Gå til innhold

Pirate Bay-grunnlegger: –Til helvete med piratbevegelsen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg må si meg enig med Hr. Sunde. Piratbevegelsen i norge består av alt for mange gjerrige fjortiser som bare vil ha tilgang på mest mulig gratis opphavsbeskyttet materiale. Det handler ikke om å stjele mest mulig, men å forandre systemet for opphavsrett og bekjempe gamle foreldrede rammeverk. Det handler om ytringsfrihet, fair use, personvern og menneskerettigheter.

 

Noe sier meg at du ikke helt vet hva piratpartiet gjør eller består av.. Men uansett, om vi har tapt eller ikke, så er det bare å slå til og vi vil vinne når alle gamlinger har enten gått av eller visnet bort 6 fot under.. For å få folk til å skjønne hvor viktig disse tingene er må de nyere generasjonene ta helt over, noe som kommer til å skje etter hvert.

Lenke til kommentar

Piratpartiet skal stille liste i kommunen der jeg bor i år.

Ildsjelen bak er en fyr som flere ganger forgjeves har forsøkt å stille liste for mer eller mindre obskure formål, men som aldri har klart å oppnå det antall underskrifter som skal til - før i år, da han ikke trenger disse underskriftene fordi de nå er en "filial" av et nasjonalt parti eller noe sånt.

Jeg tror ikke piratpartiet (sentralt) skal føle seg altfor sikre på at deres ideer blir ivaretatt overalt der folk kan stemme på partiet ...

Lenke til kommentar

Jeg må si meg enig med Hr. Sunde. Piratbevegelsen i norge består av alt for mange gjerrige fjortiser som bare vil ha tilgang på mest mulig gratis opphavsbeskyttet materiale. Det handler ikke om å stjele mest mulig, men å forandre systemet for opphavsrett og bekjempe gamle foreldrede rammeverk. Det handler om ytringsfrihet, fair use, personvern og menneskerettigheter.

 

Helt enig.

Det handler ikke lengere om sakens kjerne det startet med, men bare om at "vi skal ha alt gratis, opphavrettigheter er noe dritt" osv osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror hele bevegelsen hadde fått langt større støtte om de ikke gikk for å bruke ordet "pirat". Det er et, for de fleste, negativt ladet ord. Man forbinder det med lovløshet og kriminell virksomhet. Jeg har hatt mange diskusjoner hvor blant annet piratpartiet har dukket opp, og det som slår meg hver gang er hvor lite folk vet om hva de står for. Men de vet de er i mot, fordi de har en idé om hva det dreier seg om. Dessverre en svært lite opplyst idé. Men pirater er som kjent ikke snille gutter, og da er videre samtale om et viktig tema vanskelig.

 

Give up the idea of pirates being cool. They’re not. My biggest regret in my part in all of this was to use the word pirate. Not even Johnny Depp can make pirates look cool – and he manages to make cocaine-dealers look awesome. Pirates are awful.

This. Bortsett fra pirater i Assasinc Creed: Black Flag da. De er ganske kule.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Sunde har gått ut på dato. Piratbevegelsen har for lengesiden beveget seg over til fyfiske ting, som maker-bevegelsen og 3D printing. Bare se på alle "piratkopier" på Etsy - eller forsøk på våpen-produksjon / modifikasjon osv.

 

Piratkopiering av filmer er så lite aktuelt i dag... Hvem som helst kan få tilgang til hva som helst av musikk/filmer for under 100,- kr / mnd. Uten å svette eller ofre en tanke.

 

Man har langt større problemer og patenter å fighte for - f.eks. de i 3D printing,

Lenke til kommentar

Et rasjonelt parti som bør være alternativet er Liberalistene. En av grunnpilarene til partiet er eiendomsrett (som beskytter åndsverk), men også et fritt marked uten statilg innblanding. Private skal dermed ha mulighet til å lettere finne løsninger når det gjelder tilgang til det som idag piratkopieres, samt åpne opp for en større grad av konkuranse(som i dag er umulig) og som vil presse prisene ned (for eksempel vil en fjerning av tollbarrierene føre til økt lovlig handel og enklere tilgang til gods som vi ikke har her til lands, men det vil også øke tilgangen her til lands fordi import blir attraktivt). Liberalistene vil også senke skatter til det minimale, som gjør at du kan bruke en mye større del av pengene dine til akkurat det du måtte ønske(og igjen, i et marked der prisene er lavere). Slike saker er grunnleggende for å løse problematikken med at man sprer ulovlig andres åndsverk.

 

http://liberalistene.org/kunnskap/liberalismens-grunnpilarer-eiendomsrett/

http://liberalistene.org/kunnskap/hva-er-kapitalisme/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Sunde er jo innom det dei fleste av oss har tenkt på. Nemlig at piratpartiet har få eller ingen meininger om korleis dei store politiske spørsmåla som helse-, skule- og innvandringspolitikk skal taklast. Dette betyr ikkje at dei tinga dei faktisk har ei meining om (åndsverkslovene, bruk av kulturmidler, papirløs forvaltning o.l.) er meiningslause, men dei er rett og slett ikkje viktige nokk til at vi kan gje vekk ei wildcard stemme i dei store spørsmåla.

Endret av entername
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Enig med entername. Piratpartiet er vel egentlig en interesseorganisasjon, ikke et parti. I likhet med andre lignende parti (Kystpartiet, Hvit Valgallianse etc.) appellerer de stort sett kun til folk som har en en veldig sterk mening om en spesiell sak (og hvor denne meningen gjerne strider med den meningen som de aller fleste andre parti forfekter), og vil dermed høyst sannsynlig neppe bli noe mer enn en parantes i historien.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Han har et godt poeng. Og jeg er enig med at piratpartiet er et elendig navn. Har hatt en del diskusjoner om dette selv, og man kommer liksom ingen vei fordi folk er overbevist om sitt inntrykk. Og det å være pirat og å piratkopiere er ikke noe å være stolt av, det er ikke det som er målet her. Jeg vet mange unge egentlig gir faen i politiske aspekter og egentlig bare vil ha mest mulig gratis. Men det er ikke det det handler om. Så klart hadde det vært fint å fått ting gratis, men det er ikke rette måten å gjøre det på. Og er du en "ekte pirat" så er det heller ikke målet.

 

Folk må slutte å være ignorante, griske og uengasjerte og begynne å jobbe mot det som er viktig. Ting som vil påvirker oss alle. Situasjonen idag minner ofte om eksperimenter der deltakerene velger en sjokolade nå fremfor to sjokolader 10 minutter etterpå.

 

 

Freedom. Why pay to live on a planet you where born on.

Lol slutt å vær så hippie. Du ligner han

Hva er galt med det hippiene står for?
Lenke til kommentar

Et rasjonelt parti som bør være alternativet er Liberalistene. En av grunnpilarene til partiet er eiendomsrett (som beskytter åndsverk), men også et fritt marked uten statilg innblanding. Private skal dermed ha mulighet til å lettere finne løsninger når det gjelder tilgang til det som idag piratkopieres, samt åpne opp for en større grad av konkuranse(som i dag er umulig) og som vil presse prisene ned (for eksempel vil en fjerning av tollbarrierene føre til økt lovlig handel og enklere tilgang til gods som vi ikke har her til lands, men det vil også øke tilgangen her til lands fordi import blir attraktivt). Liberalistene vil også senke skatter til det minimale, som gjør at du kan bruke en mye større del av pengene dine til akkurat det du måtte ønske(og igjen, i et marked der prisene er lavere). Slike saker er grunnleggende for å løse problematikken med at man sprer ulovlig andres åndsverk.

 

http://liberalistene.org/kunnskap/liberalismens-grunnpilarer-eiendomsrett/

http://liberalistene.org/kunnskap/hva-er-kapitalisme/

 

Rasjonelt parti? Ikke få meg til å le, å mene at åndsverkloven favner for bredt er ikke i nærheten av det samme som å støtte det virkelighetsfjerne surret om at markedsøkonomien skal fikse alt. Som du selv er inne på, så er jo eiendomsrettighet omtrent det eneste Liberalistene faktisk vil ha strenge begrensinger på brudd av, eksakt det piratpartiet vil lempe.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liberalistene tror da ikke at "markedsøkonomien skal fikse alt", det er en del, eller snarere et resultat, av politikken og filosofien bak som setter enkeltindividet i førersetet av eget liv.

 

Vern av eiendomsrett, og dermed strengere lovverk ved brudd, er ønskelig ja og nødvendig for å verne om individets rett til eget verk. Men, grunnen til at eiendomsrett brytes i tilfellet piratkopiering er derimot ikke pur faenskap fra enkeltidivider, men et resultat av dårlig politikk på andre områder som gjør piratvirksomhet en lett(og fornøyelig) måte å "protestere" på.

 

Bedre økonomi, bredere tilgjenglighet, billigere varer og større respekt for andres eiendom er det som er løsningen på problemet (altså, den grunnleggende årsken må fikses) - ikke det å ytterligere tråkke på individets rett til egen eiendom og verdiskapning.

 

Jeg er ingen ekspert på piratpartiet, men dersom folk som er medlem av eller stemmer på piratpartiet har intresse av å ordne opp i problemet de er så ekstremt opptatt av, så er en liberalistisk løsning det beste alternativet. Jeg liker å tro at pariet ikke er fyllt av "mange gjerrige fjortiser som bare vil ha tilgang på mest mulig gratis opphavsbeskyttet materiale", men folk som ser et faktisk problem og som vil ha en løsning på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Piratpartiet skal stille liste i kommunen der jeg bor i år.

Ildsjelen bak er en fyr som flere ganger forgjeves har forsøkt å stille liste for mer eller mindre obskure formål, men som aldri har klart å oppnå det antall underskrifter som skal til - før i år, da han ikke trenger disse underskriftene fordi de nå er en "filial" av et nasjonalt parti eller noe sånt.

Jeg tror ikke piratpartiet (sentralt) skal føle seg altfor sikre på at deres ideer blir ivaretatt overalt der folk kan stemme på partiet ...

Dette var forstyrrende lesning. Kan du navngi hvilken kommune det er snakk om, så vi får søkelyset på det?

 

Det at folk bruker et parti for å fremme egne kjepphester er vel ikke noe ukjent fenomen for nyoppstartede partier. Desverre er det også slik at det politiske systemet er lagt opp slik at det insentiverer "profesjonelle" politikere, yrkespolitikere. Disse vil forsøke å beholde og bedre sin egen posisjon, uten å ofre så mye oppmerksomhet til folket, som jo egentlig er de som skal styre i et demokrati.

 

Dette er det nå Piratpartiet i veldig mange land fokuserer på, systemiske endringer. Vi vil gjøre demokratiet ukorrumperbart ved hjelp av mer effektive, transparente prosesser, som inkluderer folket i mye større grad. Dette er selvfølgelig veldig ambisiøst og er ikke noe som gjøres over natten. I tillegg har PIratpartiet sine grunnverdier som ytringsfrihet og fri informasjonsflyt, dette er helt avgjørende betingelser for et fungerende demokrati.

Hvis dette lyder interessant, vær så snill å aktivere deg i partiet og hjelp oss med dette!

Endret av Visjoner
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...