan

10) OLED display med gode sollys-egenskaper

 

De aller fleste egenskapene her finnes hver for seg i forskjellige klokker, noen mer enn andre, men enda ikke i en enhet. Jeg synes hvis klokken skal virkelig ha seg en overhaling så er ikke Apple's "tynnklient klokke" noe løsning i det hele tatt. Men samme det, så lenge de klarer å selge en klokke som ikke gjøre særlig mye mer enn mobiltelefonen, og må egentlig ha mobiltelefonen for å gjøre akkurat det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes jeg kan tegne opp noen kriterier for hva jeg personlig vil karakterisere (og alle må oppfylles) som en nyttig shartklokke:

1) Fullstendig standalone funksjonalitet, ingen telefon-tethering nødvendig

2) Har wifi og mobildata

3) Har innebygget GPS, Glonass, BeiDou, kompass, høydemåler etc

4) Har nok kapasitet for all data som ikke trenger være "strømmbar" (musikk, kart etc)

5) Kan fungere som fullverdig MP3 spiller

6) Har batteritid for standby-bruk (så å si "vanlig klokkebruk") på minst 1 uke, aktiv bruk minst 3 dager

7) Kan lades opp av sollys. Armbånd med innebygde solceller og andre smarte løsninger er velkommen.

8) Er ikke "delvis fuktsikker" men faktisk vanntett 5 bar trykk

9) Har hus og armbånd av titan

10) OLED display med gode sollys-egenskaper

De aller fleste egenskapene her finnes hver for seg i forskjellige klokker, noen mer enn andre, men enda ikke i en enhet. Jeg synes hvis klokken skal virkelig ha seg en overhaling så er ikke Apple's "tynnklient klokke" noe løsning i det hele tatt. Men samme det, så lenge de klarer å selge en klokke som ikke gjøre særlig mye mer enn mobiltelefonen, og må egentlig ha mobiltelefonen for å gjøre akkurat det.

Jeg tror nok du må vente en stund på en sånn klokke, men du har kanskje nok tålmodighet med de samlede kraven...:-)

 

Men siden du har satt sammen en liste, så bruker jeg den til å fundere ut en slags liste vêr de tingene jeg kunne tenke meg å ha for å ha noe på håndleddet igjen, det er maaaange år siden sist...:

 

1) Fullstendig standalone funksjonalitet, ingen telefon-tethering nødvendig

Kommentar: klokke og GPS holder som standalone for min del

 

2) Har wifi og mobildata

Kommentar: Ikke nødvendig

 

3) Har innebygget GPS, Glonass, BeiDou, kompass, høydemåler

Kommentar: GPS er fint, det andre trenger jeg ikke

 

4) Har nok kapasitet for all data som ikke trenger være "strømmbar" (musikk, kart

Kommentar: Heller ikke så viktig med så veldig mye internminne

 

5) Kan fungere som fullverdig MP3 spiller

Kommentar: Tja, kanskje...

 

6) Har batteritid for standby-bruk (så å si "vanlig klokkebruk") på minst 1 uke, aktiv bruk minst 3 dager

Kommentar: Ikke viktig, men minst 1 full dag er fint

 

7) Kan lades opp av sollys. Armbånd med innebygde solceller og andre smarte løsninger er velkommen.

Kommentar: Ikke viktig

 

8) Er ikke "delvis fuktsikker" men faktisk vanntett 5 bar trykk

Kommentar: Absolutt ikke viktig, så lenge den tåler litt regn holder det fint for meg

 

9) Har hus og armbånd av titan

Kommentar: Det betyr heller ingenting, klokken bør se fin ut over tid

 

10) OLED display med gode sollys-egenskaper

Kommentar: Gode egenskaper i sollys er viktig, hvilken teknologi som løser det betyr ingenting

 

 

Sånn, det var mine raske tanker...:-)

Lenke til kommentar

1) Fullstendig standalone funksjonalitet, ingen telefon-tethering nødvendig

2) Har wifi og mobildata

3) Har innebygget GPS, Glonass, BeiDou, kompass, høydemåler etc

4) Har nok kapasitet for all data som ikke trenger være "strømmbar" (musikk, kart etc)

5) Kan fungere som fullverdig MP3 spiller

6) Har batteritid for standby-bruk (så å si "vanlig klokkebruk") på minst 1 uke, aktiv bruk minst 3 dager

7) Kan lades opp av sollys. Armbånd med innebygde solceller og andre smarte løsninger er velkommen.

8) Er ikke "delvis fuktsikker" men faktisk vanntett 5 bar trykk

9) Har hus og armbånd av titan

10) OLED display med gode sollys-egenskaper

Gikk like greit gjennom lista for å finne ut hva jeg "trenger" i en smartklokke selv.

Wifi og Mp3 spiller var det eneste jeg også ville stille som eget krav, og tilfeldigvis er det de 2 tingene fra lista Apple Watch faktisk har.

 

Er så klart mange andre ting som stopper meg fra å kjøpe en Watch snarest, men hovedsaklig at prisen er for høy for meg. Hadde Apple Watch had alle tingene på denne listen, hadde jeg kanskje vurdert det. Men om du skal vente på den klokka tror jeg du må vente lenge.

Lenke til kommentar

"Dette mener testere om Apple Watch" proklamerer overskriften, for så å presentere et nøye utvalg av noen av de mest negative setningene Espen Irwing Swang klarte å finne, og utelater så godt som alt det positive. Grovt ubalansert, kalles det.

 

Eksempel: Bloomberg publiserte en test under overskriften "Apple Watch Review: You’ll Want One, but You Don’t Need One

The company has succeeded in making the world's best smartwatch"
 
Og alt Swang klarer å trekke ut av dette er en innledende beskrivelse av et bestemt scenario som medførte noen mindre irritasjoner/distraksjoner?

 

Eksempel 2: "Re/Code er opptatt av at Apple forsøker å skape mote, men at klokken mest av alt ser ut som en teknologisk dings.

– Det hjelper ikke at du kan bytte til dyre reimer eller lenker – Klokken ser fremdeles ut som om en miniatyr-iPhone, skriver Re/Code."

 

Hva Re/Code faktisk skrev: "Apple Watch strives for high fashion, but it still looks like a techie watch. Even if you can easily swap out the basic, smooth plastic band for a more elegant one — the $149 leather band, the $149 Milanese loop or the $449 link bracelet — the face looks kind of like a miniature iPhone.

 

With that said, I’ve worn my fair share of smartwatches and none are as good-looking as Apple Watch. My “next-best” design award goes to the round-faced Moto 360, but its display isn’t as rich-looking."

 

Ikke bare det at oversettelsen suger, men totalinntrykket anmelderen til Re/Code forsøker å formidle ang. designet blir jo fullstendig borte i Swangs ensidige radbrekking.

 

"Men ikke alle synes alt ved Apple Watch stinker" skriver Swang mot slutten. Fakta er at ingen av anmelderne som er "sitert" synes det, eller noe i nærheten. Jeg vet selvsagt godt at Swangs lojalitet bl.a ligger hos et Koreansk firma som har sponset mange morsomme smøreturer til diverse storbyer, men likevel... artikkelen er den mest ensidige, meningsløse, stupide "oppsummeringen" jeg har lest på veldig, veldig lenge.

 

Hvor er radbrekkingen i eksempel 2? Det er jo mer eller mindre eksakt sitert, og ikke ut av kontekst?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

"Dette mener testere om Apple Watch" proklamerer overskriften, for så å presentere et nøye utvalg av noen av de mest negative setningene Espen Irwing Swang klarte å finne, og utelater så godt som alt det positive. Grovt ubalansert, kalles det.

 

Eksempel: Bloomberg publiserte en test under overskriften "Apple Watch Review: You?ll Want One, but You Don?t Need One

The company has succeeded in making the world's best smartwatch"

 

Og alt Swang klarer å trekke ut av dette er en innledende beskrivelse av et bestemt scenario som medførte noen mindre irritasjoner/distraksjoner?

 

Eksempel 2: "Re/Code er opptatt av at Apple forsøker å skape mote, men at klokken mest av alt ser ut som en teknologisk dings.

? Det hjelper ikke at du kan bytte til dyre reimer eller lenker ? Klokken ser fremdeles ut som om en miniatyr-iPhone, skriver Re/Code."

 

Hva Re/Code faktisk skrev: "Apple Watch strives for high fashion, but it still looks like a techie watch. Even if you can easily swap out the basic, smooth plastic band for a more elegant one ? the $149 leather band, the $149 Milanese loop or the $449 link bracelet ? the face looks kind of like a miniature iPhone.

 

With that said, I?ve worn my fair share of smartwatches and none are as good-looking as Apple Watch. My ?next-best? design award goes to the round-faced Moto 360, but its display isn?t as rich-looking."

 

Ikke bare det at oversettelsen suger, men totalinntrykket anmelderen til Re/Code forsøker å formidle ang. designet blir jo fullstendig borte i Swangs ensidige radbrekking.

 

"Men ikke alle synes alt ved Apple Watch stinker" skriver Swang mot slutten. Fakta er at ingen av anmelderne som er "sitert" synes det, eller noe i nærheten. Jeg vet selvsagt godt at Swangs lojalitet bl.a ligger hos et Koreansk firma som har sponset mange morsomme smøreturer til diverse storbyer, men likevel... artikkelen er den mest ensidige, meningsløse, stupide "oppsummeringen" jeg har lest på veldig, veldig lenge.

 

Hvor er radbrekkingen i eksempel 2? Det er jo mer eller mindre eksakt sitert, og ikke ut av kontekst?

 

AtW

Du fikk ikke med deg at "Newton" sier at Swang vrir det som er positivt til noe negativt og utelater alt positivt?

 

Da mente vel "Newton" at dette ikke ble tatt med

.

"With that said, I?ve worn my fair share of smartwatches and none are as good-looking as Apple Watch. My ?next-best? design award goes to the round-faced Moto 360, but its display isn?t as rich-looking."

Lenke til kommentar

 

Hvor er radbrekkingen i eksempel 2? Det er jo mer eller mindre eksakt sitert, og ikke ut av kontekst?

 

AtW

Poenget er ikke hva Swang skrev, men hva han ikke skrev. Ikke minst at han lager et poeng av det han utelater å skrive om, det er ikke bare dårlig journalistikk, det er faktisk svært spekulativ journalistikk, og noe et nettsted som dette burde holde seg for gode til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig langt å kalle det en radbrekking i mine øyne, at den er penere enn andre smartklokker har jo lite med om man lykkes i å få det til å bli en designklokke eller ikke. Om apple prøver å få en tablet til være noe man kan bære som en designveske, så hjelper det ikke om ipaden egner seg bedre enn en annen pad til dette, om den uansett ikke treffer det målet. Synes kritikken av sitat 2 er litt surmaget, det vesentlige i teksten er godt ivaretatt.

 

Setningen som er utelatt er ikke positiv i denne konteksten.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Veldig langt å kalle det en radbrekking i mine øyne, at den er penere enn andre smartklokker har jo lite med om man lykkes i å få det til å bli en designklokke eller ikke. Om apple prøver å få en tablet til være noe man kan bære som en designveske, så hjelper det ikke om ipaden egner seg bedre enn en annen pad til dette, om den uansett ikke treffer det målet. Synes kritikken av sitat 2 er litt surmaget, det vesentlige i teksten er godt ivaretatt.

 

Setningen som er utelatt er ikke positiv i denne konteksten.

 

AtW

Uansett vil en journalist som formidler HELE anmeldelser ha større tillit når han dermed overlater til leseren å gjøre seg opp sin egen mening basert på totaliteten. Når Swang blir tatt i å utelatt noe kan man fort få mistanke om at han også utelater noe annet, da i den hensikt å forsterke sin egen, personlige mening.

Lenke til kommentar

Veldig langt å kalle det en radbrekking i mine øyne, at den er penere enn andre smartklokker har jo lite med om man lykkes i å få det til å bli en designklokke eller ikke. Om apple prøver å få en tablet til være noe man kan bære som en designveske, så hjelper det ikke om ipaden egner seg bedre enn en annen pad til dette, om den uansett ikke treffer det målet. Synes kritikken av sitat 2 er litt surmaget, det vesentlige i teksten er godt ivaretatt.

 

Setningen som er utelatt er ikke positiv i denne konteksten.

 

AtW

Jaha, greit at smak er forskjellig, og ikke alle er enige at Apple Watch klokka har best utseende.

Men vil du påstå at det er negativt at den faktisk har bedre display også???

Det som var utelatt handlet jo ikke bare om selve utseendet.

Lenke til kommentar

 

Veldig langt å kalle det en radbrekking i mine øyne, at den er penere enn andre smartklokker har jo lite med om man lykkes i å få det til å bli en designklokke eller ikke. Om apple prøver å få en tablet til være noe man kan bære som en designveske, så hjelper det ikke om ipaden egner seg bedre enn en annen pad til dette, om den uansett ikke treffer det målet. Synes kritikken av sitat 2 er litt surmaget, det vesentlige i teksten er godt ivaretatt.

 

Setningen som er utelatt er ikke positiv i denne konteksten.

 

AtW

Uansett vil en journalist som formidler HELE anmeldelser ha større tillit når han dermed overlater til leseren å gjøre seg opp sin egen mening basert på totaliteten. Når Swang blir tatt i å utelatt noe kan man fort få mistanke om at han også utelater noe annet, da i den hensikt å forsterke sin egen, personlige mening.

 

 

Det sier seg selv at man ikke kan paste inn hele anmeldelsene i en tekst som dette. Om du ikke har tillit til Swang, følg lenkene i teksten til hele anmeldelsen som det er lagt opp til.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...